تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۵۱۸۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساعدی؛ نماینده دشت آزادگان عنوان کرد:
آب بی کیفیت مشکل ۲۰ ساله مردم دشت آزادگان بوده است
خوزنیوز: نماینده دشت آزادگان با اشاره به اینکه طرح ابرسانی غدیر از سال ۸۷ طراحی شده و در اثر سو مدیریت استانی و عدم پیگیری، چندین سال با تعطیلی مواجه بود؛ گفت: در یک سال و نیم اخیر و حتی پیش از آغاز کار مجلس دهم ما در این باره با آقای شمسایی  و چیت چیان جلسه داشتیم. خوشبختانه با پیگیری های مجدانه و همکاری سازمان آب و برق خوزستان، کار به صورت امانی به پیمانکار سپرده شد و ما نیز در کنار مجری طرح برای حل مسأله معارضین همراه بودیم و از همین رو امروز شاهد پیشرفت ۸۰ درصدی و لوله گذاری صد کیلومتر از پروژه هستیم.

مساله آب بی کیفیت مشکل ۲۰ ساله مردم دشت آزادگان بوده است

به گزارش خوزنیوز؛ قاسم ساعدی در مراسم افتتاح طرح آبرسانی به بستان و آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به پایانه مرزی چذابه اظهار کرد: مساله آب بی کیفیت مشکل ۲۰ ساله مردم دشت آزادگان بوده است. پیش از این آب شرب با ای سی ۳ هزار در لوله ها جاری بود که با اجرا شدن بخشی از کار و انتقال آب از کرخه در حد ۱۱۰۰ رسیده و آب به حداقل میزان استاندارد مناسب شرب رسیده است. هرچند زمانی آب شرب به حد ایده آل می رسد که آب از دریاچه سد دز به سیستم آب شرب منتقل شود.

وی با اشاره به کلنگ زنی پروژه های جدید سازمان آب و برق خوزستان برای آبرسانی به منطقه افزود:با کلنگ زنی و اجرای طرح آبرسانی غدیر و انتقال از شهر بستان به مرز چذابه، آب شرب محل تجمع زوار عتبات تامین خواهد شد و این خط می تواند آب شرب ۷۰ هزار نفر را تامین کند. همچنین با کلنگ زنی و بهره برداری از خط  انتقال غدیر به رفیع ، مشکل آب شرب مردم این منطقه محروم حل خواهد شد که ما بابت این پیگیری ها از اقای شمسایی و استاندار تشکر می کنیم که معضل ۲۰ ساله مردم را حل کرده و در جهت محرومیت زدایی گام موثر برداشته اند.

ساعدی در پایان در رابطه با کیفیت اجرای این پروژه ها گفت: کیفیت کار از اهداف سازمان آب و برق است. صحبت ها و تاکیدهایی با مجری طرح داشته ایم که بالحق در راستای افزایش کیفیت گام برداشته و نقش تسهیل گر را داشته اند. ما به عنوان نماینده مردم برای هماهنگی و پیگیری هر ده روز جلسات مستمر را با مسوولان اجرایی طرح داشته ایم و از انجام پروژه رضایت کافی را داشته ایم.

همچنین عبدالرضا سعیدی نیا فرماندار دشت آزادگان در این مراسم با تشکر از پیمانکار که امروز طرح آبرسانی به پایانه مرزی را کلنگ زنی و همزمان از طرح آبرسانی غدیر بهره برداری کرد ؛ گفت: در پروژه طرح آبرسانی غدیر حدود ۱۲۸ کیلومتر کار شده است که از امروز شاهد ارتقای کیفیت اب شهرها و روستاهای دشت ازادگان خواهیم بود.

قطعات پازل طرح غدیر در حال تکمیل و بهره برداری است

علیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز در این مراسم گفت: امروز قطعات پازل طرح غدیر در حال تکمیل و بهره برداری و از سوی دیگر پروژه های جدید در حال کلنگ زنی هستند. در طرح غدیر از ام الدبس خط انتقال ۲۶ کیلومتری و پس از آن با ۲۷ کیلومتر لوله گذاری به سوسنگرد ادامه می یابد و سپس با ۳۰ کیلومتر به بستان و با خط ۲۸ کیلومتر به رفیع وصل می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه چذابه و رفیع با همت استانداری و آب و برق خوزستان، نماینده مردم شهرستان و تلاش پیمانکار پروژه در مدت زمان کوتاهتر از پیش بینی ها اجرا و به بهره برداری خواهد رسید. در این پروژه جمعا ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است. پیش از این آب شرب تحویلی به مردم حدود ۲۵۰۰ میکروموس ای سی داشته است که با انتقال اب غدیر از کرخه به ۱۱۰۰ خواهد رسید و سپس با وصل شدن آب دریاچه سد دز به پروژه غدیر به زیر ۵۰۰ می رسد.

علیدادی گفت: سازمان آب و برق همچنین  قصد دارد در راستای تکمیل طرح غدیر با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان یک تصفیه خانه جامع از طریق مناقصه بین المللی در این منطقه احداث کند. در افق طرح غدیر تامین  ۱۸۵ هزار متر مکعب دیده شده است که در آینده نیز جمعیت تحت پوشش را قرار می دهد. آب دشت آزادگان از ایستگاه ام الدبس تغذیه می شود که ما این ایستگاه را با ۵ مخزن بزرگ تقویت می کنیم تا پایداری آب حفظ شود.

طرح آبرسانی غدیر ظرف سه سال آینده تکمیل می‌شود

استاندار خوزستان نیز با اشاره به اهمیت طرح غدیر و تامین آب سال برای شهروندان خورستان گفت: خدا‌وند را شاکریم که پازل کاری آبرسانی به مردم در طرح؛ تکمیل است و حتی خط دوم انتقال آب طرح غدیر نیز در حال اجرا است چرا که به دلایل پدافندی و اجرای صحیح کار لازم بود ما خط دوم را اجرا کنیم.

مساله آب بی کیفیت مشکل ۲۰ ساله مردم دشت آزادگان بوده است

وی افزود: رییس جمهور در سفر اسفند ماه گذشته در همین باره به مردم قول داد و در پی آن دستور لازم صادر شد تا در سریع ترین زمان لازم کار شروع شود. با توجه به جدیت و همگرایی کنونی انتظار می رود این طرح ظرف مدت سه سال تکمیل شود. به همین واسطه من شخصا از مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان و دیگر مدیران آن و همچنین از مسوولان محترم قرارگاه خاتم الانبیا در خوزستان که پیمانکاری این پروژه را دارند تشکر می کنم.

 وی تاکید کرد: موقعی ما میتوانیم مراتب سپاس را داشته باشیم که آب مناسب در اختیار مردم قرار گیرد چرا که حق مردم آب مطلوب و با ای سی ۴۰۰ است. هرچند با بهره برداری از طرح غدیر کیفیت آب بهتر شده اما حق مردم آب سالم و مطلوب است و وظیفه ما تامین این آب است.

شریعتی ادامه داد: این مردم از نقاط دیگر کشور چیزی کم ندارند. در حالی که دیگر مناطق کشور آب مطلوبی دارند. مردم این منطقه از نبود آب با کیفیت رنج می برند. خوزستان که ۳۰ درصد آب‌های جاری کشور در آن است و در راه انقلاب هزینه داده باید بیشتر کار شود.

وی با اشاره به تاثیر بهره برداری از آب رودخانه دز در کیفیت آب طرح غدیر عنوان کرد: باید بحث اجرای آبگیر دز فعال شود. هرچند اجرای تونل دز و خریداری لوله ها تمام شده و فقط لوله گذاری و آبگیر دز مانده است اما کار بسیار پیچیده است و تکنولوژی بالایی را می‌طلبد. نیاز است از تکنولوژی شرکت های بین المللی استفاده کنیم و شاهد باشیم که به زودی ابگیر دز هم اجرا شود.

وی با اشاره به سرعت و روند اجرای کار در شهرستان دشت آزادگان گفت: بنا بر پیش بینی های معمول اجرای این کار دوازده ماه زمان می خواهد اما مجریان پروژه به ما قول داده اند که پیش از اربعین کار به اتمام برسد. ما انتظار داریم که در آینده نزدیک قطعه نهایی پازل که استانداردهای آب و کیفیت و طعم آب را تغییر می دهد انجام شود و آب از دریاچه پشت سد دز تامین شود. دولت باید با مطلوبیت بالا به مردم تحویل شود چرا که بنا بر وظایف ذاتی، ما وظیفه داریم با تامین آب مطلوب سلامت مردم را تامین کنیم.
:
:
:
آخرین اخبار