تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۱۶۸۷۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک فعال محیط زیست:
مسئولان منکر آتش گرفتن بخش ایرانی هورالعظیم نشوند
یک فعال محیط زیست با انتقاد از اظهارات مسئولان خوزستان درباره آتش گرفتن هورالعظیم گفت: بخش ایرانی هور هم دچار آتش سوزی شده و نباید این مسئله توسط مسئولان انکار شود.

ناصر عبیات در رابطه با خشک شدن رودخانه کرخه در بستان و میسان اظهار کرد: بخش‌هایی از هورالعظیم کاملاً خشک‌شده و قسمتی‌هایی از آن‌که آب‌دارند عمق آن تنها به نیم متر می‌رسد.

وی بابیان اینکه با کاهش آب هور العظیم مرگ‌ومیر ماهیان بومی مانند بنی، شبوط، گطان، شلج .... را سبب شده است، گفت: غلظت بیش‌ازحد نمک و آلودگی آب زندگی را برای احشام و آبزیان غیرممکن کرده است.

این فعال محیط‌زیست بیان کرد: اکنون و با توجه به خشک‌سالی‌ها موج جدیدی از مرگ‌ومیر آبزیان تالاب از چند روز گذشته آغازشده که حکایت از نابودی زندگی آن‌ها در آینده نه‌چندان دور است.

عبیات با تأکید بر اینکه مرگ ومیرآبزیان به سه عامل بستگی دارد، عنوان کرد: یکی از این عوامل عدم تأمین حق آبه هور که به دلیل تأمین نشدن آن بخش وسیعی از تالاب خشک‌شده وزندگی انسان‌ها، حیات‌وحش، احشام و آبزیان را به خطر انداخته است.

وی افزود: بخش وسیعی از تالاب که عمق کمتر از نیم متر دارد، یا آب آن متعفن است و یا میزان نمک محلول در آب بالا است.

عبیات با اشاره به خطراتی که ب دنبال خشک شدن هور العظیم زندگی کشاورزان و دام‌پروران حاشیه هور را تهدید می‌کند، بیان کرد: شاخه‌های کرخه در بستان و میسان نیز خشک‌شده و سبب ایجاد مشکلاتی برای آب شرب منطقه نیز شده است.

وی با اشاره به دود ناشی از آتش گرفتن هور العظیم وارد شهرهای دشت آزادگان، هویزه و اهواز گفت: دلیل توسعه این آتش‌سوزی بی‌آبی خشک شدن بخش بزرگی از هور است.

این فعال محیط‌زیست با رد ادعای مدیرکل محیط‌زیست استان مبنی بر اینکه دود شبانه ناشی از آتش گرفتن هور العظیم منشاء خارجی دارد، عنوان کرد: نمی‌دانم بر چه اساسی مدیران حوزه محیط‌زیست منکر آتش‌سوزی در قسمت ایران هور می‌شوند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار