تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۱۵۶۳۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس اتاق بازرگانی اهواز:
قطر و عمان بازارهای خوبی برای كالاهای خوزستان هستند
رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان این که در كجا ی دنيا بخش خصوصي برای داشتن يك ساعت فرصت بيشتر جهت صادر كردن كالای خود بايد به ديگران التماس كند، گفت: با توجه به مرزهای عراق و اينكه هر روز قانون جديدی باعث می شود كه صادرات استان تحت شعاع اين قوانين قرار گيرد، بازارهای قطر و عمان شناسايی شده اند كه بازارهای خوبي برای كالاهای استان هستند .

شهلا عموری در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات که روز سه شنبه 23آبان ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخش خصوصي در خوزستان نسبت به ساير استان ها آرامتر گام بر می دارد و يا عقب تر است، نشان از نداشتن قدرت اقتصادی نسبت به ساير استان ها و يا نداشتن دانش كافی برای ايجاد فرصت های توليدی و يا صادراتی نيست.

وی افزود: سربازان جبهه جنگ، سربازان اقتصادی لايقی هم هستند. در استان اين عزم وجود دارد و می خواهيم اين عزم ملی شامل خوزستان هم بشود و مسئولان كشوری نگاه ويژه ای نسبت به استان داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: آمار صادرات نشان می دهد بيشترين تمركز صادرات استان در كشور عراق است. مردم استان تشابه بسيار زيادی با اين كشور دارند اما باید دید که در مرزها چه سازوكاری برای ارتقاء شأن و فرهنگ اجتماعی صادركنندگان انديشيده شده است؟

عموری با بیان اینکه در كجای دنيا بخش خصوصی برای داشتن يك ساعت فرصت بيشتر جهت صادر كردن كالای خود بايد به ديگران التماس كند، گفت: اگر بنا به دلايلی مرزها بسته شد، مرجعی كه بايد قدرت تصميم گيری لازم را داشته باشد در مرز حاضر نيست و اين مشكل در مرز چذابه بيشتر مشاهده می شود.

وی ادامه داد: معضلات حل نشده زيادی در خصوص صادرات وجود دارد اما هم استانی های ما به دليل برخورداری از عزت نفس و تواضع از كنار اين مشكلات عبور كرده اند ولی در این زمینه انتظار داريم تا مشكلات مرتفع شوند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه در دو مرز شلمچه و چذابه حدود يك هزار و 200 اشتغال مستمر وجود دارد، گفت: همه صادر كنندگان استان خوزستان نمونه هستند و از همه آن ها تشكر می كنيم كه در اين شرايط سخت و نابرابر صادرات انجام می دهند.

عموری با تأكيد بر گسترش فرهنگ توليد برای صادرات عنوان کرد: يكی از مهمترين مشكلات استان در بازارهای صادراتی، ناتوانی در تجميع كالا است. نداشتن بسته بندی های مناسب صادراتی و عدم توجه به استانداردهای جهانی از جمله مشكلات موجود در اين حوزه هستند كه تقريبا می توان گفت در سطح ملی مشاهده می شوند اما معتقد هستيم بايد از فرصت ها استفاده كرد.

وی بیان کرد: طبق هدف روز ملی صادرات، انتظار داريم مشكلات و تنگناهای موجود بر سر راه صادرات حل شوند. مقام معظم رهبري سال جديد را سال اقتصاد مقاومتی، توليد و اشتغال نامگذاری كرده و بر آن تأكيد دارند. از نامگذاری امسال 8 ماه می گذرد اما همچنان بيش از نيمی از واحدهای توليدي استان با ظرفيت پايين مشغول فعاليت هستند و تعداد قابل توجهی از كاركنان اين واحدها بيكار هستند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز عنوان کرد: مشكلات بانك ها، ماليات و بيمه در سطح كشور فراگير است اما چرا در استان ما رتبه بانك ها برای سپرده گذاری سوم و در پرداخت تسهيلات 28 و يا 29 است. در استانی كه از توليدكنندگان خوب و بنامی برخوردار است و توليدات خود را با استانداردهای جهانی توليد می كنند چرا بايد چنين شرايطی وجود داشته باشد.

عموری با اشاره به اینکه تقاضا داريم مشوق های خاص و تخفيف هايی در حامل های انرژی برای توليدكنندگان درنظر گرفته شود، اظهار کرد: حمل و نقل در استان خوزستان نرخ بالايی دارد كه می توان با در اختيار گذاشتن سوخت ارزان تر، عوارض كمتر و صدور بارنامه های ارزان تر، سازوكارهایی فراهم كنيم تا كالای توليدی استان قابل رقابت باشد.

وی گفت: در دزفول محصولات كشاورزی توليد می شود و از اين رو انتظار داريم مرز هوايی دزفول هرچه سريع تر مورد بهره برداری قرار گيرد تا بتوانيم محصولات كشاورزی را به كشور روسيه صادر كنيم. همچنین خط ريلی شلمچه به بصره می تواند در هزينه حمل به صادركنندگان كمك كند. علي رغم وجود اين مصوبه براي استان اما تاكنون اين خط ريلي احداث نشده است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه حضور گارد گمرك در مرز چذابه مي تواند به مشكلات متفرقه اي كه براي صادركنندگان بوجود مي آيد كمك بسيار زيادی كند، تصریح کرد: با توجه به مرزهاي عراق و اينكه هر روز قانون جديدي باعث مي شود كه صادرات استان خوزستان تحت شعاع اين قوانين قرار گيرد، بازارهای قطر و عمان شناسايي شده اند كه بازارهای خوبي برای كالاهاي استان هستند.

عموری با بیان اینکه به دنبال ايجاد خط كشتيراني خرمشهر و يا بندر امام خميني(ره) به قطر هستيم، خاطرنشان کرد: در دوسال گذشته مركز داوري اتاق بازرگاني معضلات و مشكلات ميان تجار ايراني و عراقي را مرتفع كرده و علاوه بر اين تمام نيازمندي هاي آموزشي اعضا با برگزاري دوره هاي آموزشي برطرف شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار