تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۷۰۷۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رشد تولید فولاد خوزستان با وجود مشکلات ارزی کشور
نگاهی به تولیدات فولاد خوزستان در دو ماه خرداد و تیر 1397
طی ما‌ه‌های اخیر که اقتصاد کشور در وضعیت چندان مطلوبی به‌سر نمی‌بَرَد، بسیاری از شرکت‌ها مجبور به تعدیل نیرو، کاهش تولید و حتی در برخی از مواقع تعلیق و یا توقف کامل خطوط تولیدی خود شده‌اند. نوسانات ارزی، عدم توانایی دولت در کنترل نرخ ارز و بازار کالاهای اساسی منجر به رشد شدید نرخ ارز و در نتیجه سایر کالاهایی که به ‌صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با نرخ ارز وابسته هستند، شد. اما فولاد خوزستان با تمام این مشکلات به افزایش تولید محصولات خود ادامه داده است.

هیچ اقتصاددان برجسته‌ای کنترل نرخ ارز به‌صورت دستوری را قابل قبول نمی‌داند. چرا که این کار در نهایت به انفجارهای ناگهانی قیمت ارز و در پی آن کالاهای وابسته می‌شود. عدم رضایت شرکت‌ها و به‌ویژه شرکت‌های بزرگ تولیدی، دولت‌ را بر آن داشت تا به اقدامات موثرتری برای کنترل بازار دست بزند. رونمایی از سامانه «نیما» و ایجاد بازار ثانویه از جمله این موارد بودند. جدا از این که این ابزارهای کنترلی توانستند به ایجاد آرامش در بازار کمک کند و یا اینکه ناتوان بودند؛ نگرانی شرکت‌ها از وضعیت موجود همچنان برقرار است. 

قمیت‌گذاری دستوری از نرخ ارز گرفته تا حتی قیمت‌گذاری کیلویی که برای محصولات فولادی صورت گرفت، بار مشکلات را بیش از پیش کرد. تفاوت عجیب در نرخ قراضه و شمش از جمله مشکلاتی است که در این مدت خود را نشان داد و  دامن‌گیر فولاد سازان شد. نرخ 2400 تومان برای هر کیلو شمش فولادی در مقابل قیمت 2600 تومانی قراضه‌های فولادی به معنی افزایش قیمت ماده اولیه تمام شده برای تولید فولاد و کمتر بودن قیمت محصول نهایی نسبت به ماده اولیه برای تولید کننده است. به نحوی که ذوب دوباره شمش تولید شده هزینه کمتر و سود بیشتری از ذوب قراضه را عاید فولاد ساز می‌کند!

با این حال و با تمام مشکلات  اقتصادی که طی ماه‌های اخیر با صنعت کشور دست به گریبان شده است، شرکت فولاد خوزستان هنوز هم بیش از پیش به آینده امیدوار است. تحقق نزدیک به نیمی از فروش سال 97 طی چهار ماه نخست سال شاهدی بر این مدعا است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شرکت فولاد خوزستان طی سال 97 باید 2 میلیون تن فولاد صادراتی تولید کند که بیش از نیمی از آن را در چهار ماه نخست سال محقق کرده است. در زمینه تولیدات داخلی نیز مقایسه تولید در دو ماه خرداد و تیر سال 1397 نشان می‌دهد که فولاد خوزستان با افزایش تولید محصولات به قصد مصارف داخلی، سعی در حمایت از مصرف‌کنندگان و صنایع پایین دست کشور دارد. نمودار 1 نشان می‌دهد که حجم تولید اسلب داخلی این شرکت طی خرداد ماه سال جاری بیش از 443 هزار تن بوده است، اما در ماه بعد یعنی تیر ماه، با بیش از 100 هزار تن افزایش درتولید، اسلب داخلی از مرز 574 هزار تن عبور کرد. بلوم و بیلت داخلی نیز در خرداد ماه بیش از 532 هزار تن بود که با رشد تقریبی 200 هزار تنی در در پایان تیر ماه از 700 هزار تن گذشت. فولاد خوزستان در تیر ماه بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن گندله تولید کرده که نسبت به خرداد 550 هزار تن افزایش داشته است.

نگاهی به تولیدات فولاد خوزستان در دو ماه خرداد و تیر 1397

مرجع / فلزات آنلاین
:
:
:
آخرین اخبار