تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۱۵۷۱۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسعه شهرک صنعتی بندرماهشهر حلقه مفقود صنایع پایین دستی در خوزستان
در شهرستان بندرماهشهر با 22 شرکت پتروشیمی که می توان با توسعه شهرک صنعتی این شهرستان، به راحتی با تأمین خوراک این واحدها با هدف توسعه صنایع پایین دستی که حلقه مفقوده اشتغال زایی است تحولی در اشتغال زایی و کاهش آمار بیکاری به وجود آورد.

توسعه شهرک صنعتی بندرماهشهر حلقه مفقود صنایع پایین دستی در خوزستان

چهره شهرک صنعتی بندر ماهشهر بزرگترین قطب صنعت کشور در فضای بیابانی با کمترین پوشش گیاهی،زمین های حصارکشی شده و رها شده بدون هیچ توسعه ای، تردد کمترین وسایل نقلیه و نیروی انسانی در کارخانه های نیمه فعال آن گواهی بر بی رونقی سرمایه گذاری و اشتغال زایی در این شهرک و شهرستان است. 

ساختمان مدیریت این شهرک صنعتی بدون حتی یک نیروی انسانی تبدیل به متروکه ای شده که می تواند تمام پاسخ سئوالات و ابهامات هر رهگذری را جواب بدهد. 

چهره شهرک صنعتی ، از بدو ورود هر سرمایه گذاری را نه تنها از سرمایه گذاری بلکه از بازدید دوباره این محل منصرف می کند. 

** کاهش رونق اقتصادی در شهرک صنعتی 

مدیرعامل شرکت ماهران ساحل جنوب اظهار کرد: در دهه 80 این شرکت تولیدی کار تولید محصولات پلاستیکی را با گرانول های پی وی سی ،لوله های پلی پرو پیلن و لوله های upvc علاوه بر لاستیک آغاز کرد. 

خالد شهیبی با تایید شرایط نامناسب شهرک صنعتی ماهشهر افزود:در چند سال گذشته با مشکلات فراوانی رو به رو بودیم و نه تنها رونق اقتصادی را در شهرک صنعتی بندرماهشهر شاهد نبودیم بلکه رفته رفته از شمار واحدهای فعال کاسته شد و به دنبال رکود اقتصادی و حمایت نکردن از تولید ملی، صاحبان واحدهای صنعتی ناچار به اخراج کارکنان خود شدند. 

وی ادامه داد : سال 92 طبق اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری واگذاری به بخش خصوصی، مدیریت و نگهداری شهرک صنعتی به شرکت های خدماتی خصوصی واگذار شد اما تغییر خاصی در این شهرک رخ نداد.

مدیرعامل کارگاه ساخت قطعات و تجهیزات صنایع پتروشیمی شهرک صنعتی ماهشهر نیز گفت: این کارگاه از سال 87 کار خود را آغاز کرد که از همان ابتدا با آغاز تحریم ها و نیاز شدید کشور به قطعات یدکی، به عنوان نخستین کارگاه ساخت قطعات وتجهیزات صنایع پتروشیمی در بندرماهشهر به تامین نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور به این قطعات پرداختیم.
 
جمشید دلخاک با گلایه از نبود حمایت مسوولان از تولیدات ملی گفت: نبود بازار فروش محصولات شرکت های بزرگ صنعتی باعث شد کارگاه ساخت قطعات و بسیاری از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی نیمه فعال یا تعطیل شوند. 

وی با درخواست از مسئولان برای رفع مشکل تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: متاسفانه تحقیق ، توسعه ، فناوری ، خودکفایی ، تولید داخلی ، اشتغال و بومی سازی صنایع در چند سال اخیر فدای منافع شخصی برخی از مدیران صنایع بزرگ شده که از مسئولان می خواهیم به این مسایل و طبق شعار سال و فرامین رهبر معظم انقلاب و سیاست های کلان دولت مانع از این مسایل شوند. 

وی اضافه کرد: هم اکنون تنها نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی در بازدیدهای مکرر از واحدهای صنعتی، به طور جدی پیگیری مشکلات است که برای به نتیجه رسیدن نیاز به همراهی مسئولان شهری است. 

** اختصاص 75 میلیارد ریال برای توسعه شهرک صنعتی بندرماهشهر 

مدیر شهرک صنعتی بندرماهشهر نیز گفت: شهرک صنعتی بندرماهشهر به عنوان بزرگترین شهرک خوزستان، در زمینی به مساحت 500 هکتار مستقر شده که 124 هکتار آن به شرکت های تولیدی واگذار شده و از این میان 54 واحد فعال (از یک در صد تا 50 درصد ظرفیت)، 27 واحد غیر فعال که از سال 93 بازپس گیری شده و سایر واحد ها نیز در فرصت 6 ماهه قرار دارند که در صورت رونق نیافتن به متقاضی دیگری واگذار خواهند شد. 

احمد هرمز با اشاره به دلایل رکود واحدهای صنعتی این شهرک اظهار کرد: نداشتن دانش کافی، فوق تخصصی بودن برخی تولیدات و حمایت نشدن صنایع پتروشیمی از واحدهای صنعتی دلایل عمده رکود واحدهای صنعتی شهرک است که موجب شده این وحداها نیمه فعال یا تعطیل شوند. 

وی ادامه داد:برخی واحدهای این شهرک از جمله کارگاه های قطعه سازی رو به تعطیلی رفته و ناچار به اخراج 90 درصد کارکنان خود می شوند که طبق قانون 'حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور' طبق ماده 13 هر تولید فنی و مهندسی که در داخل کشور انجام، و کیفیت مورد تاییدی داشته باشد ملزم به شرکت در مناقصه نیست؛ شرکت هلدینگ خلیج فارس نیز زیر مجموعه خود را ملزم به حمایت کرده اما تا به حال هیچ حمایتی از تولیدات داخلی نشده است. 

وی بیان کرد: از دیگر دلایل اصلی حمایت نشدن از تولیدات داخلی، بدبینی برخی مسئولان به بخش خصوصی و باور نکردن توانایی این شرکت ها در کشور است، در صورتی که مسئولان به ویژه مسئولان شهری می توانند با حمایت از تولیدات داخل و تلاش برای افزایش خرید محصولات داخلی که مطابق با استانداردهای بین المللی است، به اشتغال بیش از 2 هزار نفر کمک کنند. 

هرمز در ادامه گفت: پس از تصدی مدیریت شهرک صنعتی از آذر پارسال، با رایزنی با استانداری موفق به اختصاص 75 میلیارد ریال برای توسعه شهرک صنعتی در مواردی همچون آسفالت، حصار کشی، نصب تابلو های راهنمایی، پیاده رو، فضای سبز، آژانس، رستوران صنعتی و دیگر موارد رفاهی شدیم که پیش بینی می شود تا اردیبهشت سال آینده به بهره برداری برسند. 

مدیر شهرک صنعتی بندرماهشهر افزود: واحد اداری این شهرک از جمله مواردی است که در طرح توسعه قرار دارد، چرا که شهرک صنعتی بیش از هر چیزی به واحد اداری فعال و قوی نیاز دارد. 

** توسعه شهرک صنعتی بندر ماهشهر از اسفند 1396 

مدیر شهرک صنعتی ماهشهر با بیان اینکه اکنون یک نفر در واحد اداری این شهرک برای پاسخگویی به مشکلات مستقر شده اظهارکرد: طبق برنامه 15 میلیارد ریال برای توسعه این شهرک در نظر گرفته شده که اسفند امسال کار آغاز می شود. 

وی گفت: راه اندازی کلینیک صنعت با هدف عارضه یابی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک به منظور برون رفت از وضعیت رکود به صورت کاملا رایگان، اعطای وام بدون عوض در ازای هر خط تولید یک میلیارد ریالی به منظور توسعه تکنولوژی و کاهش هدررفت هزینه از جمله برنامه های توسعه ای است که با رایزنی صورت گرفته سهمیه ماهشهر بخش قابل توجهی از این تسهیلات در این زمینه را به خود اختصاص می دهد. 

هرمز افزود:پیگیری مطالبات واحدهای صنعتی، اختصاص وام های ارزان قیمت برای رونق تولید از محل سود سپرده صنایع پتروشیمی در مدت 6 ماه از برنامه های توسعه ای آینده این شهرک است. 

مدیر شهرک صنعتی ماهشهر از برگزاری همایش آشنایی با تولیدات داخلی در این شهرستان خبر داد و گفت:از مهم ترین راه هایی که می توان نسبت به بهبود شرایط واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک اقدام کرد، برگزاری همایش آشنایی با تولیدات داخلی و برپایی تورهای صنعتی است تا بتوان ارتباطی بین مردم و شهرک صنعتی به عنوان سرمایه گذاران، مسئولان و شهرک صنعتی برقرار کرد تا زمینه ای برای پیشرفت این شهرک فراهم شود. 

بر این اساس افزایش تولید و اشتغال در شهرک صنعتی بندرماهشهر و راه اندازی واحدهای راکد و نیمه فعال باعث می شود از طرفی شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در سال جدید تحقق پیدا کند و از طرف دیگر نشان از جذب سرمایه گذار در راستای بهبود شرایط زیر ساخت ها و رفع نواقص در این شهرستان می شود. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار