تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۴۰۳۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک درصد کودکان 2 تا 5 ساله ایران دارای اختلالات طیف اوتیسم هستند
مشاور علمی طرح غربال و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که کودکان 2 تا 5 ساله گروه هدف این طرح هستند، گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده یک درصد از کودکان 2 تا 5 ساله ایران دارای اختلالات طیف اوتیسم هستند
مشاور علمی طرح غربال و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که کودکان 2 تا 5 ساله گروه هدف این طرح هستند، گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده یک درصد از کودکان 2 تا 5 ساله ایران دارای اختلالات طیف اوتیسم هستند.

دکتر سیدعلی صمدی در حاشیه کارگاه دو روزه بازآموزی تشخیص اختلالات طیف اوتیسم که از روز گذشته در اهواز در حال برگزاری است، اظهار کرد: در این کارگاه تشخیص اختلافات طیف اوتیسم با آزمون گارس 2 به کارشناسان آموزش داده می‌شود.

وی افزود: این کارشناسان قبلا تحت آموزش‌هایی قرار گرفته‌اند و به صورت عملی نیز این آموزش‌ها را اجرا کرده‌اند و پس از پذیرش تحلیل‌های آن‌ها، کارشناسان مذکور جهت شرکت در این کارگاه کشوری دعوت شده‌اند و تقریبا از تمام استان‌های کشور در این کارگاه شرکت کرده‌اند.

مشاور علمی طرح غربال و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: کودکان 2 تا 5 ساله گروه هدف این طرح هستند که معمولا خدماتی دریافت نمی‌کنند زیرا تشخیص اختلالات طیف اوتیسم تا قبل از دو سالگی بسیار سخت است.

صمدی ادامه داد: کودکان دارای اختلالات اوتیسم در مراکز ارزیابی و پایش رشد از زمان تولد تا دو سالگی معمولا توسط وزارت بهداشت خدماتی دریافت می‌کنند، البته در صورتی که این اختلالات در کودک تشخیص داده شود زیرا در این بازه سنی تنها در صورتی که علایم اوتیسم خیلی شدید باشد، اختلالات اوتیسم در کودک قابل تشخیص است.

وی افزود: از سوی دیگر کودکان بیش از 5 ساله دارای اختلالات اوتیسم نیز قبل از ورود به مدرسه در پایش‌ها و سنجش‌هایی شناسایی می‌شوند و از این طریق خدماتی را دریافت می‌کنند. بنابراین افراد دارای اختلالات اوتیسم در بازه سنی دو تا پنج سال معمولا خدمات تخصصی موردنیاز را دریافت نمی‌کنند و این کودکان می‌توانند گروه طلایی طرح غربال و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم باشند.

مشاور علمی طرح غربال و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که این طرح با هدف تحت پوشش قرار دادن کودکان 2 تا 5 ساله دارای اختلالات طیف اوتیسم اجرا می‌شود،‌ گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی یک درصد از جمعیت جهان در معرض اختلالات اوتیسم قرار دارند، بنابراین بر اساس این اعلام سازمان بهداشت جهانی و همچنین بر اساس پژوهش‌ها و ارزیابی‌های ما، یک درصد از کودکان 2 تا 5 ساله کشور ایران دارای اختلالات طیف اوتیسم هستند که انتظار داریم در این طرح شناسایی شوند.

صمدی افزود: در سه مرحله پژوهش و ارزیابی سازمان بهزیستی، پیش‌بینی می‌شود 9/0 تا یک درصد از جمعیت کشور دارای اختلالات طیف اوتیسم باشند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در 61 مرکز اوتیسم در سطح کشور این اختلالات را تشخیص می‌دهند و توانبخشی طیف اوتیسم نیز در این مراکز انجام می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار