تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۴۷۱۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مردم گوشت مصرفی خود را با مهر دامپزشکی تهیه کنند
با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو، مردم باید گوشت مصرفی خود را با مهر و برچسب دامپزشکی تهیه کنند
مدیر کل دامپزشکی خوزستان هشدار داد: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو، مردم باید گوشت مصرفی خود را با مهر و برچسب دامپزشکی تهیه کنند.

مصطفی کنارکوهی سه شنبه اظهار کرد: در تمام طول فصل گرما امکان بروز این بیماری وجود دارد بنابراین مردم باید گوشت را از مراکز مجاز و قصابی های معتبر تهیه کنند.

وی افزود: در دام های بومی خوزستان مشکلی وجود ندارد و تا کنون هیچ موردی در استان مشاهده نشده است؛ در سال گذشته 2 کانون بهبهان و آبادان از طرف مرکر بهداشت اعلام شد که بلافاصله اقدامات کنترلی انجام شد.

کنارکوهی ادامه داد: برگزاری کلاس های آموزشی و سم پاشی مکان های حساس و دام باید انجام شود و آموزش به قصابان از ابتدای سال در برنامه های دامپزشکی قرار دارد.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: کشتارگاههای پنج شهرستان سردخانه بالای دارند و لازم است بقیه کشتارگاهها نیز با همکاری شهرداری به این نوع سردخانه مجهز شوند.

وی به مردم توصیه کرد: گوشت را قبل از مصرف 10 تا 12 ساعت در یخچال نگهداری و به هنگام مصرف، نکات بهداشتی از جمله شست و شوی گوشت را به خوبی رعایت کنید.

کنار کوهی تاکید کرد: مردم از کشتارهای بین جاده ای اصلا استفاده نکنند چون ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: بیماری تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق تماس مستقیم با خون آلوده، فرآورده آلوده، دام تب دارو کنه آلوده به انسان منتقل می شود.

وی ادامه داد: این بیماری در دام هیچ علامتی ندارد و حتی وجود تب هم گذرا و خفیف است.

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو ، یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌است که ازطریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

شروع علائم ناگهانی حدود یک تا هفت روزطول می کشد و بیمار دچار سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی (بخصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور (حساسیت به نور) می‌گردد.

ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می‌شود. تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه نیز شایع هستند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار