تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۶۲۷۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مردم ایذه در کنار سه سد بزرگ با جیره بندی آب روبه رو هستند
مردم ایذه در شرق خوزستان در کنار سه سد بزرگ و جاری بودن 200 کیلومتر از بزرگترین رودخانه ایران یعنی کارون در آن، از کمبود و جیره بندی آب رنج می‌برند.

شهرستان ایذه در شرق خوزستان قرار دارد، و رودخانه کارون به طول 200 کیلومتر در آن جاری است و سه سد کارون 3 ، کارون 4 و شهید عباسپور در اطراف آن ساخته شده اند.

بیش از 20 سال است که آب در شهرستان ایذه به صورت جیره بندی توزیع می‌شود و در طول 24 ساعت شبانه روز تنها چند ساعت محدود آب در لوله ها جریان دارد؛ دیدن منبع‌های آب در پشت‌بام‌ خانه‌ها در ایذه یک امر عادی و وجود این وسیله یکی از ضروریات زندگی در این شهر است.

در سال‌های اخیر بیش از گذشته بحران آب بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است و به ویژه در اواخر فصل بهار و تابستان برخی از روستاهای این شهرستان و بعضی محله‌های درون شهر با قطعی آب روبه رو می‌شوند و آب از طریق تانکرهای حمل آب بین مردم توزیع می‌شود.

امسال بحران آب زودتر از سال‌های گذشته گریبان مردم ایذه را گرفته و از فصل زمستان باعث رنجش آنها شدهف که با شرایط موجود باید منتظر یک تابستان سخت و طاقت فرسا باشیم.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری ایذه راه قطعی حل بحران آب این شهرستان را انتقال آب از دریاچه سد کارون سه به ایذه دانست و گفت: تا پیش از آغاز سال جدید 2 حلقه چاه جدید وارد مدار خواهند شد و تا حدودی مشکل آب این شهرستان برطرف خواهد شد اما این راه‌حل‌ها مقطعی است و در بلند مدت جواب نخواهد داد.

چندین سال است که مردم ایذه، وعده انتقال آب از دریاچه کارون سه را می‌شنوند و در عمل چیزی نمی‌بینند؛ اسفند پارسال محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر به شهرستان ایذه، از کلنگ زنی طرح انتقال آب به دشت‌های ایذه و باغملک تا پیش از پایان کار دولت یازدهم خبر داده بود.

پیش از این و در زمان دولت دهم نیز عملیات احداث این طرح با حضور معاون اول وقت رییس جمهوری به صورت نمادین آغاز شد اما هیچگاه جامه عمل نپوشید.

مردم شهرستان ایذه همچنان منتظرند تا طلسم انتقال آب پس از سال‌ها شکسته شود تا ضمن حل شدن بحران آب شرب، شاهد انقلابی در زمینه کشاورزی باشند.

شهرستان ایذه با حدود 220 هزار نفر جمعیت در شرق خوزستان قرار دارد؛ فاصله این شهرستان تا اهواز 183 کیلومتر است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار