تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۷۷۶۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قایق آتش خوار در هندیجان تامین نشد/ لنج های مردم در خطر هستند

 پس از گذشت چند ماه از حادثه آتش‌سوزی لنج پهلو گرفته در رودخانه زهره هندیجان، خبری از وعده مسئولان برای مستقر کردن قایق آتش‌خوار در این شهرستان نیست.

چندی پیش یک لنج پهلو گرفته در آب‌های رودخانه زهره و در مرکز شهر هندیجان، طعمه حریق شد که با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان در محل حادثه، کلیه امکانات از جمله آتش نشانی‌های شهرداری هندیجان برای اطفای حریق بسیج شد.

 با توجه به پاسخگو نبودن امکانات، ماشین آتش نشانی از بندر سجافی و شهرداری زهره با تاخیر و طی مسافت به محل اعزام شدند. با شعله‌ور شدن آتش و اعلام موضوع به ستاد بحران استان، کلیه امکانات آتش نشانی برای خاموش کردن این آتش از شهرهای اطراف از جمله بندرماهشهر، بندرامام خمینی(ره) و امیدیه به شهر هندیجان اعزام شدند اما در نهایت آتش به دلیل ضعف در امکانات لازم به حدی زبانه کشید که چندین لنج و میلیاردها ریال سرمایه مردم در رودخانه مرکز شهر سوخت و بهرغم تلاش‌های انجام شده و حتی کمک مردم هیچ‌گونه اقدام موثری برای اطفای به موقع آتش صورت نگرفت.

پس از پیگیری های زیاد این لنجداران و با توجه به خطراتی که این آتش می‌توانست در مرکز شهر برای دیگر لنج‌ها و حتی منازل مردم  ایجاد کند، انتظار می‌رفت که اقدام بهتری صورت گیرد ولی متاسفانه تلاش‌ها هیچ‌گونه سودی نداشت و در نهایت با همت آتش نشانان که از کمبود امکانات هم رنج می‌بردند این آتش به هنگام طلوع آفتاب پس از ساعت‌ها، خاموش شد اما ضربه مالی شدیدی به لنجداران وارد کرد.

در این میان شهروندانی بودند که تمام سرمایه چندین و چند ساله خود را از دست دادند در حالی که اگر این همه عوارض و هزینه های همین لنجداران مدیریت می‌شد و حداقل یک قایق آتش خوار در رودخانه مستقر بود و یا سیستم لوله کشی در کنار رودخانه وجود داشت، شاید می شد اقدام بهتری انجام داد.

در پی این حادثه عده ای از مدیران در شهرستان هندیجان و استان خوزستان قول مساعد دادند که به منظور پیشگیری این گونه حوادث، با خرید یک قایق آتش‌خوار اقدام بهتری در آینده صورت گیرد ولی پس از گذشت چند ماه، متاسفانه هیچ‌گونه اقدام موثری صورت نگرفته و هر آن ممکن است این حوادث رخ دهد و خسارات جبران ناپذیر دیگری را وارد کند.

تعداد زیادی از این لنج‌ها در مرکز شهر و در رودخانه پهلو گرفته اند از این رو انتظار می‌رفت با توجه به وعده مسئولان مربوطه، اقدام لازم صورت گیرد در غیر این صورت اگر حادثه‌ای مشابه این حادثه رخ دهد این مردم هستند که ضررهای جبران ناپذیری را متحمل می‌شوند و سرمایه کاری  خود را از دست می‌دهند.

کوروش مودت، فرماندار سابق هندیجان که دو روز قبل به عنوان سرپرست فرمانداری خرمشهر منصوب شد در همین خصوص گفت: تامین امکانات اطفای حریق در جلسه‌ شورای تامین و مدیریت بحران این شهرستان به تصویب رسیده و دستگاه‌های متولی پیگیر هم مشخص شده اند.

وی با تاکید بر الزام تامین تجهیزات اطفای حریق و قایق آتش‌خوار عنوان کرد: منابع ما محدود و پاسخگو نیست اما از اداره کل بنادر و کشتیرانی خوزستان، اداره شیلات خوزستان و مدیریت بحران شهرستان خواستار اتخاذ تمهیدات لازم در همین خصوص هستیم.

 پس از گذشت چند ماه از حادثه آتش‌سوزی لنج پهلو گرفته، متاسفانه نه امکانات آتش نشانی این شهرستان افزایش داده شده و نه خبری ازمستقر کردن قایق آتش‌خوار و دیگر اقدامات موثر هست.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار