تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۱۵۳۱۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان 15 درصد گندم موردنیاز کشور را تولید می‌کند
مجری طرح محوری گندم و مشاور وزیر جهاد کشاورزی، از خوزستان به عنوان قطب تولید گندم کشور نام برد و گفت:15 درصد گندم موردنیاز کشور در خوزستان تولید می شود
مجری طرح محوری گندم و مشاور وزیر جهاد کشاورزی، از خوزستان به عنوان قطب تولید گندم کشور نام برد و گفت:15 درصد گندم موردنیاز کشور در خوزستان تولید می شود.

اسماعیل اسفندیاری پور روز یکشنبه در حاشیه همایش جشن شکرانه خوشه های طلایی که با رکوردداری تولید 318 هزار تن گندم در تالار نیایش شوش برگزار شد؛ افزود: استان خوزستان ظرفیت تولید 20 درصد گندم موردنیاز کشور را دارد.

وی خوزستان را محوری ترین استان کشور در زمینه تولید گندم دانست که می تواند نقش بیشتری در تولید این محصول داشته باشد و افزود: خوزستان با ظرفیت موجود می تواند با رویکرد بهره وری از منابع آب و خاک بدون افزایش سطح زیر کشت، افزایش تولید در واحد سطح را در زمینه تولید گندم داشته باشد.

وی میزان گندم خریداری شده از کشاورزان در سال زراعی جاری را 9 میلیون تن اعلام کرد و گفت: کشور به خوزستان به عنوان قطب تولید گندم نگاه ویژه ای دارد در این راستا تولید 2 میلیون تن گندم در سال زراعی و آبی آینده در خوزستان هدف گذاری شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین افزود:با ظرفیتی که در خوزستان وجود دارد کشت و تولید محصولات استراتژیکی چون گندم بسیار مهم است و دولت با رویکرد افزایش تولید در این راستا سرمایه گذاری می کند.

اسفندیاری پور همچنین به اجرای پروژه هایی در راستای افزایش کیفی محصولاتی مانند گندم در خوزستان اشاره کرد و گفت:با مشارکت موسسه بین المللی سیمیت با هدف تولید ارقام جدید بذر و کشاورزی حفاظتی، با توجه به منابع آب و خاک مناسب در خوزستان، با اجرای این طرح در سال زراعی 97-96 در خوزستان شاهد کاهش سطح زیرکشت و افزایش تولید خواهیم بود.

وی یکی از برنامه های کشور در راستای خودکفایی در زمینه شکر و چغندرقند و دانه های روغنی را کاهش سطح زیرکشت گندم بدون کاهش میزان تولید و جایگزین کردن آن با کشت چغندرقند و دانه های روغنی دانست و اظهارکرد:با جایگزین کردن کشت چغندرقند و دانه های روغنی کشور، در این 2 نوع محصول نیز به خودکفایی می رسیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:بر اساس این طرح بین المللی که در مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول در حال اجراست علاوه بر گندم سایر محصولات بذری نیز از نظر عملکرد و کیفیت بهبود خواهند یافت و اجرای این طرح تاثیر اقتصادی خوبی بر کشاورزان و اقتصاد منطقه خوزستان خواهد داشت.

وی همچنین به پایداری در تولید گندم داخلی در چهار سال اخیر در دولت تدبیر و امید نیز اشاره کرد و گفت:در چهار سال اخیر متوسط خرید گندم از کشاورزان کشور هشت میلیون و 800 هزار تن بوده که پایداری و خودکفایی کشور در نیاز داخلی به گندم را در پی داشته است.

وی با پیش بینی خرید 9 میلیون تن گندم در سال زراعی 97-96 ، در خصوص صادرات گندم به خارج از کشور نیز اظهارکرد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی تامین نیاز داخلی و خودکفایی است ، و ایم وزارتخانه تلاش می کند تا منابع آب و خاک را به محصولاتی چون کلزا و چغندرقند اختصاص دهد زیرا کشت این محصولات در تناوب زراعی و تولید پایدار در زمینه دانه های روغنی و شکر مهم و برای کشاورزان نیز سودآور خواهد بود.

