تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۵۰۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس ستاد انتخابات خوزستان:
همه لايه‌هاي اجتماعي با هر سليقه‌ای در انتخابات حضور دارد
حمید قناعتی گفت: از 318 نفر کاندید ثبت نامی در نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه 18 نفر خانم و 300 نفر آقا بودند تنها  201 نفر در عرصه انتخابات استان باقی ماندند و مابقي رد صلاحیت شده يا انصراف داده‌اند.
 
به گزارش ايسنا، رییس ستاد انتخابات خوزستان در نشست خبري كه بعدازظهر امروز ( 3 اسفندماه) در استانداري خوزستان برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار كرد: 102 نفر از كانديدا به دليل عدم صلاحيت از حضور در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي كنار گذاشته شدند؛ همچنين 17 نفر انصراف خود را اعلام كردند.
 
وي سهم خوزستان را در مجلس شوراي اسلامي 18 كرسي برشمرد و افزود: به ازاي هر كرسي در مجلس، 11 کاندید در خوزستان به رقابت انتخاباتي مي‌پردازند كه رنج كشوري آن 12 نفر است.
 
سرپرست معاونت سياسي اجتماعي استانداري گفت: جمعيت استان بالغ بر 4 ميليون و 500 هزار نفر بوده كه از اين تعداد 3 ميليون و 29 هزار نفر واجدين شرايط 18 سال و بالاي 18 سال هستند. همچنين راي اولي‌های استان 204 هزار نفر برآورد شده‌اند.
 
وي با اشاره به اين كه تمام اقدامات تامينی، تجهيزاتي، پشتيباني، نيروي انساني و تداركارت براي برگزاري انتخابات به طور كامل مهيا است افزود: همه لايه‌هاي اجتماعي با هر سليقه در بين كانديدا، اعضاي شعب و هيات‌هاي بازرسي و نظارت در انتخابات حضور دارند كه اين موضوع نشان از آزاد بودن مردم ايران در انتخابات است. همچنین هيات‌هاي اجرايي كه از مردم تشكيل مي شوند اعضاي شعب را انتخاب مي‌كنند؛ در واقع كار نظارت بر عهده خود مردم است.
 
قناعتي افزود: در خوزستان 2809 صندوق اخذ راي وجود دارد كه از اين تعداد 1951 صندوق ثابت و 858 صندوق سيار هستند همچنين به موجب قانون، در اهواز سه صندوق فرعي کار راي‌گيري از اقليت‌هاي مذهبي را انجام می‌دهند که در نهایت اقلیت‌های مذهبی خوزستان به نمایندگانشان در  اصفهان  رای خواهند داد؛ اقليت‌هاي مذهبي تنها مي‌توانند به كانديداهايي كه در همان استان مشخص شده‌اند راي دهند.
 
وي تعداد 70 هزار نيروي انساني را مسئول نظارت، بازرسي، امنيت و پشتيباني از ستادهاي انتخاباتي در فرمانداري‌ها و بخش‌داري‌هاي استان بر شمرد و افزود: اين تعداد نيرو در واقع عوامل امنيتي هستند كه کار راهبري انتخابات را بر عهده دارند. تاكنون تمام تعرفه‌ها،‌ پولوگرام‌ها، ملزومات و صندوق‌هاي اخذ راي خوزستان به دستمان رسیده و اكنون در حال توزيع بين 24 فرمانداري تابعه استان هستيم.
 
سرپرست معاونت سياسي اجتماعي در خصوص تعرفه‌هاي در نظر گرفته براي اين انتخابات گفت: تعرفه‌هايي كه در اختيارمان قرار مي‌گيرد داراي بار كد بوده و خاص استان است در انتخابات امسال حتي تعرفه‌هاي شهرستان‌هاي استان نيز با هم متفاوت هستند. با توجه به اين كه ممكن است در بعضي استان‌ها با كمبود تعرفه‌ مواجه شويم خوزستان مي‌تواند به عنوان استان مادر وارد كار شود و تعرفه‌هاي اضافي و بلا استفاده خود را با اجازه‌ي ستاد انتخابي كشور به شهرستان‌ها يا استان‌هاي ديگر ارسال كند.
 
وي افزود: در هشت دوره گذشته انتخابات مجلس شوراي اسلامي معدل مشاركت مردمي خوزستان 60 درصد بوده كه از معدل كل كشور بالاتر است. در دور هفتم و هشتم اين انتخابات مشاركت مردم استان به ترتيب 6/55 و 6/54 درصد بوده است؛ لذا اميدواريم كه در سال جاري افزايش چشم‌گير مشاركت مردمي را شاهد باشيم.
 
قناعتی ادامه داد: با توجه به حضور گسترده مردم ايران و به خصوص خوزستان در راهپيمايي 22 بهمن ماه كه بالغ بر 50 ميليون نفر برآورد شد پيش‌بيني مي‌كنيم به لحاظ مشاركت مردمي بار ديگر شاهد ركوردي در كل كشور و خصوصا خوزستان باشيم لذا برآورد ما در انتخابات این دوره يك ركورد 75 درصدي است كه اميدوارم مردم ما نشان دهند همچنان پشتيبان انقلاب بوده و از كليت رهبري خود دفاع و حمايت می كنند.
 
وي وظيفه اصحاب قلم را در افزايش مشاركت مردمي امري بسيار مهم قلمداد كرد و خاطرنشان كرد:  اميدوارم اصحاب رسانه كه به عنوان عضو و عنصر مهم كشور  تلقي مي‌شوند سهم خود را در اين انتخابات و افزایش حضور مشاركت مردمي به معرض ديد بگذارند. کساني همچون نوري‌زاده و مهاجراني كه مخالف ايران و اين انقلاب هستند رسما از استكبار حق‌العمل كاری دريافت مي‌كنند تا اين حكومت را به زمين بزنند لذا شما بايد به عنوان كساني كه دل به ايران و رهبري داريد مانع از انجام چنين اقداماتي شويد تا افتخار ديگري براي كشور رقم بخورد.
 
قناعتي خطاب به كساني كه از راي دادن انصراف مي‌دهند افزود: ما بايد سبد نظام را پر كنيم و نه اشخاص را؛ لذا كساني كه راي نمي‌دهند نه تنها هيچ آسيبي به دولت نمي‌زنند بلكه خود را از حق راي محروم كرده‌اند. شما اصحاب رسانه بايد در اين انتخابات به مردم جهت دهيد و كانديداي اصلح را به آنها معرفي كنيد. شماها از همين فردا به مدت 7 روز كاري وقت داريد كه شاخص‌هاي  اصلي يك كانديد اصلح را به مردم معرفي كنيد و در واقع بايد بگويم كه خبرنگاران جز عقلا و افراد فرهيخته ‌استان هستند.
 
وي با بيان اين كه ظرفيت حكومت به خود اجازه نمي‌دهد كه حتي يك نفر را از حقوق شهروندي‌اش منع كند افزود: سه حوزه انتخاباتي در روستاهاي استان در شرايط بسيار بد آب و هوايي قرار دارند كه كار راي‌گيري را براي ما مشكل مي‌كنند اما براي اين كه راي اين عشاير را بگيريم باید از طريق پروازهاي هوايي اقدام ‌كنيم كه به مراتب شاهد سوانح هوايي در این خصوص هستيم.  اين در حالي است كه تعداد آراي آن روستا تنها 50 رای است و اين به معنای حقوق شهروندي در مملكت ايران است.
 
 
سرپرست معاونت سياسي اجتماعي استانداري گفت: از 318 نفر داوطلب اوليه 39 نفر مدرك دكترا، 212 نفر مدرك فوق‌ليسانس، 59 نفر ليسانس و 2 نفر مدرك فوق‌ديپلم دارند؛ همچنين 5 نفر داراي تحصيلات حوزي هستند.
 
وي در خصوص نحوه تبليغات كانديدا اظهار كرد: به تمام دستگاهها و ارگانها اعلام كرديم كه تبليغات عمومي خود را از طريق نصب بنر و بروشور داشته باشند؛ البته بحث‌هاي ترويجي و فراخوان ها از همين فردا پر رنگ‌تر خواهد شد همچنين امسال تبليغات برچسبي و يا پوسترهاي بزرگ را نخواهیم داشت. عكس كانديدا تورها بايد در ابعاد 10 در 15 باشد. از مديران مسئول خبرگزاري‌ها و روزنامه انتظار داريم كه اخبار انتخاباتي را توليد كنند نه اینکه خود به کار تبلیغ بپردازند.
 
قناعتي گفت: اگر انتخابات به دور دوم كشيد طبق قانون يك ماه پس از پايان نتايج دور اول، مرحله دوم آغازخواهد شد. در ضمن طبق قانون هر كانديدي كه يك چهارم آراء را كسب كند به مجلس راه پيدا مي‌كند.
 
وي افزود: هر يك از كانديدا و يا هواداران كانديد كه مرتكب تخلفات اخلاقي شوند توسط بازرسين رصد و با آنها برخورد قانونی مي‌شود البته مردم نيز مي‌توانند در اين مسير ما را ياري كنند. هيات بازرسي وزارت كشور مسئول نظارت بر تخلفات كانديدا مي‌باشد كه در تمام شهرستان‌هاي استان داير شده است.
 
قناعتی عنوان كرد: غالب كانديدا حاضر در انسان با گرايش اصول گرايي هستند البته اصلاح طلبان و مستقل گرايان نيز در اين بين حضور دارند.
:
:
:
آخرین اخبار