تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۵۴۳۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر حریرچی ؛ قائم مقام وزیر بهداشت:
هر ایرانی به طور متوسط در سال 10.3 بار به مراکز درمانی مراجعه می‌کند
هر ایرانی به طور متوسط در سال 10.3 بار به مراکز درمانی مراجعه می‌کند یعنی سالانه 820 میلیون مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی یا درمانی داریم. همچنین هر ایرانی حدود 0.13 بار در سال در مراکز درمانی بستری می‌شود یعنی 10.4 میلیون مورد بستری در سال انجام می‌شود
خوزنیوز: آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان، اعضای هیات علمی، دانشجویان و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز سه شنبه در تالار شهداء دانشگاه برگزار شد.

هر ایرانی به طور متوسط در سال 10.3 بار به مراکز درمانی مراجعه می‌کند

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر حریرچی در این مراسم اظهار کرد: برای نظام سلامت تا سال 2007 سه هدف در نظر گرفته شده بود، نخستین هدف بالا بردن سلامت مردم بوده که به سه شاخص بالا بردن طول عمر، بالا بردن امید به زندگی سالم و کاهش مرگ زودرس و قابل پیشگیری نیاز دارد که در حال حاضر مرگ‌های زیر 70 سال مرگ زودرس محسوب می‌شوند.
 
وی افزود: دومین هدف کاهش شاخص محافظت مالی از مخاطرات ناشی از بیماری است و مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده‌اند بیماران جز رنج بیماری نباید مشکلی داشته باشند که برای محقق شدن این هدف باید مشخص شود چقدر از جیب مردم هزینه می‌شود؟ چه تعداد از مردم گرفتار هزینه‌های کمرشکن سلامت می‌شوند و دیگر اینکه چه تعداد از مردم به دلیل هزینه‌های درمان به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.
 
معاون کل وزارت بهداشت گفت: هر ایرانی به طور متوسط در سال 10.3 بار به مراکز درمانی مراجعه می‌کند یعنی سالانه 820 میلیون مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی یا درمانی داریم. همچنین هر ایرانی حدود 0.13 بار در سال در مراکز درمانی بستری می‌شود یعنی 10.4 میلیون مورد بستری در سال انجام می‌شود.
 
حریرچی تصریح کرد: قطعا با این مراجعه عظیم، مردم انتظارهایی غیر از خدمات بهداشتی و درمانی از جمله افزایش کیفیت، احترام، سیستم پاسخگو  و ... دارند که این موضوع سومین هدف نظام سلامت است.
 
وی عنوان کرد: در 40 سال پس از انقلاب شاخص‌های بزرگی حاصل کردیم از جمله اینکه امید به زندگی قبل از انقلاب در کشور 54 سال بوده که اکنون امید به زندگی در زنان به 78 سال و در مردان به 74 سال رسیده است. همچنین تعداد زیادی از مرگ‌های زودرس را از بین بردیم. در سال‌های 53 و 54 سالانه 12 هزار نوزاد به دلیل کزاز نوزادی فوت می‌کردند. همچنین در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 سالانه 30 هزار کودک به دلیل اسهال و استفراغ جان می‌باختند و تقریبا از هر پنج کودک در قبل از انقلاب تا سن پنج سالگی یکی فوت می‌کرد.
 
قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سال‌های اول انقلاب اسلامی در شاخص‌های مالی برعکس حرکت کرده بودیم به طور مثال در برنامه چهارم و پنجم برنامه‌ریزی شده بود که پرداخت از جیب مردم را به زیر 30 درصد برسانیم که به 58 درصد رسیده بود ولی با اجرای طرح تحول نظام سلامت از 54.8 درصد در سال 91 به 38.1 درصد در سال‌های 93 و 94 رسیدیم.
 
حریرچی گفت: تاکنون هیچ کشوری نتوانسته است طی یک یا دو سال 16 درصد پرداخت از جیب مردم را کاهش دهد که تقریبا ما سالانه 17 هزار میلیارد تومان پرداخت از جیب مردم را در سال‌های 93 و 94 را کاهش دادیم.
 
وی با اشاره به کاهش هزینه‌های کمرشکن در سال‌های 93 و 94 اظهار کرد: از میزان هزینه‌های کمرشکن در سال‌های 93 و 94 سالانه حدود 455 هزار نفر کم شده به طوری که سالانه نیم میلیون نفر کمتر دچار هزینه‌های کمرشکن شده‌اند.
 
معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: مقام معظم رهبری در خصوص سیاست کلی نظام سلامت فرموده‌اند که باید تا سال 1404 از لحاظ معیارهای سلامتی در آسیای جنوب شرقی که شامل 22 کشور است در رتبه نخست باشیم و طبق اصل 110 قانون اساسی این مورد تکلیف قانونی است.
 
حریرچی عنوان کرد: علی‌رغم همه این دستاوردها در میان 22 کشور منطقه رتبه 11 تا 16 را داریم که این میانگین در شأن ملت ایران نیست و این رقم نشان می‌دهد که باید اقدامات زیادی در حوزه نظام سلامت انجام دهیم.
 
وی گفت: دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت زمان گرفتن رأی اعتماد گفتند که اصلاحات نظام سلامت در بیشتر کشورها 20 الی 40 سال طول کشیده و تنها در برخی کشورها 10 الی 12 سال هدف‌گیری کرده‌اند که ما نیز چنین زمانی را هدف‌گیری کرده‌ایم.
 
معاون کل وزارت بهداشت افزود: در ایران به ازای هر یک هزار نفر 1.52 پزشک عمومی و به ازای هر دو هزار نفر یک پزشک متخصص داریم که استاندارد آن در کشورهایی اروپایی بالای دو و در کشورهای منطقه یک الی یک و نیم پزشک متخصص است. همچنین به ازای هر یک هزار نفر 1.9 پرستار در ایران وجود دارد. همچنین در یک صد سال گذشته در ایران 80 هزار تخت در بیمارستان‌ها فراهم شد که در چهار سال دولت تدبیر و امید 24 هزار تخت از مجموع این تخت‌ها فراهم شده و اکنون به ازای هر نفر 1.9 تخت وجود دارد.
 
حریرچی با بیان اینکه باید در جهت تامین سلامت 80 میلیون ایرانی اقدام کنیم، خاطرنشان کرد: باید با عدالت، روش‌های کارا و اینکه هیچ خدمتی در حوزه سلامت ارایه نشود مگر اینکه فقرا از آن بهره‌مند شوند، در این زمینه اقدام شود که این موضوع ریشه در معارف اسلامی ما دارد ولی کشورهای غربی بیشتر به آن توجه می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: باید هر فردی به اندازه توانش پرداخت کند و به اندازه نیازش دریافت کند و در این زمینه فقیر و ثروتمند تفاوتی ندارند.
 
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: اقدامات مهمی در خوزستان انجام شده ولی همه این اقدامات در مقابل نیازهای خوزستان کم هستند و هنوز مسئولان و نظام جمهوری اسلامی ایران شرمنده مردم خوزستان هستند.

وی ادامه داد: دکتر اسماعیل ایدنی زحمات زیادی جهت ارتقاء سطح سلامت استان انجام داده که جا دارد از ایشان تقدیر ویژه ای انجام شود، همچنین دکتر نظری همت کرده و با داشتن درجه علمی و فوق تخصص کمیاب خود قبول زحمت کرده، ان شاءالله در این قبول مسئولیت موفق باشند.
 
شایان ذکر است در پایان این مراسم دکتر ایرج نظری رسما به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معارفه و همچنین با ارائه لوح و هدایایی از دکتر اسماعیل ایدنی رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی چندی شاپور اهواز تقدیر شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
چقدم امکانات بالاست.ماباید برا هرکاری بیاییم مرکز استان
درآمد خوبیه برای دولت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
0
0
فقط از مردم پول میگیرن به هر بهانه ای .. کار هم که نیست اگر بخوای هر مغازه ای بزنی برا خودت کار کنی مگه میذارن ... یک ملیون باید پول برق بدی در ماه.. 400 تومن حق اتحادیه بدی. 500 تومن حداقل سالانه مالیات بدی. پول اب میگیرن .. 200تومن عوارض شهرداری میگیرن . تابلو میزنی باید پول بدی. سه چهار ملیون پول جواز کارت میشه.. تعزیرات میاد باید پول بدی . اماکن بیاد بازدید باید پول بدی.یک ملیون هم حداقل کرایه مغازت .. خیلی خنده داره اگه تونستی برو کار کن در سال حمایت از تولید کننده و اشتغال.. بریم درمانگاه بهتره یه چهارتا قرص بگیریم
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
0
هر خوزستانی سالی ده بار میره دکتر نه دو بار
تازه علاج هم کمتر میشه باید پاشه بره تهران دنبال دارو درمونش
خدا لعنت کنه هر کی ....
:
:
:
آخرین اخبار