تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۱۵۶۶۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک سند تاریخی در اهواز مرمت شد
معاون میراث فرهنگی خوزستان از مرمت یک سند تاریخی متعلق به اوایل دوره قاجار خبر داد
معاون میراث فرهنگی خوزستان از مرمت یک سند تاریخی متعلق به اوایل دوره قاجار خبر داد.

مرجان شوشتری اظهار کرد: این سند در واقع خلاصه و رونوشتی از 15 سند قدیمی را شامل می‎شود که به این نوع سند‎ در اصطلاح دیوانی قدیم "سواد" گفته می‎شد. همچنین این 15 سند با مرکب قرمز به صورت جداگانه حاشیه‎بندی و از یکدیگر تفکیک شده‎اند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان در توضیح "سواد" افزود: سواد درواقع رونوشت برداشتن از روی سند یا اسناد بوده است که به منظور حفاظت از تهدیدهایی که برای نسخه اصلی سند وجود داشت و نیز جلوگیری از فرسوده شدن انجام می‎شد.

او در ادامه به مشخصات ظاهری این سند تاریخی اشاره کرد و گفت: این سند با خط شکسته نستعلیق روی کاغذی به ابعاد 20 در 118 سانتی‎متر نوشته شده و دارای 101 سطر می‎باشد. 

شوشتری عنوان کرد: این سند تاریخی که مربوط به اوایل دوره قاجار است، ممهور به 41 مُهر می‎باشد که بر مطابقت رونوشت یا سواد آن با اصل سند گواهی داده‎اند که می‎توان گفت این عمل همان فرآیند کپی برابر اصل کردن امروزی است.

او با بیان این‎که قسمت‎های حاشیه پایین سند از بین رفته است گفت: این سند تاریخی که به دلیل شرایط نامساعد نگهداری و بر اثر عواملی چون آلودگی‎های بیولوژیکی و شرایط نامطلوب نگهداری بشدت آسیب دیده بود، پس از مستندنگاری و طرح‎برداری طرح‎های اولیه مرمت شد.

معاون میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به این‎که سند مذکور توسط کارشناسان مرمت اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان، آسیب‎زدایی و تثبیت شده است تصریح کرد: آزمایشگاه مرمت این اداره‎کل در اهواز تاکنون کار مرمت تعدادی از اسناد تاریخی مربوط به اوایل قاجار که شامل اسناد حکومتی، تجاری و ... می‎شود را به انجام رسانده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار