تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۱۵۴۹۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازسازی آبادان و خرمشهر نیازمند عزم ملی است
مقایسه شاخص های پیشرفت در شهرستان های آبادان و خرمشهر و نظرات مردم و کارشناسان بیانگر این مهم است که بازسازی این 2 شهر جنگ زده پس از هشت سال جنگ، رضایت‌بخش نیست و حل این موضوع عزم ملی را می طلبد
مقایسه شاخص های پیشرفت در شهرستان های آبادان و خرمشهر و نظرات مردم و کارشناسان بیانگر این مهم است که بازسازی این 2 شهر جنگ زده پس از هشت سال جنگ، رضایت‌بخش نیست و حل این موضوع عزم ملی را می طلبد.

بازسازی آبادان و خرمشهر نیازمند عزم ملی است

مقایسه شاخصه های پیشرفت از قبیل رشد جمعیت با توجه به رشد 3درصدی آن در خوزستان، نوسازی و گسترش ساخت و سازها، اضافه شدن تقسیمات جدید کشوری، کیفیت خدمات شهری و بهداشتی، ایجاد فرصت های جدید شغلی و توسعه زیرساخت های عمران شهری با سایر نقاط و شهرستان های کشور بیانگر این است که این 2 شهر با آنچه قبل از شروع جنگ تحمیلی بوده فاصله های زیادی دارد.

آبادان قبل از شروع جنگ تحمیلی بیش از 500 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده بود که هم اکنون 300 هزار نفر جمعیت در این شهرستان ساکن هستند و خرمشهر نیز اکنون در حدود 190 هزار نفر جمعیت دارد که این رقم خیلی کمتر از جمعیت قبل از شروع جنگ تحمیلی است که معنی این موضوع به لحاظ رفتار اجتماعی این است که این مردم به دلیل بازسازی نشدن شهرها مهاجرت منفی و معکوس انجام داده اند.

اهالی این مناطق هنوز از مشکل آب و فاضلاب و نامناسب بودن خدمات شهری گله مند هستند.

یکی از ساکنان کوی ذالفقاری آبادان گفت:مردم آبادان و خرمشهر با گذشت حدود 30 سال از پایان جنگ، هنوز با مشکلات زیرساختی مانند فرسودگی بیش از حد شبکه آبرسانی، روان شدن فاضلاب در برخی مناطق شهر دست و پنجه نرم می کنند.

علی ابراهیمی اظهار داشت: با گذشت 3 دهه از پایان جنگ آثار ویرانه های جنگ در شهر وجود دارد و به رغم اینکه کارهایی برای بازسازی هم انجام شده ولی رضایت بخش نیست.

وی گفت:بدلیل نبود شغل در منطقه بسیاری از جوانان به استان های که در زمان جنگ تحمیلی در آنجا ساکن بودند برگشتند.

یکی از اهالی خرمشهر نیز گفت: خرمشهر همچنان یک شهر جنگزده است و ایجاد زیر ساختهای آن بسیار کند پیش می رود و اگر بخواهیم به خرمشهر قبل از جنگ برگردیم نیاز است که اعتبار خاص و بیشتری به این شهر اختصاص یابد.

علوان عیدانی افزود:خرمشهر از لحاظ امکانات رفاهی بسیار ضعیف است و با توجه به اینکه این شهر در زمان جنگ به صورت کامل تخریب شد نیاز است تا زیر ساختهای آن به صورت اساسی حل شود و روند بازسازی شدت بیشتری به خود بگیرد.

علی سلیمیان از یادگاران دوران دفاع مقدس و جانباز آبادانی 45 درصد جنگ تحمیلی و عضو معاونت پژوهش و آموزش مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدرس دانشکده فرماندهی و ستاد دانشگاه امام حسین (ع) به ایرنا گفت:تولیدکننده ها و کارآفرینان به دلیل وقوع جنگ از این 2 شهرستان رفته و در شهرهای دیگر سرمایه گذاری کرده اند.

وی گفت: وقتی مردم بازگشتند، آنها را به سمت تولید حرکت ندادیم و مردم نیز چشمشان به کمک های نهادهای حمایتی بود.

وی اظهار داشت:نگاه امنیتی به منطقه رونق تجارت و اقتصاد و تعامل با کشورهای همسایه و بده بستان های اقتصادی و فرهنگی ما با کشورهای همجوار را ضعیف کرد.

سلیمیان گفت:این عوامل و برخی از عوامل باعث شد تا مردم و سرمایه گذاران به منطقه بازنگردند.

نماینده سابق مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز مهمترین مشکلات خرمشهر و آبادان را در بعد اجتماعی، بیکاری و در بعد آبادانی، بحث زیرساخت‌ها همچون آب شرب ، برق و شبکه فاضلاب عنوان و اظهار کرد: بازسازی و تاسیس زیرساخت‌های اصلی مناطق جنگ زده به خصوص در آبادان و خرمشهر نیازمند عزم ملی است.

سید علی موسوی جرف افزود:متاسفانه در طول دوران جنگ زیرساخت‌های اصلی این دو شهر از جمله شبکه‌های آب شهری، فاضلاب، برق و دیگر زیرساخت‌های اساسی دچار خسارات و خرابی بسیاری شده است که علیرغم تشکیل ستاد بازسازی پس از اتمام جنگ تحمیلی، بازسازی اساسی صورت نگرفت و کارهای انجام شده به مثابه ترمیمی بر وضعیت موجود است.

عامر کعبی عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی سه شنبه، چهارم مهر ماه در نطق میان دستور گفته بود:با گذشت بیش از 29 سال از پایان جنگ تحصیلی اوضاع آبادان هنوز فلاکت بار است.

وی نرخ بیکاری در آبادان را بیش از 30 درصد دانست و اظهار داشت:آبادان بهترین دارنده شبکه آب و فاضلاب پیش از جنگ بود و امروز به بدترین شبکه آب و فاضلاب تبدیل شده است.

کعبی گفت: مردم بخش اروندکنار آبادان در حال مهاجرت از شهر خود هستند، به داد آنها برسید.

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می گوید: باید قبول کرد که در این مدت روند توسعه خرمشهر بسیار کند بوده و اکثر ساکنان خرمشهر و سرمایه گذارانی که زمانی باعث رونق شهر شده بودند به این دلیل تمایلی به بازگشت ندارند.

وی گفت:علاوه بر مشکلات متعدد شهری از جمله فاضلاب، روستائیان خرمشهر برای کشاورزی با مشکل نبود آب مواجه هستند و زمین هایشان رو به نابودی است.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند هم گفت: بعد از جنگ دولت وقت تصمیم گرفت که خرمشهر و آبادان ساخته شود و متاسفانه این تصمیم ناقص اجرا شد اگر چه بازسازی واحدهای مسکونی انجام شد اما بازسازی اقتصادی انجام نشد.

اسماعیل زمانی افزود:رئیس جمهوری در نخستین سفر خود به خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر پس از تشکیل دولت تدبیر و امید موضوع توسعه منطقه آزاد به این 2 شهرستان‌ها را اعلام کرد.

وی اظهار داشت:این اتفاق یک امر تاریخی و تعیین کننده است و افق و چشم‌اندازی را که هیات مدیره منطقه آزاد اروند در قالب یک طرح کلی مد نظر دارد تبدیل آبادان و خرمشهر به یک کلانشهر حداقل 2 میلیون نفری ظرف مدت 20 سال است.

شهرستان های آبادان و خرمشهر با وجود گذشت بیش از 29 سال از پایان جنگ تحمیلی، هنوز چهره شهرهای جنگی را تا حدودی حفظ کردند و آثار جنگ و شهادت در جای جای این شهرها به ضوح قابل رویت است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار