تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۱۴۹۹۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل تامین اجتماعی استان:
در خوزستان ماهانه 652 نفر بیکار می‌شوند
در استان ماهانه 652 نفر بیکار می‌شوند و میانگین حقوقی مقرری آن ها نشان می‌دهد این افراد اغلب از حداقل دستمزدبگیران استان هستند
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان گفت: در استان ماهانه 652 نفر بیکار می‌شوند و میانگین حقوقی مقرری آن ها نشان می‌دهد این افراد اغلب از حداقل دستمزدبگیران استان هستند.

دکتر محمود یارعلی‌زاده در جلسه شورای اداری استان که روز چهارشنبه (28 تیرماه) در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی حدود 42 میلیون نفر در کشور را تحت پوشش قرار داده است، اظهار کرد: حدود 54 درصد جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی است و در خوزستان از جمعیت 4.8 میلیونی حدود 2.8 میلیون نفر، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: البته در شهرهای مختلف پوشش متفاوت است. در شهرهایی مانند ماهشهر و بندرامام 90 درصد جامعه تحت پوشش هستند و در شهرهایی مانند باغملک و لالی تأمین اجتماعی کمتر از 20 درصد پوشش بیمه‌ای دارد. اگر قرار باشد آمایشی صورت بگیرد و کارگاهی برگزار شود، فکر می‌کنم شهرهایی که کمترین پوشش را دارند باید انتخاب شوند. شش درصد بیمه شدگان کشور در خوزستان هستند و از این نظر رتبه پنجم کشور را داریم. در تعداد مستمری‌بگیران نیز هفت درصد آن ها در خوزستان هستند و خوزستان از این نظر رتبه چهارم کشور را دارا است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان ادامه داد: این آمار یعنی تعداد پرداخت‌کنندگان نسبت به دریافت‌کنندگان در استان کم است. تعداد دریافت‌کنندگان و پرداخت‌کنندگان یک ضریب به نام ضریب پشتیبانی دارد که کف جهانی آن برای سازمان‌های بیمه‌گر درباره نسبت دریافت‌کننده به پرداخت‌کننده، شش است. یعنی شش نفر پرداخت می‌کنند و یک نفر دریافت می‌کند که این عدد در کشور ما 5.45 است. این ضریب در خوزستان، علی رغم اینکه تأمین اجتماعی قدمت زیادی دارد و استان نیز قطب صنعت نفت‌، برق و آب است، حدود 4.68 است که ضریب بسیار پایینی است.

یارعلی‌زاده ادامه داد: البته در شهرهایی مثل مسجدسلیمان این ضریب 2.6، در شوشتر 2.7، در شوش 3، در دزفول و بهبهان حدود 3.2 است. البته برخی شهرها مانند سوسنگرد ضریب خوبی دارند. این اعداد نشان می‌دهد در خوزستان اشتغال خوبی صورت نمی‌گیرد. در برخی شهرهای استان، اشتغال مناسبی نداریم و کسانی که شاغل‌اند، نیز در حال بازنشستگی هستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان گفت: مؤلفه‌هایی وجود دارند که می‌تواند در ضریب پوشش و پشتیبانی مؤثر باشند. یکی از این مؤلفه‌ها رونق کارگاه‌ها است که معمولاً در وضعیت خوب اقتصادی به سر نمی‌برند. به طوری که تا پایان سال 95، حدود 1800 میلیارد تومان بدهی قطعی دارند، تا امروز این بدهی از دو هزار میلیارد تومان نیز بیشتر شده است. از این 1800 میلیارد تومان، 144 میلیارد تومان مربوط به ادارات دولتی است و 175 میلیارد تومان مربوط به شهرداری‌ها و شرکت‌های تابع است. دو شرکت در استان وجود دارند که به تنهایی 450 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار هستند.

یارعلی‌زاده ادامه داد: مؤلفه دیگر که در ضریب پشتیبانی تأثیرگذار است، تعداد برقراری‌های مستمری است که در سال 93 در استان حدود 13 هزار برقراری داشتیم. در سال 94، این عدد به 15 هزار رسید و در سال 95 بیش از 16 هزار برقراری مستمری انجام شد. با میانگین ماهانه حدود یک هزار و 163 برقراری، تقریباً رتبه چهارم کشور را داریم. برخی بازنشستگی‌ها مربوط به کارهای سخت و زیان‌آور است. برقراری که برای مشاغل سخت و زیان‌آور در استان اتفاق می‌افتد، موجب شده بیش از 40 درصد از مستمری‌بگیران استان و بازنشستگان بین 45 تا 49 سال داشته باشند.

وی ادامه داد: میانگین سنی بازنشستگان مشاغل زیان‌آور به 47 سال رسیده است. میانگین پرداخت مستمری در شرایط عادی در استان یک‌ میلیون و 300 هزار تومان و در مشاغل زیان‌آور 2 میلیون و 300 هزار تومان است. در استان ماهانه 652 نفر بیکار می‌شوند. میانگین حقوقی مقرری آن ها یک میلیون و 100 هزار تومان است. یعنی کسانی که بیکار می‌شوند، اغلب از حداقل دستمزدبگیران استان هستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان تصریح کرد: گردش مالی استان در بخش بیمه‌ای ماهانه 563 میلیارد تومان است. که این آمار مربوط به سال 95 است. در سال 96 گردش مالی بیش از 600 میلیارد تومان بوده است. این 563 میلیارد تومان تا پایان سال 95 تنها تراز 2.6 مثبت دارد و در بخش بیمه‌ای اگر بخواهیم 90 میلیارد تومان هزینه درمان را به آن اضافه کنیم، این تراز حتما منفی خواهد شد.

یارعلی‌زاده با بیان اینکه 89 درصد درآمدهای تأمین اجتماعی از محل حق بیمه است، گفت: اگر فرد نتواند حق بیمه خود را پرداخت کند، به این شکل 89 درصد درآمدهای ما دچار لطمه می‌شود. 96 درصد مصارف تأمین اجتماعی، مربوط به تعهدات قانونی است.

وی تصریح کرد: تمرکززدایی از خدمات مراجعین در مراکز بیمه‌ای یکی از برنامه‌های ما است. تلاش ما این است که مراجعان بدون ازدحام، خدمات را دریافت کنند. در همین راستا نیز شعبه 7 تأمین اجتماعی در اهواز، شعبه 2 دزفول سال گذشته و شعبه ادواری حمیدیه نیز راه‌اندازی شدند. به دنبال راه‌اندازی شعبه 8 اهواز نیز هستیم. اگر تعداد مراکز ما افزایش یابند، از ازدحام در این مراکز جلوگیری می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان افزود: مجوز 10 کارگزاری رسمی در سازمان تأمین اجتماعی اخذ شده است. پس از مقایسه خوزستان با استان‌های نزدیک متوجه شدیم خوزستان برخورداری کمتری دارد. برای رفع این مشکل مجوز این 10 کارگزاری را اخذ کردیم. هفت کارگزاری راه‌اندازی شدند و سه کارگزاری در حال راه‌اندازی هستند. راه‌اندازی پنج کارگزاری دیگر نیز در حال پیگیری است و به دنبال اخذ مجوز برای آن ها هستیم. در کنار توسعه شعب تأمین اجتماعی، تأسیس کارگزاری‌ها و خدمات غیرحضوری، امیدواریم که این تمرکززدایی برای استان کاملاً صورت بگیرد.

یارعلی‌زاده تصریح کرد: بهسازی شبکه IT تأمین اجتماعی خوزستان به گونه‌ای بوده که شاید در 10 سال آینده نیز نیاز به تغییرات نداشته باشد. فیبر نوری تمام شعب نصب شده و سِروری که تأمین اجتماعی از آن استفاده می‌کند، در برخی از وزارتخانه‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت تأمین اجتماعی خوزستان در گذشته زیر نظر یک استان دیگر، گفت: تأمین اجتماعی خوزستان امروزه مستقل است و حتی قرار است چند استان دیگر نیز زیر نظر این مؤسسه کار کنند. امسال طرح ارائه ساختارروبی به صورت پایلوت در شعبه 2 آبادان اجرا می‌شود. این طرح سه فاز دارد؛ فاز یک، آن است که هر کارمند باید کارهای بخش خود را بلد باشد. فاز دوم، این است که کارمند علاوه بر بخش خود، کارهای دیگر بخش‌ها را بلد باشد. فاز سوم نیز بلد بودن کارهای مشابه است. تقریبا از ابتدای امسال برای فاز یک، در استان کارمان را آغاز می‌کنیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان گفت: سامانه 1420 در استان راه‌اندازی شده است. 513 میلیارد تومان جرائم انباشته کارفرمایان در استان را هدفگذاری کردیم. حدود 13 هزار تقاضا از کارگروه‌ها دریافت کردیم که این تعداد 10 درصد تقاضاهای کشور را تشکیل می‌دهد و از نظر مبلغ نیز حدود یک‌سوم کل کشور است. با بخشودگی که در این سطح اتفاق افتاد، در کنار تسهیلاتی که ستاد تسهیل ارائه می‌دهد، امیدواریم شاهد یک رونق و گشایش مالی در استان باشیم. علاوه بر گردش مالی که ماهانه حدود 600 میلیارد تومان است، ضریب نزولی پوشش تأمین اجتماعی نشان دهنده اهمیت تأثیرگذاری سازمان است. امیدواریم بتوانیم خدماتی در شان مردم به مردم ارائه دهیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار