تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۷۴۹۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در خوزستان مشاهده نشد
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: انجام پایش ها و بررسی میدانی نشان می دهد تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است.
  مصطفی کنارکوهی افزود: با وجود اینکه این بیماری در خوزستان مشاهده و گزارش نشده ولی پست قرنطینه در منطقه دهدز به منظور جلوگیری از ورود احتمالی طیور آلوده از سوی این دامپزشکی دایر شده است.
وی گفت:پست قرنطینه به صورت شبانه روزی فعال خواهد بود و در این راستا فرایند نقل و نقل طیور و دام از استان اصفهان به خوزستان به صورت منظم به اداره کل دامپزشکی گزارش می شود.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه در استان اصفهان مواردی از بیماری ویروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده شده ولی در استان چهارمحال بختیاری یک مورد گزارش شده ولی مورد تایید نهایی قرار نگرفته افزود: تدابیر لازم برای پیشگیری از ورود این بیماری به استان از طریق کلاس آموزشی به دامداران و پرورش دهندگان طیور ، بازدید میدانی و توصیه مداوم دامپزشکی انجام شده ولی با این حال رعایت دقیق موازین بهداشتی و اجتناب از موارد مشکوک می تواند در پاک بودن استان از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاثیر زیادی داشته باشد.
وی به نمونه برداری اخیر از خون پرندگان مهاجر با هماهنگی حفاظت محیط زیست خوزستان برای شناسایی پرندگان آلوده به این بیماری در تالاب های این استان اشاره کرد و بیان کرد: تاکنون موردی مشکوک از این بیماری در خوزستان مشاهده نشده ولی همچنان در وضعیت آمادگی برای مقابله و پیشگیری از این بیماری قرار داریم.

** مردم مرغ زنده خریداری نکنند
مدیرکل دامپزشکی خوزستان از عموم شهروندان خواست به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری ویروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ، از خرید مرغ زنده خودداری کنند و از مرغ کشتار روز یا منجمد که دارای برچسب گواهی بهداشتی هستند مصرف کنند.
وی در ادامه از شهروندان خواست از خرید جوجه رنگی در بازار که سلامت آنان مورد تایید دامپزشکی و بهداشت نیست اجتناب کنند.
کنارکوهی به پرورش دهندگان طیور توصیه کرد برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از مواد سالم و کاملا بهداشتی استفاده کنند و از سلامت جوجه ها در زمان شروع جوجه ریزی اطمینان حاصل کنند و پیش از انجام هر کاری ، دامپزشکی را در جریان امور قرار دهند.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان به کشاورزان خوزستان نیز توصیه کرد از واردات کود مرغی از استان هایی که درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند خودداری کنند و از کود مرغی مورد تایید دامپزشکی استفاده کنند.
خودداری از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی، رها نکردن مرغ های بومی و دیگر ماکیان به صورت چرای آزاد و الزام به نگهداری آنان در فصای سرپوشیده و بسته و گزارش صاحبان طیور بومی به دامپزشکی در صورت مشاهده تلفات در طیور ، رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری های صنعتی و ضد عفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن پیش از جوجه ریزی از دیگر توصیه های بهداشتی مدیرکل دامپزشکی خوزستان برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بود.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است و آلوده شدن انسان به آن می تواند به مرگ منتهی شود.
تماس با پرندگان وحشی و پرندگان ، طیور و آبزی آلوده از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده می تواند به شیوع این بیماری منجر شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار