تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۳۷۳۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قول مساعد اتاق بازرگانی خرمشهر برای افزایش ساعت کاری گمرگ شلمچه
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در خصوص افزایش ساعت کاری گمرگ شلمچه در ایران و عراق قول مساعد داد
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در خصوص افزایش ساعت کاری گمرگ شلمچه در ایران و عراق قول مساعد داد.

هانی فیصلی یکشنبه در نشست هم اندیشی بازرگانان و ترخیص کاران خرمشهر با هیات رئیسه جدید در سالن نشست های اتاق بازرگانی خرمشهر گفت:از زمان پذیرش مسئولیت هیات رئیسه جدید اتاق، در خصوص افزایش ساعت کاری گمرک در شلمچه پیگیری شده است.

وی ادامه داد:در این راستا سازمان منطقه آزاد اروند و اداره کل گمرک خرمشهر برای افزایش ساعات کاری در زمان تردد کالای صادراتی موافقت کرده و قرار است با کمک نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، موضوع افزایش ساعات کاری گمرک عراق نیز پیگیری شود.

وی بسته شدن مرز عراق بدون اطلاع قبلی را از مشکلات صادرکنندگان کالا از مرز شلمچه خواند و گفت:برخی موارد به دلیل شرایط عراق، این مرز بدون اطلاع قبلی بسته می شود و بازرگانان دچار بلاتکلیفی می شوند.

فیصلی گفت:برای هماهنگی با کشور عراق برای آسان شدن روند کاری در مرز شلمچه، از سازمان منطقه آزاد اروند و گمرک خواسته شده رابط تجار ایرانی و طرف عراقی تعیین شود و زمان بسته شدن مرز به جامعه هدف اطلاع رسانی شود.

ضرورت احداث جاده اختصاصی برای کامیون های حامل بار

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در ادامه سخنانش در این نشست گفت:احداث جاده انحرافی برای تردد کامیون های حامل کالا به شلمچه در همایش تجلیل از صادرکنندگان و شورای گفت و گوی بخش خصوصی دولت مطرح شد و استاندار خوزستان نیز در این خصوص قول مساعد داد.

فیصلی همچنین از طرح پیشنهاد نوبت دهی و اولویت بخشی تردد کامیون ها به عنوان دیگر پیشنهاد مطرح شده از سوی اتاق بازرگانی یاد کرد و افزود:تردد کامیون های کالای کلینکر همزمان با سایر کالاها صورت می گیرد و توقف طولانی کامیون ها در مرز را به همراه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در ادامه سخنانش اظهار داشت:با توجه به اینکه عراق به تعرفه گمرکی از حاملان کلینکر را درخواست نمی کند و این خودروها می تواند به راحتی وارد خاک عراق شود، حمل کلینکر در پایان وقت اداری یا شبانه صورت بگیرد.

فیصلی گفت: همچنین با نهادهای مختلف از جمله هنگ مرزی و سازمان منطقه آزاد اروند، مذاکرده شده است تا بر اساس مواد صادراتی، اولویت هایی برای سرعت بخشی صادرات مواد فسادپذیر در نظر گرفته شود.

به گفته معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند، سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون دلار کالای غیر نفتی از مرز شلمچه صادر شده است.

بنا بر این گزارش، این میزان از صادرات، حدود یک ششم مجموع صادرات غیر نفتی کشور را شامل می شود.

با پیگیری و هماهنگی دو جانبه، این میزان صادرات با تامین زیرساخت ها و همکاری عراقی به دو میلیارد دلار در سال افزایش می یابد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار