تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۵۳۰۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستانی‌ها منتظر بارش‌خوب باران باشند/سیل در راه‌است
امسال پیش بینی شده که خوزستان بارش های خوبی را تجربه کند و این نوید یک سال زارعی مطلوب را می دهد ولی در کنار آن باید در انتظار جاری شدن سیل هم بود.
استاندار خوزستان شامگاه گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران با اشاره به اینکه فصل بارندگی در استان خوزستان از آبان ماه امسال آغاز می شود، عنوان کرد: پیش بینی می شود بارش های باران در پاییز و زمستان امسال خوب باشد و همین عامل موضوع سیلاب ها در مناطق استان را تشدید می کند.

غلامرضا شریعتی افزود: مدیران دستگاه های اجرایی توجه داشته باشند که استان ما در معرض آسیب هست و بر همین اساس باید در جلسات ستاد مدیریت بحران حضور فعال داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ستاد مدیریت بحران در شهرستان ها آمادگی های لازم برای مقابله با بحران های احتمالی را داشته باشد و از آنجایی که رانش و فرسایش روستاها در مرحله بحرانی است، بیان کرد: دستگاه های متولی با همکاری یکدیگر اقدام به تهیه نقشه های اینگونه روستاها کنند تا بر اساس اولویت مدیریت بحران وارد عمل شود.

نماینده عالی دولت در خوزستان تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی استان، شرکت های آب و فاضلاب شهر اهواز، استان و روستایی با همکاری شهرداری ها تا قبل از آغاز بارش ها یعنی  آبان ماه، لایروبی شبکه های فاضلاب و جوی های آب را انجام دهند.

شریعتی افزود: در سال آبی گذشته بارش باران کمتری را شاهد بودیم و به همین دلیل این پیش بینی که تابستان امسال با گرما و شرجی بالایی همراه خواهیم بود، وجود داشت و از پیش برنامه ریزی های لازم برای جلوگیری از خاموشی ها صورت گرفت. 

استاندار خوزستان با بیان اینکه هرچند به دلیل پیک بالای مصرف برق و ناپایدار بودن شبکه های توزیع و انتقال در برخی از مناطق استان خاموشی هایی صورت گرفت، گفت: شرکت های توزیع و انتقال برق در استان باید برای سال آینده برنامه ریزی های جدی داشته باشند تا مردم در تمام ایام سال به خصوص در تابستان کمتر با مشکل خاموشی مواجه شوند.

وی همچنین به اولین بارش های سال که با ایجاد مشکلات تنفسی برای شهروندان همراه خواهد بود، اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با تلاشی که شهرداری ها برای هرس کردن درخت «کنوکارپوس» در پیش گرفتن، به جز شهرهای آبادان و خرمشهر از کمترین میزان مراجعات مردم به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی برخوردار بودیم.

شریعتی یادآور شد: اینکه سال گذشته تعداد زیادی در شهرهای آبادان و خرمشهر دچار مشکلات تنفسی شدند به این خاطر است که شورای سلامت این شهرستان ها مستقل است.

استاندار خوزستان به موضوع بیماری های عفونی از جمله «التور» و «وبا» در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ابتلا به این بیماری در استان مشاهده شده اما خوشبختانه در سال جاری چنین اتفاقی رخ نداده است و این در حالی است که پیک دوم بیماری التور و وبا از آبان ماه آغاز می شود و مراکز درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی ضمن آمادگی های لازم باید در خصوص پیشگیری از این بیماری اطلاع رسانی کنند.

سال پر بارانی در انتظار خوزستان است 

مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص بارش های پاییزی و زمستانی در استان گفت: بارش های امسال از آبان ماه آغاز می شود و تا پایان اسفندماه به جز بهمن ماه، پیش بینی ها نشان می دهد استان سال پر بارانی خواهد داشت.

کورش بهادری افزود: در تابستان امسال خوزستان با خشکسالی ۷۰ درصدی مواجه بود و در اکثر ماه های سال استان رتبه اول در زمینه افزایش دما را به خود اختصاص داد.

این مقام مسئول در اداره کل هواشناسی خوزستان، بیان داشت: اغلب شهرهای استان بالاتر از نرم کشوری افزایش دما را داشته اند.

بهادری به آغاز فصل بارش ها همزمان با ورود مهمانان به استان برای شرکت در مراسم اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: توصیه می شود با توجه به ورود تعداد قابل توجه ای از زائران حسینی دستگاه های متولی در زمینه های مختلف کاری خود بخصوص در جاده ها و شهرها از آمادگی لازم برخوردار باشند.

روستاهای خوزستان در معرض خطر هستند 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز در این نشست گفت: تعداد زیادی از روستاهای استان خوزستان در معرض رانش و لغزش زمین قرار دارند و نیاز به مطالعات کارشناسی شده برای بازسازی و یا جابجایی دارند.

مسعود انصاریان یادآور شد: علاوه بر روستاهی در معرض خطر، برخی جاده ها نیز وجود دارند که در معرض تخریب هستند.

وی ادامه داد: امکان جابجایی بعضی روستاها که در مسیر سیلاب وجود دارند نیست, بنابر این باید در زمینه مقاوم سازی این مناطق اقدام شود که بنیاد مسکن آمادگی خود در این خصوص را اعلام می کند.

زمین لغزش ها در خوزستان 

مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی اهواز نیز در این نشست گفت: لغزش زمین در خوزستان جدی است و باید برای پیگشیری از حوادث احتمالی در این زمینه مراقبت های لازم را در دستور کار قرار داد.

علی افشاری عنوان کرد: لغزش زمین تنها به مناطق مسکونی محدود نمی شود و جاده های استان نیز در معرض خطرات احتمالی این پدیده قرار دارند بطوری که اکثر جاده های شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، ایذه، دهدز و باغملک در معرض لغزش زمین هستند.

وی ادامه داد: تا کنون یک هزار و ۳۷۰ زمین لغزش در استان به ثبت رسیده است و بیشترین گزارشات به ثبت رسیده مربوط به شمال و شمال شرقی استان است.

اختصاص اعتبارات مدیریت بحران سال ۹۵ به امسال

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: در سال گذشته اعتبارات ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور به دلیل حجم بالای تخصیص اعتبارات عمرانی در کشور برای استان خوزستان اختصاص پیدا نکرد و به سال جاری موکول شد.

کیامرث حاجی زاده افزود: سهم خوزستان از محل این اعتبارات ۳۰ میلیارد تومان است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داده است تا پایان شهریورماه این اعتبار تخصیص پیدا کند.

وی ادامه داد: بخش قابل توجه ای از این اعتبارات قرار است صرف جلوگیری از رانش زمین در مناطق روستایی استان شود اما جهت پرداخت خسارت سیل زدگان و کشاورزانی که از سال گذشته در انتظار دریافت مطالبات خود هستند؛ نیاز به اعتبارات بیشتر از محل بودجه استانی هست.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار