تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۵۳۶۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حسینی مطرح کرد:
خرید سپرده سپرده گذاران موسسات مالی به ۳۰ تا ۷۰ درصد زیر قیمت/نفوذ دلالان در برخی جایگاه ها برای وصول۱۰۰درصدی سپرده ها
ظاهرا دلالان در برخی جایگاه ها نفوذ دارند که می‌توانند ١٠٠ درصد سپرده‌های مردم را در موسسات مالی وصول کنند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت:ظاهرا دلالان در برخی جایگاه ها نفوذ دارند که می‌توانند ١٠٠ درصد سپرده‌های مردم را در موسسات مالی وصول کنند.

محمد حسینی با اشاره به خرید و فروش سپرده سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری توسط دلالان گفت:ساختار موسسات مالی و اعتباری به گونه ای بوده که مجوزهای آن براساس قانون از بانک مرکزی اخذ می‌شود یا بر اساس قوانین به برخی ارگان‌ها اجازه تأسیس موسسات مالی داده شده است، اما نظارت بر اینکه موسسه ای سپرده دریافت و یا وامی پرداخت کند، با بانک مرکزی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در برخی شرایط بانک مرکزی باید سپرده ی سپرده گذارانی که موسسه مربوطه نتوانسته بازپرداخت کند، را پرداخت کند، افزود: اگر چنانچه یک موسسه مالی همانند بانک ها درصدی از سود خود را به عنوان پشتیبان بانک مرکزی پرداخت کند، بانک مرکزی مکلف است در زمانی که سپرده ی سپرده گذاران این بانکها به مخاطره می‌افتد از قبال این سودهایی که بر اساس قانون پولی و بانکی به بانک مرکزی پرداخت شده جبران خسارت کند.

بسیاری از موسسات مالی و اعتباری عضو شبکه شتاب نبوده اند

حسینی با اشاره به وضعیت موسسات مالی و اعتباری که امروزه مشکل‌آفرین شده اند، ادامه داد: موسسات مالی همانند کاسپین، آرمان و غیره تنها در مرحله مجوز و ادغام با سایر تعاونی ها بوده اند و بسیاری از آنها عضو شبکه شتاب نبوده اند، لذا از سپرده‌ها و سود هایی که اخذ می‌کردند، درصدی را به بانک مرکزی پرداخت نمی کردند، که امروز بانک مرکزی مکلف به بازپرداخت سپرده های مردم به همان میزان باشد.

 وی با بیان اینکه زمانی که در یک بازاری همانند بازار ارز، طلا و موسسات مالی اختلال این شکلی ایجاد می شود، همیشه فرصت طلبان به دنبال سوء استفاده از این شرایط هستند، یادآور شد:حتی در سایر بازارها همانند بازارهای داخلی کالا و خدمات نیز چنین شرایطی مشاهده می‌شود، لذا امروز سپرده گذارانی که  از دریافت سپرده مالی خود ناامید شده اند، افراد سودجویی این سپرده‌ها را به کمتر از ۳۰ تا ۷۰ درصد خریداری می‌کنند و این سپرده گذاران احساس می کنند که ۷۰ درصد از اموالش را که از دست داده دریافت می کند.

دلالان سپرده ها در برخی جایگاه ها نفوذ دارند

نماینده مردم تفرش آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه این افرادی که سپرده را خریداری می‌کنند، با ریسک بسیار بالایی دست به چنین اقدامی می‌زنند، افزود: این افراد یا توان مالی داشته یا اینکه در برخی جایگاه ها نفوذ دارند که می‌توانند ١٠٠ درصد این سپرده‌ها را وصول کنند، لذا از این آشوب بازار سوء استفاده می‌کنند، البته این موضوع باید از سوی بانک مرکزی کنترل شود.

 وی ادامه داد:بانک مرکزی به عنوان بالاترین مرجع حوزه بانکی کشور این نوید را به مردم و موسسات مالی دهد که در مدت زمان قابل قبول این سپرده‌ها به مردم بازگردانده می‌شود و اعتماد را به حوزه بانکی باز گرداند در غیر اینصورت سوء استفاده گران، سفسطه بازان و دلالان از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند.

فضای دلالی در بخش زمین،ساختمان و بورس نیز ایجاد شده است

حسینی با بیان اینکه در بخش زمین،ساختمان و بورس نیز فضای دلالی ایجاد شده است، اظهار کرد: امروز نوبت به سپرده‌گذاران رسیده که با توجه به این که دستشان به سپرده ها نمی رسد، با دلالان وارد معامله می‌شوند، البته امیدوارم مردم در این امر هوشیارانه وارد عمل شوند، چراکه این مردم هستند که اموال خود را با قیمت پایین‌تر در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهند.

وی افزود: دادگاه، بانک مرکزی و نیروی انتظامی نمی‌تواند در این امر دخالت کنند و از اینکه فردی برای   اموال خود تصمیم گیری کند، جلوگیری کنند، اما هشدار لازم از سوی بانک مرکزی و سایر مراجع می تواند به مردم داده شود تا این فرصت طلبان نتوانند دست به چنین اقداماتی بزنند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:کمیسیون های تخصصی مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی جلسه ای در این باره با مسئولان مربوطه تشکیل می‌دهند و نگاه افکار عمومی درباره خرید و فروش سپرده ها را به آنها منتقل می‌کنند تا در این فضا مسئولان به توانند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
:
:
:
آخرین اخبار