تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۶۵۶۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلاتی که ورود فاضلاب برای محیط زیست کارون ایجاد می‌کند
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به ورود فاضلاب به رودخانه کارون گفت: در صورت آلودگی آب ممکن است پرندگانی که اطراف این رودخانه زیست می‌کنند مهاجرت کنند و احتمال دارد که در سال‌های بعد مسیرهایشان را به جای دیگری تغییر دهند. 

علی بنی‌عگبه با اشاره به ورود فاضلاب از چند ناحیه به رودخانه کارون اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر دبی رودخانه کارون بسیار کاهش یافته است و احتمالا هر چه به سوی تابستان برویم دبی رودخانه نیز بیشتر کاهش یابد.

وی با اشاره به ورود فاضلاب و پساب‌های کشاورزی به کارون در شرایطی که دبی رودخانه نیز کاهش یافته است، تصریح کرد: در این شرایط میزان خودپالایی رودخانه کاهش می‌یابد و رودخانه نمی‌تواند خود را پالایش و تصفیه کند. بنابراین احتمال آلودگی آب وجود دارد و زمانی که آب آلوده شود همه پرندگان و آبزیان که در این رودخانه زیست می‌کنند درگیر این مسأله می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز بیان کرد: در صورت آلودگی آب ممکن است پرندگانی که اطراف این رودخانه زیست می‌کنند مهاجرت کنند و احتمال دارد که در سال‌های بعد مسیرهایشان را به جای دیگری تغییر دهند.

بنی‌عگبه ادامه داد: زمانی که شرایط مطلوب نیست ممکن است آبزیان نیز از منطقه مهاجرت کنند یا به دلیل اینکه شرایط زندگیشان تغییر کرده زاد و ولد و تخم‌گذاری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه تعدادشان کم خواهد شد. 

وی تصریح کرد: فاضلاب حاوی مواد معدنی و آلی است و این مواد می‌توانند در رشد نیزارها مؤثر باشند که در برخی مناطق نیز موجب شکفته شدن جلبک‌هایی در رودخانه یا دریا می‌شوند و در حال حاضر نیز شاهد رشد علف‌زار و نیزار در رودخانه کارون هستیم. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار