تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۱۶۲۴۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاور استاندار خوزستان در امور آب:
در مدیریت منابع آب اشتباه کردیم
مشاور استاندار خوزستان در امور آب گفت: اعتقاد من این است که کشور در ساخت سد‌های مخزنی افراط نکرده است بلکه در بخش مدیریت منابع آب اشتباه کردیم.

مهدی قمشی در پنجمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که روز دوشنبه 21 اسفند در اهواز برگزار شد٬ اظهار کرد: ما در یک مقطع تاریخی مهم قرار داریم که نگاه ما به مصرف آب باید تغییر کند. اگر در جلسات گذشته توجهی به مسایل بحران آبی نداشتیم٬ اکنون این کار لازم است. نادیده گرفتن مسایل آب در کشور دیگر دارد کار دست کشور می‌دهد و این امر در خوزستان به‌ویژه در بخش آبیاری و زهکشی بسیار ملموس است.

وی افزود: سرانه آب شیرین قابل استحصال برای هر نفر در کشور بین ۳۵۰ تا 1400 مترمکعب و حد بحرانی آن 1700 متر مکعب است. متوسط آب شیرین قابل استحصال در کشور اکنون 1250 متر مکعب در سال است؛ بنابراین کشور در شرایط بحرانی است. در کشور باید رویکردها تغییر کند و یکی از شاخص‌های آسیب‌پذیری آب می‌گوید که ما نباید بیش از ۴۰ درصد از آب‌های زیرزمینی استفاده کنیم در حالی که مقدار بهره‌کشی ما از آب‌های کشور بیش از ۹۰ درصد است و اولین جایی که لطمه می‌بیند محیط زیست است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: اکنون برنامه توسعه در کشور بر اساس متوسط آورد تاریخی رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی بسته شده و این بزرگترین اشتباه ما است. اگر به این رویه ادامه بدهیم عواقب آن این است که باید همه کشور شرایط خوزستان را تجربه کنند. همه بخش‌های مصرف باید احساس وظیفه کنند تا به این بحران تخفیف دهیم.

قمشی تاکید کرد: ما باید تغییر رویکرد دهیم و به هیچ وجه نباید توسعه شبکه‌های آبیاری به عنوان تحمیل فشار تلقی شود. نگاه ما به مساله زهکشی هم باید تغییر کند و تعریف زهکشی را باید تغییر دهیم؛ باید از این آب‌ها استفاده شود و به گونه‌ای باشد که از این آب‌ها بهروری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما بیش از ۱۳۵ میلیارد مترمکعب از آب‌های استاتیک استفاده کرده‌ایم و ۲۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم. باید روی بهره‌وری آب چه در بعد فیزیکی و چه در بعد اقتصادی کار کنیم. از بعد فیزیکی در ۱۰ سال گذشته از نظر تولید در هر متر مکعب از 0.9 به 1.3 متر مکعب رسیده‌ایم که خوب است اما در بخش اقتصادی هنوز خیلی با نرم‌های جهانی فاصله داریم.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب تصریح کرد: اکنون رایج شده است که می‌گویند چرا سد می‌سازیم. اعتقاد من این است که کشور در ساخت سد‌های مخزنی افراط نکرده است بلکه در بخش مدیریت منابع آب اشتباه کردیم. رویکرد ما استفاده از متوسط آورد تاریخی بوده و باید حداقل به ۶۰ درصد کاهش پیدا کند و مقداری آب را به رودخانه و آب‌های زیرزمینی برگردانیم.

قمشی گفت: سرانه حجم ذخیره آب در کشور برای هر فرد اکنون حدود ۶۲۰ مترمکعب است که پایین است و این سرانه در آمریکا هزار و ۴۶۰ ٬ در کانادا هشت‌ هزار٬ در استرالیا دو هزار و ۵۰۰  و در مصر دو هزار مترمکعب است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار