تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۴۵۰۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جایگاه شوراها در مدیریت شهری و محلی
تبلور حضور مردم،دیدگاه ها،افکار،خواسته ها،نیازها و تمایل مردم در صحنه برنامه ریزی در شورای شهر و روستا در مدیریت شهری و محلی نقش مهمی را بر عهده دارد و می تواند نقطه عطفی در مدیریت مشارکتی در ایران باشد.
یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی ایران در دهه های اخیر شکل گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده است که توسط رای مردم تعیین می شود در همین زمینه با انتخاب شوراها و اداره بخشی از امور اجرایی کشور با تکیه بر روند آزاد تبادل دانش،بینش ،نظارت و آرای مردم گامی مهم در واگذاری امور به سازمان های محلی برداشته شده است.
به عنوان نمونه مدیریت شهری زمانی می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد که در چارچوب سیاست های شهری صحیح و برنامه ریزی شده حرکت کند،یکی از ویژگی های سیاست شهری خوب، مشارکتی بودن آن است یعنی جایگاهی که گروه های مختلف شهروندان در تدوین،اجراء و ارزیابی آن نقش داشته باشند و در ایران تنها نهادمحلی مشارکتی که توان تاثیر بر سیاست گذاری شهری را دارد شورای شهر است.
براساس این مشارکت هاست که می توان تفاوت نظام متمرکز و غیر متمرکز را در مدیریت فهمید .
در نظام متمرکز که دولت-کشور وجود دارد برتمامی سرزمین اعمال قدرت می کند و نظام نامتمرکز،وضعیتی را بیان می کند که در آن قدرت ها و مسئولیت ها میان یک مرجع مرکزی و مراجع محلی تقسیم شده است و شوراهای اسلامی هم یکی از همین مراجع به شمار می آیند.
شوراهای اسلامی یک نهاد و پارلمان محلی هستند که از متن قانون و بطن جامعه شکل می گیرند و به نوعی حکومت مردم بر مردم و حکومت مشارکتی تعامل گرا به شمار می آیند و در متن قانون جمهوری اسلامی ایران از جایگاه بالاتری برخوردار هستند.
نقش مثبت شورا می تواند عامل موفقیت مدیریت شهری و روستایی در دستیابی به برنامه ها و رشد و توسعه شهر و روستا و در نهایت رضایتمندی اکثریت مردم و شهروندان گردد.
اما باید به نکته ای در این خصوص توجه کرد و آن اینکه دخالت دادن سلایق شخصی و نبود شناخت کافی از حیطه اختیارات ،وظایف و مدارک تحصیلی پایین و مرتبط نبودن رشته تحصیلی و تخصصی اعضاء شورا و همچنین کم توجهی مسئولان سطوح مختلف کشوری به وضعیت و جایگاه شورا در عمل و قانون کارآمدی این نهاد را زیر سؤال می برد و اینها از آسیب ها و تهدیدهای پیش رو شورا هستند.

**قانون اساسی چه می گوید؟
اصل ششم قانون اساسی اداره کشور جمهوری اسلامی ایران را متکی به آرای عمومی می داند که از راه انتخابات یا همه پرسی تعیین شده است.
اصل هفتم نیز طبق دستور قرآن کریم (وامرهم شوری بینهم) شوراها را از ارکان تصمیم گیری و اداره کشور می داند.
بدیهی است نظام های حکومتی برای گریز از خطر استبداد هر چه بیشتر به مشارکت مردم در عرصه های مختلف اداره کشور تن داده اند و بطور کلی می توان گفت هر چه حضور مردم در عرصه اداره کشور گسترده تر باشد؛ امکان پشتیبانی از حکومت بالاتر و به همان اندازه از آسیب پذیری حکومت کاسته می شود.
شوراها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمادی از مردم سالاری دینی هستند هم به دلیل نقش فعالی که نخبگان جامعه در رده های مختلف می توانند در اصلاح امور ایفا کنند و هم به دلیل جایگاه و اعتبار شرعی و وجاهت شورا در مبانی اعتقادی اسلام که مشورت را به عنوان عامل جلوگیری از انحراف و استبداد معرفی می کنند.
در زمان حاضر در آستانه انتخابات مهم و سرنوشت ساز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا هستیم و این انتخابات مهم در روز 29 اردیهشت ماه امسال به طور همزمان در سرتاسر کشور برگزار می شود .
تا کنون چهار دوره ازفعالیت شورا ها در کشور می گذرد. دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا چهار سال است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۳ مرداد ۹۶ را به عنوان زمان پایان فعالیت دوره فعلی شوراهای شهر و روستا تعیین کرده اند.

**شوراها ، پاسخگوی نیاز های مردم منطقه
معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها می گوید:شوراها اولین و نزدیک ترین نهاد به مردم به شمار می آیند و می توانند پاسخگوی نیاز های مردم منطقه خودشان باشند.
منصور روشناسی می افزاید: شوراها به عنوان یک نهاد قانونی برخاسته از رای و انتخاب مردم به استناد اصول متعددی از قانون اساسی از جایگاه مهم و تاثیرگذاری برخوردارند و عملکرد آنها نه تنها اصلاح امور جاری را باید شامل شود که آینده یک شهر و روستا به نوعی به تصمیمات و مصوبات آنها گره خورده است.
وی خاطر نشان می کند :کسانی که خود را در شرایط انتخاب مردم قرار داده اند، شایستگی های زیادی را باید در خود سراغ داشته باشند که هم بتوانند از بدتر شدن اوضاع شهرها و روستاها جلوگیری کنند و هم نواقص ساختاری گذشته را با کار و فکر مضاعف جبران کنند.
روشناسی می گوید:کسانی برای دادن رای به اعضای شوراها در پای صندوق های رای می روند نیز باید بدانند عرصه شوراها، عرصه قانونگذاری محلی است.
وی ادامه می دهد:در مصوبات شوراها ، تمام مسائل زندگی تحت تاثیر قرار می گیرد و غفلت در انتخاب صحیح و فرد اصلح می تواند از نقش و جایگاه شورا ها بکاهد.
به گفته معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها ، انتخاب اعضای شور اها یک دید عمومی دارد و موضوع مدیریت محلی نیز یک موضوع تخصصی است ،بنابراین مردم باید دقت کنند که افرادی را انتخاب کنند که در این زمینه از دانش و تخصص کافی برخوردار باشند.
وی با اشاره به اینکه تا کنون چهار دوره از فعالیت شورا ها گذشته است، یاد آور می شود که اگر شوراها نبودند بسیاری از خدماتی که در حیطه وظایف شور ها و انجام شده نیز نبود .
وی ادامه می دهد: بیش از 117هزارعضو شورایی در سرتاسر کشور با مردم در ارتباطند و نزدیک ترین ارگانی هستند که با مردم در ارتباطندو بعد از بیش از 14تا 15 سال تلاش شورای عالی استان ها دولت و مجلس شورای اسلامی باید حمایت جدی تری از شوراها داشته باشند .
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار