تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۶۱۵۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمتر از سه درصد بودجه قطار شهری اهواز امسال محقق شده است
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با اعلام اینکه افتتاح خط یک گام نخست قطار شهری به سال آینده موکول شده گفت: اعتبار مصوب برای پروژه قطار شهری اهواز در امسال 567 میلیارد ریال بود که تاکنون تنها 20 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

شهرام شاهین زاده افزود: بودجه پیشنهادی متروی اهواز در سال 97 نیز 270 میلیارد ریال است که با توجه به گستردگی پروژه، این اعتبار جوابگو نیست از این رو مسئولان استان از جمله استاندار، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی، و شهردار درصدد افزایش اعتبار هستند.

وی با اشاره به اینکه برای راه اندازی گام نخست متروی اهواز به 600 واگن نیاز داریم گفت: برای خط یک گام نخست 120 واگن باید تهیه شود که وزرات کشور قول تامین آنها را داده است.

شاهین زاده درخصوص زمان بهره برداری از خط یک متروی اهواز افزود: تمام تلاش خود را بکار بستیم که بهره برداری آزمایشی این پروژه تا پایان امسال صورت گیرد اما به دلیل مشکلات مالی این امر محقق نشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز ادامه داد: مجوز صدور اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری اهواز پس از یکسال پیگیری از طریق بانک مرکزی نهایی شد.

وی افزود: بانک عامل برای عرضه اوراق مشارکت، بانک توسعه تعاون است و خریداران قطعی این اوراق نیز مشخص شده اند و به محض موافقت وزرات اقتصاد و دارایی و صدور مجوز بانک مرکزی این اوراق به فروش می رسد.

شاهین زاده در پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف نظر بر سر تعیین محدوده دقیق خط یک متروی اهواز حل شده یا خیر توضیح داد: اختلاف نظری بر سر تعیین خط یک متروی اهواز وجود نداشت اما شهردار اهواز معتقد بود که برای بهره برداری اقتصادی و حمل بیشتر مسافر باید این خط تا ایستگاه فلکه ساعت و یا حداقل ایستگاه سلمان فارسی(نادری) ادامه یابد.

وی افزود: به دلیل مشکلات اجرایی موجود بر سر راه پروژه، امکان بهره برداری تا ایستگاه سلمان فارسی(نادری) وجود نداشت به همین جهت خط یک گام نخست پروژه قطار شهری اهواز از سه راه فرودگاه تا ایستگاه فرهنگ ( یک ایستگاه پیش از مصلای مهدیه امام خمینی ره) خواهد بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز ادامه داد: احداث خط دوم متروی اهواز نیز دارای مصوبه وزرات کشور و شورای ترافیک است از این رو در مدت کمتر از 6 ماه می توانیم مناقصه آن را برگزار کنیم اما هم اکنون تمرکز ما بر تکمیل خط یک مترو است.

وی افزود: یکی از دستگاه TBM در پارک حجاب توقف داشته که با پیگیری صورت گرفته در تلاش هستیم تا در تونل کارون دوباره فعال شود. همچنین با شروع به کار دستگاه TBM تونل کرخه و رسیدن آن به ایستگاه دانشگاه چمران، می توان به بهره برداری ایستگاه فلکه بسیج (ساعت) امیدوار بود.

وزیر کشور روز شنبه در مورد متروی اهواز گفت: زیرساخت‌های متروی اهواز در حال آماده شدن است و هنوز تمام نشده است. با توجه به مشکلاتی که در بحث پیمانکاری در این پروژه بوده ، این تاخیرات ایجاد شده ولی ما در حوزه سفارش خرید واگن ها اقدام کردیم و 2 هزار واگن را دولت و شورای اقتصاد مصوب کرده که حدود 650 واگن در هفته جاری سفارش داده و مناقصه برگزار می شود، البته همزمان با اتمام زیر ساخت اهواز فکر می کنم این کار انجام شود. 

وی درباره زمان بهره برداری از متروی اهواز نیز اظهارکرد:گفته می‌شود سال 97 متروی اهواز افتتاح خواهد شد. 

بنابراین گزارش، 12 سال از آغاز عملیات اجرایی ساخت پروژه قطار شهری اهواز می گذرد پروژه ای که علاوه بر کلانشهر اهواز همزمان در شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز نیز آغاز شد. 

طبق قوانین حاکم بر پروژه‌های شهری در کشور، شهرداری و دولت هرکدام موظف هستند که 50 درصد از مبلغ قرارداد این پروژه کلان را تامین کنند اما به گفته دولتمردان تاکنون تنها 800 میلیارد ریال از سوی شهرداری به این پروژه کلان اختصاص داده که این تخصیص اعتبار هم به صورت نقدی نبوده و زمین در اختیار پروژه قرار داده شده است.

در حالی که خطوط مترو در دیگر کلانشهرها به بهره‌برداری رسیده قطار شهری اهواز همچنان در مراحل اولیه باقی‌مانده و روند کندی را دنبال می‌کند.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان ‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور 23 کیلومتر و شامل 24 ایستگاه است. 
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
این متروی مسخره اهواز تا حالا چند مدیر را بازنشسته کرده و هنوز اول راهه من نمی دانم مسئولین خودشون مسخره میکنند یا مردم را تعطیلش بره تو خوزستان همه چی تعطیله بزار این هم تعطیل بشه چون مسئولین خودشون تعطیلند
:
:
:
آخرین اخبار