تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۶۴۲۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاظم نسب هشدار داد:
نرخ فرسایش خاک در ایران ۲۰ برابر متوسط جهانی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس برخی آمارها نرخ فرسایش خاک در ایران ۲۰ برابر متوسط جهانی است.

جواد کاظم نسب الباجی فرسایش خاک را مهم تر از بحران آب دانست و گفت: ایران از جمله کشورهایی است که به سبب اقلیم خشک و نیمه خشک آن به شدت در معرض فرسایش خاک قرار گرفته است.

ایران رکوردار فرسایش خاک در آسیا

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بر اساس برخی آمارها نرخ فرسایش خاک در ایران 20 برابر متوسط جهانی است، گفت: ایران رکوردار فرسایش خاک در آسیا است؛ متاسفانه میزان فرسایش خاک به دلیل خشکسالی، بی توجهی به حفاظت از خاک، شرایط اقلیمی و عدم رعایت اصول فنی در حال افزایش است.

وی با یادآوری اینکه مجلس در برنامه ششم دولت را موظف به انجام سالانه 500 هزار هکتار بهبود وضعیت خاک کشاورزی کرده است از بی توجهی سازمان محیط زیست و دولت نسبت به مسائل زیست محیطی انتقاد کرد و ادامه داد: نیاز است دولت نسبت به تامین این مصوبه تحقق و عملیاتی شدن آن اقدام کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه کنترل و پیشگیری از فرسایش خاک باید با بکارگیری فناوری های پیشرفته و نوین انجام شود، تصریح کرد: از سویی باید با افزایش پوشش گیاهی به بهره برداران آموزش های لازم داده شود تا شخم را در جهت شیب انجام ندهند همچنین توجه به آبخیزداری و احداث سازه های آبی در حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش آن باید در دستور کار قرار گیرد.

تولید یک سانتی متر خاک صدها سال طول می کشد

وی فرسایش خاک را عاملی موثر در فقر پوشش گیاهی در برخی مناطق کشور دانست و گفت: زیان های ناشی از فرسایش خاک در طبیعت غیرقابل جبران است و تولید یک سانتی متر خاک سال ها زمان می برد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس دهم، ادامه داد: اگر تمهیدات لازم جهت پیشگیری از فرسایش خاک اتخاذ نشود در آینده ای نزدیک زمین های حاصلخیز کشور با فقر منابع طبیعی و پوشش گیاهی مواجه خواهد شد.

جرایم آلودگی خاک باید تشدید شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جرایم مقابله با آلودگی و فرسایش خاک در لایحه حفاظت از خاک پیش‌بینی شده است، گفت: هر مترمکعب خاک باید ارزش گذاری شود تا جبران هزینه ها امکان‌پذیر شود.
:
:
:
آخرین اخبار