تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۷۰۲۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در دومين جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي مطرح شد؛
شهرداری ها سهم نیم درصد کتابخانه ها را پرداخت کنند
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان گفت: پرداخت سهم نيم درصد شهرداري به حساب كتابخانه هاي عمومي سرمايه گذاري بلند مدت است
خوزنیوز: معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان گفت: پرداخت سهم نيم درصد شهرداري به حساب كتابخانه هاي عمومي سرمايه گذاري بلند مدت است.

شهرداری ها سهم نیم درصد کتابخانه ها را پرداخت کنند

به گزارش خوزنیوز؛ دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان خوزستان با حضور علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، منصور كوهي رستمي، مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان و اعضا انجمن استان در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد.

شهرداری ها سهم نیم درصد کتابخانه ها را پرداخت کنند

در این جلسه، حسین زاده، تصریح کرد: با توجه به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان با طرح و برنامه های خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی پای کار آمده انتظار می رود سازمان هایی همچون شهرداری ها همکاری بیشتری کنند تا در آینده آثار و پیامدهای این حرکت مثبت را مشاهده کنیم لذا شهرداری ها سهم نیم درصد کتابخانه ها را پرداخت کنند.

 وی به پرداخت نیم درصد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی اشاره کرد و افزود: پرداخت این مبلغ از سوی شهرداری ها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای ارتقای حوزه کتابخوانی بصورت بلند مدت است از این رو ضروریست شهرداری ها به ویژه شهرداری اهواز در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند.

 معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان بر لزوم برگزاری جلسه ای از سوی ادراه کل امور شهری و کتابخانه های عمومی با شهرداری های بزرگ استان تاکید کرد و ادامه داد: این جلسه تا پایان شهریور برگزار شود و میزان بدهی های هر شهرداری مشخص و نسبت به پرداخت آنها از سوی شهرداری ها اقدام و گزارش آن را در جلسه بعدی انجمن کتابخانه های عمومی استان ارائه شود.

 وی خاطر نشان کرد: با پرداخت بدهی شهرداری ها، کتابخانه های عمومی می توانند مسیر و گام بلندتر و گسترده تری را در راستای ارتقای فرهنگ کتابخوانی بردارند.

 احداث کتابخانه در روستاهای بالای هزار نفر خوزستان

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، از احداث و فعال کردن کتابخانه در روستاهای بالای هزار نفر استان تاکید کرد و اظهار داشت: باید وضعیت روستاها و تعداد کتابخانه های مورد نیاز آنها و همچنین کتابخانه های شبستانی از سوی اداره کل امور روستایی بررسی شود و پس از ارائه گزارش می توانیم برنامه ریزی هایی برای وضعیت کتابخانه های روستایی داشته باشیم.

حسین زاده در خصوص ساماندهی کتابخانه های عمومی روستایی استان عنوان کرد: این امکان وجود دارد که بتوانیم تا پایان سال به شکلی برنامه ریزی کنیم که از اعتبارات آموزش دهیاری ها مبلغی را برای احداث و فعال کردن کتابخانه های روستایی در سطح استان اختصاص دهیم که این مهم نیازمند همکاری و هم افزایی است.

 براي ساماندهي و فعال كردن كتابخانه ها نيازمند منابع مالي هستيم

منصور كوهي رستمي، مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان در دومين جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي اظهار داشت:  مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان، ميزان بدهي معوقه شهرداری  از سال 83 تا به امروز مبلغ بالای است، عنوان كرد: ميزان پرداخت نيم درصد شهرداري ها در پنج ماهه سال 97، 192 ميليون تومان است كه با توجه به تعداد 220 باب كتابخانه هاي عمومی فعال در استان، اين مبلغ بسيار ناچيز است و جوابگو هزينه هاي جاري آب و برق و مصارف عمومي نيست و با این مبلغ نمی توان تحولات بزرگ در حوزه فرهنگ کتابخوانی در استان و مناطق آسیب پذیر را به اجرا گذاشت.

وي عنوان كرد: با جلسات و اقداماتي كه از سوي استاندار خوزستان نسبت به پرداخت بدهي شهرداري ها به كتابخانه ها صورت گرفت، يك ميليارد تومان از اين بدهي پرداخت شد كه بيشترين پرداختي مربوط به شهرستان ماهشهر با پرداخت 240 ميليون تومان بود.

 وي با بيان اينكه با توجه به كمبود اعتبارات، توانستيم كليه مشكلات سرمايشي و گرمايشي كتابخانه هاي عمومي استان را حل كنيم، ياد آور شد: براي ساماندهي و فعال كردن كتابخانه ها نيازمند منابع مالي هستيم و از آنجا كه تنها منبع مالي كتابخانه ها از نيم درصد شهرداري هاست، لازم است شهرداري ها نسبت به پرداخت اين مبلغ اهتمام ورزند.

شركت ۵۱ هزار خوزستاني در جشنواره كتابخواني رضوي

مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان، از شركت ۵۱ هزار خوزستاني جشنواره كتابخواني رضوي خبر داد و اظهار داشت: از اين تعداد بيش از ۲۲ هزار نفر در بخش آنلاين و بيش از ۲۷ هزار نفر در بخش مكتوب شركت كردند.

وي با بيان اينكه هفت كتاب در سه مقطع سني كودك، نوجوان و بزرگسال براي شركت در اين جشنواره معرفي و توزيع شد، اضافه كرد: ماحصل اين پروژه 45 روزه كه در دو بخش مكتوب و آنلاين برگزار شد، شركت بالغ بر 51 هزار نفر در اين جشنواره بود كه خوشبختانه در سطح استان از اين جشنواره استقبال خوبي صورت گرفت.

وي با اشاره به اينكه اخرين مهلت شركت در بخش آنلاين اين جشنواره 20 مرداد بود كه 22 هزار و 181 نفر در اين بخش شركت كردند، افزود: همچنين در بخش مكتوب  42 هزار و 456 پرسشنامه توزيع شد كه از اين تعداد 27 هزار و 670 نفر پرسشنامه جمع آوري شد كه 24 هزار و 571 پرسشنامه از سطح كتابخانه ها و سه هزار و 99 پرسشنامه از سطح سازمان ها تحويل داده شد.

كوهي رستمي، بيشترين ميزان شركت سازمان ها در بخش مكتوب را مربوط به انجمن خيريه چهارده معصوم (ع)، سازمان زندان هاي استان، نيروي انتظامي و كانون اصلاح و تربيت  و در بخش اطلاع رسانی و تبليغات، صدا و سيما استان و شركت اتوبوس راني كلانشهر اهواز دانست و اذعان داشت: همچنين شهرستان هاي اهواز، اميديه، مسجدسليمان و بهبهان بيشترين استقبال را در اين بخش داشتند و در تبليغات صدا و سيما و شركت اتوبوس راني كلانشهر اهواز در طول اين برنامه در كنار ما بودند.

تحول در کتابخانه ها با همکاری شهرداری ها محقق می شود

در این جلسه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، بر لزوم پرداخت نیم درصد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی تاکید مرد و اظهار داشت: با پرداخت این سهم از سوی شهرداری ها، تحولات بنیادی در کتابخانه ها ایجاد می شود.

محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به فعالیت 220 کتابخانه عمومی در سطح استان، گفت: کتابخانه ها در استان دارای مشکلات بسیاری هستند که با پرداخت نیم درصد شهرداری ها می توان این مشکلات را مرتفع کرد.

 وی افزود: علیرغم تمام تعهداتی که صورت گرفته، شهرداری ها مکلف هستند که سهم خود را به کتابخانه ها پرداخت کنند ولی این کار به خوبی انجام نمی شود و این باعث شده کتابخانه ها دچار مشکل شوند ولی در صورت همکاری شهرداری ها تحولات بسیار بنیادی و اساسی در کتابخانه ها ایجاد خواهد شد.

 وی با بیان اینکه در همه دنیا، شهرداری ها متولی اصلی کتابخانه ها هستند ولی در استان ما آنگونه که شایسته است کمکی نمی شود، اضافه کرد: نیم درصد شهرداری ها در برخی شهرها 500 هزار تومان است ولی باز هم شهرداری ها همکاری نمی کنند که لازم است در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

اختصاص مبلغی از محل بودجه آموزش دهیاری ها به ترویج و توسعه کتابخوانی و احداث کتابخانه در روستاهای

عبدالله حسینی، مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان، هم در این جلسه با بیان اینکه یک میلیون و 150 هزار نفر معادل 25 درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند، اذعان داشت: نیم درصد کتابخانه ها یک دغدغه و مشکل همیشگی بوده که تاکنون هم حل نشده است.

 وی با بیان اینکه یکی از کارهای اولویت دار شهرداری ها باید توجه به کتابخانه ها باشد، تصریح کرد: پیشنهاد می شود با هماهنگی استاندار خوزستان، اداره کل امور مالیاتی، نیم درصد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی را از بودجه شهرداری ها مستقیم به کتابخانه های واریز کند.

 وی از آمادگی اداره کل امور روستایی استانداری خوزستان جهت اختصاص مبلغی از محل بودجه آموزش دهیاری ها به ترویج و توسعه کتابخوانی و احداث کتابخانه در روستاهای با جمعیت بالای سه هزار نفر خبر داد و عنوان کرد: برای ساماندهی کتابخانه های عمومی روستایی استان و تقویت کتابخوانی در روستاها هم می توان از کتابخانه های سیار استفاده کرد.

میزان بدهی های شهرداری ها به کتابخانه های عمومی براساس تفریغ بودجه محاسبه می شود

شهاب صدیقی، مدیرکل امور شهری و شوراها استانداری خوزستان در این  جلسه با مطرح کردن اقدامات اداره کل امور شهری و شوراهای استان برای پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه ها گفت: آن چیزی که در سال 95 برنامه ریزی شد، بررسی میزان بدهی های شهرداری ها از سال 83 تا 94  که باید به استناد قانون و براساس تفریغ بودجه به حساب نهاد کتابخانه ها واریز می شد.

وی ادامه داد: در 5 سال اخیر ما اختلاف نظر وجود داشت که از سرجمع این درآمدها تسهیلات دریافتی  شهرداری هست یا کمک های دولتی وجود دارد؟ که با گرفتن جلسات حقوقی این اختلاف نظر حل شد که در سال 95 با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی  و 75 شهرداری صورتجلساتی تنظیم و تاکید شد اولا از سرجمع درآمد میزان بدهی ها مشخص شود دوما، توافق شده به پرداخت نیم درصد، سوما، پرداخت مبالغ در طول سال جاری انجام شود و چهارم درصورت عدم پرداخت از ناحیه شهرداری ها چه اتفاقی رقم بخورد.

صدیقی اظهار کرد: امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در روند توسعه استان و با ارائه راهکارها در سطح شهرداری های با مبلغ کمتر از 2 میلیون تومان با ارائه مفاصا حساب در جلسات انجمن و پرداخت نیم درصد بخشی از مشکلات کتابخانه های عمومی درسطح شهردارها حل شود.

وی ادامه داد: بدلیل پیچیدگی های زیاد در مشخص شدن سهم نیم درصد بدهی شهرداری ها به انجمن کتابخانه های عمومی استان در سطح کلانشهر اهواز و شهرداری های با بدهی های زیاد، باید جلساتی با حضور شهرداری ها و اداره کل کتابخانه های عمومی در اداره کل امور شهری و شوراها براساس قانون انجام شود تا میزان این بدهی ها بصورت دقیق مشخص شود.

مبلغین در امر ترویج کتاب به کتابخانه های عمومی کمک خواهند کرد

 حجت الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، از فعالیت 150 کتابخانه شبستانی در مناطق روستایی خبر داد و با بیان اینکه این کتابخانه ها به صورت سالانه شارژ کتاب می شود، ابراز کرد: ما در مناطق روستایی مبلغینی داریم که مستقر هستند و حدود یکصد مرکز کتابخوانی را هم توسط این مبلغان دایر کردیم.

 وی با بیان اینکه جمع کتاب هایی که در این دو بخش روستایی ارسال شده، حدودا بیش از 300 هزار جلد کتاب است، تاکید کرد: از سال های گذشته ایده ای را پیگیری کردیم که در کنار هر خانه عالم روستایی یک اتاق هم به عنوان کتابخانه ساخته شود که چند مورد هم انجام شد.

 مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، خاطر نشان کرد: آمادگی داریم هم این مراکز و کتابخانه ها را توسعه دهیم و هم با مشارکت بیشتر در تقویت محتوای کتاب ها و ساماندهی کتابخانه ها تلاش کنیم.

 در این جلسه، یکی از گروه های مردم نهاد فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی در مناطق حاشیه اهواز به ارائه گزارش پرداخت و از پشتیبانی و مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی برای مردم این منطقه تقدیر کرد.
:
:
:
آخرین اخبار