تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۱۷۴۹۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون فنی و مهندسی سد و نیروگاه مسجدسلیمان:
سیستم بومی حذف بخارات روغن توربین بهتر از نمونه خارجی است
معاون فنی و مهندسی سد و نیروگاه مسجدسلیمان گفت: سیستم حذف بخارات روغن توربین نه تنها در سد و نیروگاه مسجدسلیمان و شش نیروگاه دیگر خوزستان بلکه برای همه نیروگاه های برق آبی کشور که ژنراتور دارند، کاربرد دارد و دستاورد خوبی است.

فرزاد جونعلی وند در حاشیه رونمایی از سیستم حذف بخارات روغن توربین سد  و نیروگاه مسجدسلیمان که روز یکشنبه (18 آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: واحد پژوهش سد و نیروگاه مسجدسلیمان طی دو تا سه سال اخیر رویکرد جدیدی اتخاذ کرده و با دانشگاه ارتباط مستقیم برقرار کرده است.

وی افزود: با اتخاذ این رویکرد می توانیم مشکلاتی که در صنعت وجود دارد را در قالب پروژه های پژوهشی به محیط های دانشگاهی ببریم و از توان محیط پژوهشگران دانشگاهیمان حداکثر استفاده را کنیم.

معاون فنی و مهندسی سد و نیروگاه مسجد سلیمان تشریح کرد: در این راستا چند پروژه تعریف کردیم که یکی از مهمترین آن ها منجر به محصول پژوهشی سیستم جاذب بخارات روغن ژنراتور شد که یکی از نیازهای اصلی سیستم ژنراتور بود. این دستگاه طی یک پژوهش یکساله با کمک جهاد دانشگاهی خوزستان انجام و بومی سازی شد.

جونعلی وند گفت: این محصول نه تنها در سد و نیروگاه مسجدسلیمان و شش نیروگاه دیگر خوزستان بلکه برای همه نیروگاه های برق آبی کشور که ژنراتور دارند، کاربرد دارد و دستاورد خوبی است.

وی گفت: این دستگاه چند ماه تست شده است و در مقایسه با دستگاه خارجی عملکرد و کیفیت بهتری دارد و از این محصول رضایت خوبی داریم. همچنین هزینه آن نسبت به دستگاه خارجی به صرفه تر است.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی سراجی عضو هیات علمی گروه پژوهشی شیمی جهاد دانشگاهی خوزستان نیز در این مراسم اظهار کرد: این پروژه با کمک همکاران صنعت در پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان انجام شد. 

وی افزود: پیش از این دستگاه مورد نیاز از کشور سوئد وارد می شد که اکنون نمونه آن ساخته و بومی سازی شده است و به گفته همکاران این دستگاه از نظر فنی کارایی بالاتری از نمونه خارجی دارد.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی شیمی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: این دستگاه موجب کاهش خروج ارز از کشور می شود. همچنین هزینه این دستگاه 40 درصد کمتر از نمونه خارجی است و تمام قطعات آن در کشور وجود دارد و می توانیم دستگاه های مورد نیاز صنایع مختلف کشور را متناسب با نیازشان طراحی و نصب کنیم.

سراجی بیان کرد: نمونه خارجی دستگاه یک نمونه یونیک است که متناسب با شرایط چندان قابل تغییر نیست در حالی که ما می توانیم این دستگاه را متناسب با شرایط هر صنعت دوباره طراحی کنیم زیرا دانش فنی آن بومی سازی شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار