تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۵۰۶۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز:
مطالعات گسترده‌اي در زمينه بيماري‌هاي تنفسي پاييزي اهواز در حال انجام است
معاون توسعه پژوهش و فناوري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: مطالعات گسترده‌اي در زمينه بروز بيماري‌هاي تنفسي پس از نخستين بارش‌هاي پاييزي در حال انجام است
دكتر بهزاد شريف مخمل‌زاده در خصوص لزوم شناسايي منشاء بروز بيماري‌هاي تنفسي پس از اولين بارش‌هاي پاييزي اظهار کرد: متاسفانه از سال 92 شاهد بروز بيماري‌هاي تنفسي در ميان همشهريان عزيز بوديم و در اين راستا دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اقدام به شناسايي اين بيماران كرده و اطلاعات تمام افراد مراجعه‌كننده به درمانگاه‌هاي خاص كه بعد از بارندگي دچار علائم تنفسي شده بودند را ثبت و به دنبال آن بررسي كرد كه آيا اين عوارض منشاء آلرژيك داشته‌اند يا خير؟

آغاز مطالعات از سال 94

معاون توسعه پژوهش و فناوري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز  ادامه داد: از سال 94 جهت مشخص كردن علل بيماري‌هاي تنفسي پس از نخستين بارش‌هاي پاييزي، مركز تحقيقات بيماري‌هاي تنفسي و آلودگي هوا راه اندازي شد، همچنين بودجه‌اي از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي در اختيار قرار گرفت و مطالعات گسترده‌اي در چندين زمينه و در قالب چند گروه آغاز شد.

وي بيان کرد: در مطالعه گروه اول، مقرر شد ثبت اطلاعات بيماران دچار علائم تنفسي پس از نخستين بارش‌هاي پاييزي در گروه‌هاي مختلف سني از سال 93 و 94 آغاز شود و در سال گذشته با نظم و قدرت بيشتر ادامه داده شد. ثبت اين اطلاعات در سال 96 نيز ادامه خواهد يافت.

انجام مطالعات روی مدل‌های حیوانی جهت بررسی اثر ریزگردها بر اندام‌ها

مخمل‌زاده عنوان کرد: در گروه دوم، مطالعات انجام شده بر روي مدل‌هاي حيواني جهت بررسي اثر ريزگردها بر اندام‌هاي مختلف بدن صورت گرفته تا اين اطلاعات در مراحل بعدي عوامل موثر درماني كه از بروز اين عوامل جلوگيري مي‌كند را شناسايي كنند.

معاون توسعه پژوهش و فناوري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در خصوص گروه سوم مطالعات انجام شده، گفت: با توجه به بيماري‌هاي تنفسي با منشاء آلرژيك، مقرر شد پولن‌هاي گياهي موجود در اتمسفر شهر اهواز با شهرهاي ديگر استان و همچنين شهرهاي استان‌هاي همجوار كه كمتر درگير اين مشكل هستند، مقايسه شود تا اين پولن‌ها از نظر گياهي و محتواي پروتئيني و آلرژيك بودن مورد بررسي قرار گرفته و توصيه‌هاي لازم را در مورد فلورهاي گياهي و نحوه هرس گياهان به مسئولين ذيربط ارائه دهيم.

انعقاد تفاهم‌نامه با انستیتو پاستور

وي با بيان اين‌كه برخي از مطالعات هم اكنون در حال انجام هستند، ادامه داد: جهت درمان بيماري‌هاي تنفسي با كمك تكنيك‌هاي جديد علم پزشكي مانند سلول درماني مقرر شد تفاهم‌نامه‌اي با انيستيتو پاستور منعقد شود و طبق تفاهم‌نامه مطالعاتي در اين زمينه انجام شود.

مخمل‌زاده با اشاره به اينكه كل مطالعات در زمينه بيماري‌هاي تنفسي پس از نخستين بارش‌هاي پاييزي عموما" يك مطالعات ميان‌مدت و يا طولاني‌مدت در حصول نتايج هستند، تصريح كرد: در گروه بعدي مطالعات در حال انجام، آناليز انواع مواد موجود در هوا از جمله هيدروكربن‌ها و سموم فلزي و ... و ارتباط سنجي اين مواد با بروز انواع بيماري‌هاي تنفسي در دست بررسي است و اين گروه از مطالعات در خصوص بروز بيماري‌هاي تنفسي غيرآلرژيك مطرح است.

معاون توسعه پژوهش و فناوري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اظهار كرد: يكي از اقدامات موثر دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در سال گذشته كه موجب كاهش 80 درصدي بار مراجعه بيماران تنفسي پس از نخستين بارش‌هاي پاييزي شد، اين بود كه در فراخواني قبل از شروع بارش‌هاي پاييزي، افرادي كه در سال‌هاي قبل دچار مشكل شده بودند، جهت درمان پيشگيرانه براي جلوگيري از بروز حملات تنفسي به مراكز بهداشتي و درمانگاه‌ها مراجعه كردند كه خوشبختانه با اطلاع‌رساني‌هاي گسترده انجام شده و انجام اقدامات پيشگيرانه توانستيم در كاهش بار مراجعه بيماران دچار بيماري‌هاي تنفسي به بيمارستان‌ها و مراكز درماني در سال گذشته موثر باشيم.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
0
1
باید کلنیک آلرژی و امثال اون در این شهر دایر بشه نه در تهران و جاهای خوش آب و هوا
چرا بیماران آلرژی و تنفسی باید پا شن کلی هزینه کنند و کسی هم براشون جبرانش نکنه و بیمه ها هم قبولش نکنن که من مستند مدرک دارم اونوقت این بیمارا بیشتر اینجا هستند تا اون شهره اولی دکترا و روش های درمانی تو اون شهر هاس تا اینجا و این غلطه که باید درست بشه ایکاش مسئولین مون بهتر متوجه اینطور مسائل بشوند علی الخصوص خود آقای دکتر ایدنی رئیس نظام پزشکی که متخصص آسم و آلرژی هم هستند خودشون.که بیان و این طور جاها رو منتقل کنن یا شعبه ای از اون در اهواز ایجاد کنن.
سجاد
|
UNITED KINGDOM
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
0
این آمار فقط مربوط به مراکز دولتیه وهیچ کدوم از مراکز خصوصی توی
این آمارا نیست،ما میشه گفت تمام پاییز پارسال رو با تنگی نفس مواجه بودیم وشاید بیش از 10بار به درمانگاه خصوصی مراجعه کردیم.
نکته دوم اینه که تمامی کارشناسای کشاورزی وگیاه شناسی دانشگاه شهید چمران اعلام کردن که منشا این بیماری تنفسی گیاهان نیستن وکاملا مشخصه که منشا آلودگی مواد نفتیه ولی چرا واقعیت به مردم گفته نمیشه واقعا عجیبه
:
:
:
آخرین اخبار