تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۵۸۱۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اشیای مکشوف چگاسفلی از 9 گور هستند
سرپرست هیات کاوش‎های باستان‎شناسی چگاسفلی گفت: حاصل مجموع کاوش‎هایی که در گورستان چگاسفلی انجام شده است، اشیایی هستند که از 9 گور کشف شده‎اند و هم‎اکنون در موزه ملی تهران هستند. 
 
به گزارش خوزنیوز و به نقل از میراث فرهنگی خوزستان، عباس مقدم در آیین گشایش نمایشگاه "گورستان شش‎هزار ساله تُل چگاسفلی" که روز سه‎شنبه 28 آذرماه در موزه ملی ایران در تهران برگزار شد با اشاره به این‎که پروژه پیش از تاریخی زهره از سال 1394 کلید خورده است افزود: دو فصل از این پروژه به صورت میدانی انجام شده است؛ این در حالی است که زمانی که فصل دوم پروژه را در چگاسفلی آغاز کردیم، نیت کاوش در گورستان را نداشتیم چراکه آزمایشگاه و پایگاه مجهزی نداشتیم. 
 
او ادامه داد: باوجود این، با اتفاقاتی مواجه شدیم که ما را وادار کرد به برخی ارزیابی‎ها پاسخ مثبت دهیم و کاوش را به سمت گورستان سوق دهیم. 
 
سرپرست هیات کاوش‎های باستان‎شناسی چگاسفلی تصریح کرد: هنگامی که کار کاوش گورستان را آغاز کردیم، با بخشی از یک گور مواجه شدیم که روی آن حفاری غیرمجاز انجام شده بود و در ادامه مطالعه بقایای سفال‎هایی که در اطراف گور ریخته شده بود ما را به این نتیجه رساند که تاریخ گور با تاریخی که پیش از این برای چگاسفلی شناسایی شده بود برابری دارد؛ بنابراین نهایت تلاش خود را کردیم تا عملیات نجات‎بخشی این گور و گورهای اطراف را در دستور کار قرار دهیم.  
 
او با بیان این‎که در ابتدا قصد بر این بود تا در فصل اول کاوش، لایه نگاری در منطقه انجام شود ولی این امر میسر نشد اضافه کرد: یک برنامه ژئوفیزیک را  در منطقه ترتیب دادیم که به واسطه آن متوجه شدیم پراکندگی گورها در منطقه بسیار فراوان است و از این‎رو سه کارگاه را در منطقه باز کردیم و آن‎ها را طی دوماه کاوش کردیم که حاصل مجموع این کاوش‎ها اشیایی است که از 9 گور کشف شد و اینک در نمایشگاه موجود هستند. 
 
مقدم با تاکید بر این‎که دو فصل از پروژه پیش از تاریخی زهره تاکنون انجام شده است گفت: این برنامه در طول پنج سال قرار است به اتمام رسد و ما امیدواریم که بتوانیم با حل برخی مشکلات، گوهر گرانقدری که پس از سال‎ها کاوش به دست آمده را بهتر درک کنیم و با ادامه پروژه، نتایج بهتری از آن بگیریم.
:
:
:
آخرین اخبار