مجری طرح محوری گندم همچنین در این همایش در سخنانی گفت: در کشور 2 میلیون و 100 هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و 800 هزار هکتار گندم دیم کشت می شود که با توجه به مشکل کم آبی در کشور که بسیار جدی است تلاش شده حداکثر بهره وری از منابع آب و خاک در تولید گندم صورت گیرد.

اسفندیاری پور همچنین از تدوین طرح 10 ساله تولید گندم در کشور با چشم انداز سال 1404 اشاره کرد و افزود: ایران تا سال 1404 ،14 میلیون و 400 هزار تن گندم نیاز دارد و در این راستا و برای تامین نیاز داخلی در قالب طرح تولید گندم در برنامه 10 ساله برنامه ریزی شده است.

وی همچنین نسبت به هدر رفتن آب در تولید محصولات کشاورزی هشدار داد و گفت:هدر رفت آب در تولید محصولات کشاورزی بسیار بالاست و کشاورزان باید با رعایت اصول به زراعی و بهره وری حداکثری از منابع آب از هدررفت زیاد آب در بخش کشاورزی جلوگیری کنند.

اسفندیاری پور در خصوص تولید بذر گندم نیز گفت:میزان تولید بذر گندم در کشور از 290 هزار تن در سال 92 به 466 هزار تن بذر ناخالص و 460 هزار تن بذر اصلاح شده افزایش رسیده است.

وی در خصوص بالابودن مصرف بذر بویژه بذر گندم در کشور نیز گفت:بالابودن غیراستاندارد بذر گندم در کشت محصول به دلیل رعایت نکردن اصول فنی و عمق کشت است که باعث شده کشاورزان مقدار بذر بیشتری در واحد سطح مصرف کنند.

وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد صنایع تبدیلی در شمال خوزستان اقدام کند

امام جمعه شوش ایجاد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در این شهرستان و شمال خوزستان را خواستار شد و گفت: شوش در بخش کشاورزی از ظرفیت بالایی برخوردار است اما بخش زیادی از تولیدات این شهرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین می رود.

حجت الاسلام سیدمحمد امام روز یکشنبه در جشن خوشه های طلایی گندم در تالار نیایش این شهر با انتقاد از اینکه چغندر قند تولید این شهرستان به کارخانه های تولید شکر سایر استان های کشور ارسال می شود افزود: با راه اندازی کارخانه قند در شهرستان شوش باید از ظرفیت بخش کشاورزی این شهرستان در تولید محصولاتی چون چغندر قند در راستای خودکفایی کشور در تولید شکر بیشتر بهره گرفت.

وی اظهار داشت: ایجاد صنایع جانبی بخش کشاورزی مطالبه کشاورزان زحمتکش شهرستان شوش از وزارت جهاد کشاورزی و مقام عالی این وزارتخانه است که انتظار می رود مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه شوش همچنین با اشاره به تولید دانه های روغنی در شهرستان شوش و شمال خوزستان خواستار راه اندازی کارخانه روغن کشی در این منطقه شد.

وی با بیان مشکلات کشاورزان گندمکار این شهرستان و انتقاد از پایین بودن قیمت خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان افزود: با توجه به هزینه بالای کشت و تولید گندم ، از وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود قیمت خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان را افزایش دهد چرا که با قیمت فعلی کشت و تولید گندم در استان خوزستان مقرون به صرفه نیست.

حجت الاسلام امام همچنین آماده سازی تمام زمین های قابل کشت این شهرستان را خواستار شد و گفت: از مجموع 300 هزار هکتار از زمین های قابل کشت این شهرستان تنها حدود نیمی از آنها زیر کشت می رود لذا باید مابقی زمین ها نیز برای کشت و تولید آماده شوند.

در صورتیکه کشاورزی شوش از روند فعلی سنتی به صنعتی تبدیل شود شاهد افزایش چند برابری تولیدات کشاورزی خواهیم بود

فرماندار شهرستان شوش نیز موفقیت در تولید 318 هزار تن محصول گندم از سوی کشاورزان این شهرستان را افتخاری برای استان خوزستان برشمرد و گفت: تولید این میزان گندم در سال زراعی 96-95 در شهرستان شوش در حالی است که در این سال میزان بارندگی در شوش 49 درصد کاهش داشت.

رضا نجاتی با اشاره به ظرفیت بالای این شهرستان در بخش کشاورزی خواستار اجرای طرح های نوین کشاورزی در این شهرستان شد و گفت: در صورتیکه کشاورزی شوش از روند فعلی سنتی به صنعتی تبدیل شود شاهد افزایش چند برابری تولیدات کشاورزی در این شهرستان خواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: با ایجاد 5 کارخانه تولید شکر در شمال خوزستان می توان ظرف مدت 2 سال کشور را از واردات شکر بی نیاز کرد.

محمد قاسمی نژاد همچنین افزود: برای اینکه مافیای واردات روغن را ناامید کنیم می توان با افزایش تولید دانه های روغنی ظرف مدت سه سال در تولید روغن به خودکفایی رسید.
وی گفت: هم اکنون سالانه سه میلیارد دلار صرف خرید روغن از خارج می شود که با این رقم می توان سه میلیون شغل در کشور ایجاد کرد.

 تولید گندم مورد نیاز 2 میلیون نفر از جمعیت کشور از سوی کشاورزان شوش

 مدیر جهاد کشاورزی شوش گفت: کشاورزان این شهرستان با تولید 318 هزار تن محصول گندم ضمن رکورد داری در تولید این محصول ، گندم مورد نیاز 2 میلیون نفر از هموطنان را تولید کردند.

علیرضا ملک زاده روز یکشنبه در همایش خوشه های طلایی گندم که مناسبت رکوردداری شوش در تولید گندم در تالار نیاش این شهر برگزار شد افزود: این میزان گندم از سطح 80 هزار هکتار مزارع این شهرستان برداشت شد.

وی اظهار داشت:شهرستان شوش 3 درصد گندم کشور را تولید می کند ضمن اینکه 18 درصد گندم تولید استان خوزستان در شوش کشت و تولید می شود.

ملک زاده مهمترین برنامه های سال زراعی جدید ( 97-96 ) در شهرستان شوش را افزایش تولید با اجرای طرح های کشاورزی حفاظتی ، خاک ورزی و استفاده از شیوه های نوین کشت بر شمرد و گفت:سالانه حدود 2 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شوش تولید می شود که این میزان همچنان رو به افزایش است.

وی اظهار داشت: 14 درصد تولیدات کشاورزی استان خوزستان در شهرستان شوش تولید می شود ضمن اینکه شهرستان شوش در تولید ملی نیز سهمی معادل 1،7 درصد است.

شهرستان شوش با بیش از 200 هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از قطب های شاخص کشاورزی کشور به شمار می رود که نقش مهمی در تولید گندم ، ذرت دانه ای ، چغندر قند پاییزه و دانه های روغنی دارد.

در شهرستان شوش 160 هزار و 700 هکتار زمین قابل کشت وجود دارد ضمن اینکه سطح باغ های این شهرستان نیز 976 هکتار است.

کل زمین های کشاورزی آبی شهرستان شوش 120 هزار هکتار بوده که 60 هزار هکتار آن زیر شبکه های آبیاری دز ، اوان ، کرخه و شاوور بوده و 29 هزار هکتار به وسیله چاه و 29 هزار هکتار به وسیله پمپاژ از رودخانه آبیاری می شوند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: شوش ، گندم
:
:
:
آخرین اخبار