تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۱۷۴۹۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد:
رشد ۷۰درصدی پروژه‌های پژوهشی دانشگاه/تلاش برای تامین ۱۲۰ کولر مورد نیاز خوابگاه دختران
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تعداد پروژه‌های پژوهشی ما در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 70 درصد، افزایش داشته است.
غلامحسین خواجه با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان درخصوص بودجه پژوهشی دانشگاه شهید چمران در سال جاری، اظهار کرد: بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها در حوزه پژوهشی شامل آیتم‌های مختلفی می‌شود. اعتبار پژوهشی دانشگاه امسال درمجموع آیتم‌های مختلف بیش از 40 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: پژوهانه دانشگاه در سال 96 حدود پنج میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است که این مبلغ برای انجام کارهای پژوهشی، پروژه‌های تحقیقاتی و پایان نامه‌ها در اختیار اعضای هیات علمی قرار می‌گیرد و نسبت به سال 95 که پژوهانه دانشگاه حدود سه میلیارد و 800 میلون تومان بود، رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم. در سال 97 این اعتبار افزایش چندانی نداشته است و حدودا به 6 میلیارد تومان رسید.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز درخصوص پروژه‌های پژوهشی انجام شده در این دانشگاه، گفت: دانشگاه طی دو سال اخیر همکاری‌های بسیار خوبی با سایر دستگاه‌ها بخصوص در صنعت نفت داشته است و با همکاری وزارت نفت چند پروژه ملی را انجام داده است. به طور مثال پروژه ملی ساخت و تولید فناوری پمپ‌های فناوری SRP یکی از پروژه‌هایی بود که وزارت نفت آن را به عنوان 10 قلم کالای اساسی در سال 95 اعلام کرد. دانشگاه چمران نیز تنها دانشگاهی در کشور بود که توانست در مناقصه اقلام ده‌گانه اعلام شده از سوی وزارت‌خانه شرکت کند. درنهایت دانشگاه برنده این مناقصه شد و ساخت، بومی‌سازی و تولید فناوری این پمپ‌ها برعهده دانشگاه قرار گرفت.

خواجه با بیان اینکه این پمپ‌ها برای ازدیاد برداشت نفت هستند، ادامه داد: دانشگاه شهید چمران موفق شد دو مورد از این دستگاه‌ها را ساخته و نصب کند. در حال حاضر وزارت نفت در حال بهره‌برداری از این پروژه‌ها است.

وی افزود: پروژه شاخص دیگری که قرارداد آن اوایل سال 97 بسته شد، پروژه ملی مطالعات ژئوشیمی زیرسطحی و سطحی مربوط به وزارت نفت است. این پروژه نیز درحال حاضر درحال اجرا است. همچنین نخستین شبیه‌ساز کنترل فوران چاه‌های نفت در کشور نیز در دانشگاه ساخته شده است. دستگاه تصفیه شیرین‌سازی آب نیز یکی دیگر از  پروژه‌های ما است که با همکاری سازمان آب و برق در خوزستان ساخته شده است.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دانشگاه در مجموع پنج یا شش پروژه ملی را انجام داده است که این پروژه‌ها توانسته‌اند برخی مشکلات صنایع کشور به‌خصوص صنعت نفت را حل کنند. پروژه‌های متعدد دیگری نیز با سازمان آب و برق، راه آهن و... درحال اجرا داریم. یک پروژه در ارتباط با بهره‌وری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در دانشگاه در حال اجرا است.

خواجه تصریح کرد: تعداد پروژه‌های پژوهشی ما در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 70 درصد، افزایش داشته است. از نظر حجم ریالی نیز در سال 96 تعداد قراردادهای منعقد شده نسبت به سال 95 حدود شش برابر شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه منحصر به پروژه‌های پژوهشی نیست. تاسیس و راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی نیز بخش دیگری از فعالیت‌های دانشگاه هستند. چندین مرکز تحقیقات در دانشگاه راه‌اندازی شده است. مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری و امنیت پایدار با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه راه‌اندازی شده است و یکی از این مراکز تحقیقات است که درحال حاضر در دانشگاه فعال است.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در سال 96 برای اولین بار سه مجله از دانشگاه در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی نمایه شدند. دو مجله نمایه ISI دریافت کردند. این مساله در تاریخ دانشگاه بی‌سابقه بوده است. تاکنون در دانشگاه مجله‌ای نداشته‌ایم که هم به زبان انگلیسی باشد و هم نمایه بین‌المللی داشته باشد.

خواجه با اشاره به اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز چندین محور برای سیاست‌های پژوهشی خود تعریف کرده است، افزود: امیدواریم در سال 97 با اجرای این پروژه‌ها نقش برجسته‌ای در حل مشکلات کشور داشته باشیم.

وی درخصوص حل مشکل خوابگاه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در سال 96 خوابگاه‌های ما دچار مشکل شدند. مشکلات پیش آمده به این خاطر بود که این خوابگاه‌ها برای مدت طولانی بازسازی یا نوسازی نشده بودند و زیرساخت‌های آن‌ها اصلاح نشده بود. به خصوص مشکلات موتورخانه‌هایی که سیستم سرمایشی را تامین می‌کردند ناشی از فرسودگی این زیرساخت‌ها بود.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: زمانی که این مشکلات پیش آمد دانشجویان دختر دانشگاه در خوابگاه مستقر بودند و ما در آن شرایط نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم چراکه زیرساختی برای خوابگاه فراهم نبود که بتوانیم کولرهای گازی را نصب کنیم.

خواجه  ادامه داد: پس از تعطیلات تابستان زیرساخت‌های لازم برای خوابگاه را تامین کردیم. پست‌های برق مورد نیاز احداث شدند و براساس قولی که به دانشجویان داده بودیم در سال 96 سه بلوک خوابگاه را به کولرگازی مجهز کردیم. برنامه ما این بود که تابستان 97 چهار بلوک دیگر را به کولر گازی مجهز کنیم.

وی افزود: علی‌رغم افزایش شدید قیمت‌ها در نهایت با وجود مشکلات مالی که دانشگاه داشت توانستیم زیرساخت این چهار بلوک خوابگاهی را کامل کرده و دو سوم کولرهای مورد نیاز را تهیه کنیم. حدود 120 کولر دیگر باقیمانده است و به دنبال تامین این کولرها هستیم.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در دو سال اخیر به اندازه 10 سال گذشته در این خوابگاه‌ها هزینه شده است و زیرساخت‌ها و سیستم آب و فاضلاب در خوابگاه تا حدی اصلاح شده است. کارهایی نیز در فضای فیزیکی خوابگاه صورت گرفت، چراکه برخی از بلوک‌ها از نظر فیزیکی مناسب استانی مانند خوزستان نبودند.

خواجه تصریح کرد: امیدوارم در سال 98 که دانشجویان خوابگاه‌ها را خالی می‌کنند بلوک‌های باقیمانده را به کولر مجهز کنیم. البته بلوک‌هایی که درحال حاضر کولر ندارند با مشکلی مواجه نیستند چراکه به علت کاهش استفاده از سیستم تهویه مرکزی، ظرفیت سیستم تهویه را به بلوک‌هایی که به کولر نیاز دارند اختصاص داده‌ایم
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار