تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۱۵۰۰۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساماندهی 12 کارگاه صنایع دستی در ایذه
مدیر پایگاه پژوهشی آیاپیر ایذه با اشاره به راه اندازی کارگاه سفالگری ایذه پس از سال ها تعطیلی در این شهرستان گفت: 12 کارگاه صنایع دستی این شهرستان شناسایی و متمرکز شدند
مدیر پایگاه پژوهشی آیاپیر ایذه با اشاره به راه اندازی کارگاه سفالگری ایذه پس از سال ها تعطیلی در این شهرستان گفت: 12 کارگاه صنایع دستی این شهرستان شناسایی و متمرکز شدند.

ایوب سلطانی در ‌حاشیه برپایی کارگاه سفالگری ایذه افزود: هدف از ایجاد این کارگاه ترویج و اشاعه فرهنگ بومی دشت آیاپیر، ایجاد اشتغال و چرخش سرمایه مادی درون شهرستان بود که پس از چندین سال تعطیلی و رخوت راه اندازی شده است.

وی اظهارکرد: پیش از راه اندازی این کارگاه علاقه مندان به سفال و ‌سفال گری در ایذه محصولات مصرفی و تزئینی خود را از استان های دیگر تهیه و ‌تامین می‌کردند که با ایجاد این کارگاه، سفال ها به 2 روش سنتی و‌ صنعتی فرآوری و ‌تولید می شوند که توانایی تامین بخش عمده ای از نیاز خوزستان در این کارگاه وجود دارد.

سلطانی در خصوص تامین خاک سفالگری برای این کارگاه بیان کرد: خاک مورد نیاز باید دارای ویژگی خاص باشد که در این خصوص چندین نمونه از خاک نقاط مختلف شهرستان را برای آزمایش نمونه برداری کرده ایم که در صورت داشتن آن ویژگی ها، بتوانیم کارگاه استخراج و ‌فرآوری خاک سفال را راه اندازی که در آن صورت می توان بخش عمده ای از مواد اولیه سفالگری در خوزستان و استان های هم جوار را تامین کنیم.

رییس پایگاه پژوهشی آیاپیر ایذه خاطر نشان کرد: 2نفر از علاقه مندان به ‌حوزه ی سفالگری، توسط این پایگاه برای آموزش، به دوره های تخصصی زیر نظر اساتید زبده و با تجریه در کارگاه های مطرح کشور اعزام شدند که توانستند مهارت لازم را کسب کنند.

وی ادامه داد:همچنین در محل اداره میراث فرهنگی ایذه زیر نظر استاد مهردادیان و استاد توکلیان کوره ی سنتی فرآوری نهایی سفال ساخته و راه اندازی شد و آموزش تکمیلی به چند نفر از هنرجوها توسط این 2 استاد داده شد.

سلطانی در خصوص فضای کارگاهی صنایع دستی افزود: در پایشی که از کارگاه های صنایع دستی سطح شهر ایذه بعمل آمد بیش از 12 کارگاه مستعد و فعال شناسایی و در محل اداره میراث فرهنگی مستقر شدند که پیش از این کارگاه ها با صرف هزینه رهن و اجاره مکان و خدمات مصرفی روبه رو بودند که با انتقال آنها توانستیم به رونق کسب و کار، اعطای تسهیلات حمایتی از محل صندوق کار آفرینی و امید، مشوق نمایشگاهی و بازاریابی و انعقاد تفاهم نامه های آموزشی و حمایتی بین بخشی با اداره فنی و حرفه ای و کمیته امداد امام خمینی (ره) امیدواریم گام های بلندتری برای صنعت مغفول صنایع دستی برداریم.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
انشانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
0
0
درود بر جناب سلطانی مدیر خوب و فعال
امیدوارم حالا به صورت جدی پروژه ثبت جهانی ایذه دنبال شود
:
:
:
آخرین اخبار