تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۱۵۱۷۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ثبت یک طلاق به ازای هر 6 ازدواج / آهنگ رشد طلاق درخوزستان
چند سال قبل میانگین طلاق در استان به ازای هر 14 ازدواج یک طلاق بود که با روند افزایشی سالانه طلاق این شاخص اکنون به میانگین 6 رسیده است
مدیر کل ثبت احوال خوزستان با اشاره به روند رو به رشد آمار طلاق در استان گفت: به ازای هر 6 ازدواج در استان یک طلاق ثبت می شود.

بهنام مریدی بیان کرد: چند سال قبل میانگین طلاق در استان به ازای هر 14 ازدواج یک طلاق بود که با روند افزایشی سالانه طلاق این شاخص اکنون به میانگین 6 رسیده است.

وی گفت: آهنگ میزان طلاق در استان نسبت به میانگین کشوری خوب است البته فرهنگ عمومی جامعه در حال تغییر است و این می تواند بر آمار طلاق تاثیر مستقیم داشته باشد.

مریدی افزود: طبق آمار موجود ثبت احوال کشور کمترین آمار طلاق در کشور به استان سیستان و بلوچستان (0.6) تعلق دارد و بیشترین میزان طلاق مربوط به استان تهران است.

مدیر کل ثبت احوال استان بیکاری ، اعتیاد و پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی را از عوامل افزایش طلاق عنوان کرد.

مریدی عنوان کرد: خوزستان در بحث آمار ازدواج جزء 10 استان اول کشور است و در طلاق نیز جزء 10 استان آخر کشور است که قابل قبول می باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه نرم ازدواج در استان خوزستان خوب است افزود: بر اساس میانگین کشوری به ازای هر هزار نفر 4.5 مورد ازدواج ثبت می شود که این آمار در استان به ازای هر هزار نفر 6 ازدواج است.

مریدی افزود: میانگین سن ازدواج در بین زنان خوزستانی در حال حاضر 24 سال است که این شاخص قبلا 20 سال بود و این سن دربین مردها در خوزستان هم 28سال است که قبلا 24 سال بوده است.

وی گفت: ازدواج دختران زیر 18 سال هم در استان خوزستان وجود دارد که تنها با اجازه و حکم دادگاه ثبت می شود .

خوزستان جزء سه استان با ولادت بالا در کشور

مدیر کل ثبت احوال استان همچنین اظهار کرد: آهنگ رشد جمعیت و میزان ولادت در استان 2.3 و میانگین کشوری 1.8 است که این میزان بالاتر از میانگین کشوری است به طوریکه می توان گفت خوزستان جزء سه استان اول کشور در شاخص ولادت است.

مریدی گفت:طبق آمار ثبت احوال کشور در حال حاضر بالاترین میزان ولادت کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان و کم ترین آمار ولادت مربوط به استان گیلان است.

وی عنوان کرد: در میزان آمار مرگ و میر و فوت ، خوزستان جزء 10 استان آخر است که ممکن است عواملی چون مهاجرت افراد در سن بازنشستگی در پایین بودن این شاخص موثر بوده است.

وی گفت: در حال حاضر آمار ولادت، فوت و ازدواج و طلاق به صورت آنلاین در اداره کل ثبت احوال استان خوزستان ثبت می شود.

 خوزستان جزء پنج استان کشور در ثبت به هنگام

مریدی در ادامه اظهار کرد: استان خوزستان در ثبت به هنگام وقایع مختلف ولادت، فوت، ازدواج و طلاق وضعیت خوبی دارد و مقام پنجم کشور در این زمینه را دارد.

وی افزود: 99.6 درصد آمار ولادت دراستان به هنگام ثبت می شود و در 15 روز اول ولادت نوزاد، صدور شناسنامه آن انجام می شود.

مدیر کل ثبت احوال استان با اشاره به اینکه زمان ثبت واقعه فوت در استان 10 روز است بیان کرد: 99.4 درصد این واقعه به موقع در دفاتر ثبت احوال استان ثبت می شود.

وی عنوان کرد: در بیمارستان هایی که روزانه 15 ولادت ثبت می شود هم نماینده ثبت احوال مستقر است که کار صدور شناسنامه را انجام می دهد ودر برخی گورستان ها و پزشکی قانونی نیز افرادی را برای ثبت وقایع فوت مستقر کرده ایم.

مریدی بیان کرد: با تعاملی که با ثبت اسناد انجام دادیم ثبت ازدواج و طلاق هم آنلاین شده و در دفترخانه های ازدواج وطلاق این وقایع به صورت آنلاین قابل ثبت است.

مریدی افزود: علاوه بر ثبت وقایع فوت، ازدواج و طلاق ثبت میزان مهاجرت از استان نیز به ثبت احوال سپرده شده که آمار مهاجرت از خوزستان به سایر استان های کشور را ثبت می کند اما هنوز آمار دقیقی از مهاجرت در دست نداریم چرا که گرفتن آمار مهاجرت نیاز به جمع آوری اطلاعات در چند سطح دارد.

مریدی افزود: جذبه در استان به دلیل گرمی هوا و مشکلاتی چون گرد و غبار کاسته شده و ماندگاری در استان رو به کاهش است.

مدیر کل ثبت احوال استان همچنین با اشاره به ایجاد مرکز آرشیو اسناد در خوزستان افزود: یک مرکز آرشیوی در استان تهیه شده و هفت و نیم میلیون سند مردم استان در آن آرشیو شده است.

پیش بینی صدور یک میلیون و 300 هزار کارت ملی هوشمند درخوزستان

مدیر کل ثبت احوال استان خوزستان بیان کرد: از آنجا که کارت ملی هوشمند کلید واژه دولت الکترونیک است دولت یک برنامه سه ساله را برای صدور کارت ملی هوشمند برای همه شهروندان برنامه ریزی کرده و تا سال آینده باید این برنامه پایان یابد.

مریدی با اشاره به اینکه 120نقطه در استان برای کار خدمات دهی برای صدور کارت ملی هوشمند فعال است افزود: سه میلیون و 300 هزار نفر در استان واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند که امسال برای یک میلیون و 300 هزار نفر کارت ملی هوشمند صادر می شود.

وی عنوان کرد: درایام تابستان به دلیل یکسری شرایط مثل گرمی هوا مراجعه برای دریافت کارت ملی هوشمند کاهش یافته است و ظرفیت دفاتر ثبت احوال پر نشده است به طوریکه روزانه هر دفتر پست امکان ثبت نام 300 نفر را دارد.

مدیر کل ثبت احوال استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون به طور متوسط روزانه دو هزار و 500 نفر در استان برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کردند این درحالی است که ظرفیت ثبت نام در استان روزانه 15 هزار نفر است.

وی گفت: پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند رایگان است و با مراجعه به سایت ثبت احوال استان امکان ثبت نام در سامانه کارت هوشمند وجود دارد بعلاوه برخی از کافی نت ها هم این کار را انجام می دهند که نرخ این کار هم مشخص است و کسی حق اخذ وجه اضافه از مردم را ندارد.

مریدی عنوان کرد: هر شهروند می تواند خود از طریق سامانه با انتخاب نزدیکترین دفتر پیشخوان به محل اقامت خود ، برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کند و پیش ثبت نام را انجام داده و طبق برنامه زمانی اعلام شده ، در مرحله بعد به همان دفتر دفاتر پیشخوان مراجعه وبقیه مراحل را برای صدور و دریافت کارت طی کند.

مدیر کل ثبت احوال استان عنوان کرد: افرادی که تاریخ کارت ملی آن ها پایان یافته امکان تمدید کارت ملی قدیمی را ندارند.

وی گفت: کل مجموع هزینه صدور کارت ملی هوشمند بیشتر از 310 هزار ریال نیست ومدت زمان تحویل کارت ملی هوشمند در حال حاضر یک ماه است.

مریدی افزود: از ابتدای امسال تا کنون 400 هزار نفر در استان برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کردند وبرای زندانیان و افرادی که ناتوان جسمی هستند سیستم سیاری برای صدور کارت ملی هوشمند در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به کوتاه شدن روند صدور شناسنامه جدید افزود: 140 دستگاه چاپ شناسنامه در استان وجود دارد و در حال حاضر در استان این مدت ،سه روز کاری است ومتقاضیان ظرف سه روز کاری شناسنامه جدید خود را تحویل می گیرند .

مریدی توضیح داد: با پست تفاهم نامه ای منعقد شده است که برای جلوگیری از تردد مردم شناسنامه ها با پست برای مردم ارسال شود و هزینه ارسال درب منزل از فرد دریافت شود.

جمعیت خوزستان چهار میلیون و 800 هزار نفر است که اهواز با یک میلیون و 250 هزار نفر بیشترین جمعیت استان را به خود اختصاص داده است و هفتکل در استان کم ترین میزان جمعیت را دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار