تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۴۰۰۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رحمانی زاده؛ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خوزستان؛
ایران به لحاظ میزان مصرف دارو جزو ۲۰ کشور نخست دنیاست
ایران به لحاظ میزان مصرف دارو جزو ۲۰ کشور نخست دنیاست و بالاترین مصرف سرانه دارو در جهان را دارد و حدود یک سوم عوارض دارویی در کشور، ناشی از مصرف داروهای تزریقی است
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خوزستان گفت: ایران به لحاظ میزان مصرف دارو جزو ۲۰ کشور نخست دنیاست و بالاترین مصرف سرانه دارو در جهان را دارد. در ایران مصرف سرانه داروهای تزریقی در سال، چهار برابر میانگین جهانی است، و حدود یک سوم عوارض دارویی در کشور، ناشی از مصرف داروهای تزریقی است.

ایران به لحاظ میزان مصرف دارو جزو ۲۰ کشور نخست دنیاست

علی محمد رحمانی زاده با اشاره به اینکه ۲۰ درصد کل داروهای مصرفی در ایران به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف می‌شود؛ اظهار کرد: سالانه بیش از۱۰ هزار مورد عارضه ناشی از مصرف نادرست دارو گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف بی رویه دارو، یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی و درمانی در کشور به شمار می رود که موجب افزایش هزینه های مختلف مالی و جانی مصرف کنندگان شده است که ضروریست کارشناسان دارو و غذا با میزگردهایی در صدا وسیما وهمچنین ازطریق جراید وفضاهای مجازی به اطلاع مردم عزیز وشریف استان برسانند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خوزستان عنوان کرد: هر ایرانی به‌طور متوسط در طی یک سال ۳۳۹ بار دارو می‌خورد که این رقم چهار برابر آمار جهانی است. درمجموع حدود ۴۰ درصد از مردم ایران به‌صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند.

رحمانی زاده خاطرنشان کرد: تحقیقات انجام شده درباره مصرف خودسرانه دارو در کشور نشان می‌دهد، ۱۰ تا ۱۵ درصد داروها در ایران بدون مشورت با پزشک مصرف می‌شوند که در این بین، داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه را تشکیل می‌دهند.

وی در پایان گفت: به هر رو بحران مصرف دارو درایران به عنوان تهدید جدی باید مورد توجه مسئولان قرارگیرد تا با اتخاذ تدابیری برای افزایش سلامت و پیشگیری ازبیماری جامعه را به سمت کاهش مصرف دارو پیش برند، با این هدف سرانه سلامت میان ایرانیان افزایش یافته و ضررهای اقتصادی هم کاهش می‌یابد.
:
:
:
آخرین اخبار