تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۱۷۹۲۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر نیرو:
انتقال و یا عدم انتقال آب مشکلات مدیریت منابع آب را حل نمی کند
وزیر نیرو گفت: نه انتقال آب از نقطه مبدأ به نقطه مقصد همه مشکلات نقطه مقصد را در عرصه مدیریت منابع آب حل می‌ کند و نه عدم انتقال آن مشکلات نقطه مبدأ را حل خواهد کرد.

  محمدرضا اردکانیان عصر امروز در آیین تودیع و معارفه مدیر سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: از ۵۱ میلیارد متر مکعب حجم مخازن سدهای  بزرگ ساخته شدن کشور ۲۲ میلیارد متر مکعب آن در خوزستان قرار دارد که به معنای وجود سهم ۴۲ درصدی وزارت خوزستان در حجم مخازن سدهای بزرگ ساخته شده است.

وی افزود: از مجموع دو میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار شبکه‌های مدرن آبیاری در کشور ۴۵۰ هزار هکتار در خوزستان قرار دارد که معادل ۲۰ درصد شبکه های مدرن آبیاری کشور است.

وزیر نیرو تصریح کرد: از مجموع ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه های برق آبی کشور  بیش از هفت هزار مگاوات آن در خوزستان قرار دارد که ۶۰ درصد است.

اردکانیان گفت: از مجموع دو هزار و چهارصد میلیارد تومان منابع مالی حاصل از فروش منابع آب طبق قانون ۲۷ درصد آن متعلق به خوزستان است و ۴۰ درصد دارایی های فیزیکی وزارت نیرو در این استان قرار دارد.

وی ادامه داد: سازمان آب و برق قدمتی بیش از قدمت تاسیس وزارت نیرو دارد و از آن قدیمی تر است.

وزیر نیرو، شایسته گزینی و توجه به منابع انسانی در همه سطوح سازمانی را از اولویت های خود برشمرد و افزود: کشور ما از منابع زیرزمینی و موقعیت ژئوپلیتیکی ارزشمندی برخوردار است اما منابع انسانی به عنوان یک منبع تجدیدپذیر اهمیت بالایی دارد.

وی تصریح کرد: در حال تدوین شیوه نامه ای برای محدودیت عمر مدیریت در وزارت نیرو و گردش نخبگان هستیم.

اردکانیان اضافه کرد: چرخش نخبگان باید در وزارت نیرو وجود داشته باشد و این گونه نباشد که در سازمان های بزرگ و ثروتمند مثل آب و برق خوزستان در رابطه با چرخش نخبگان و گردش مدیریتی دچار مشکل باشد.

وی با بیان اینکه شرکت سهامی آب و برق خوزستان می تواند در حل  فصل مشکلات این استان کارآمد باشد، بیان کرد: این شرکت ظرفیتی است که می توان از آن برای سایر مناطق کشور استفاده کرد.   

وزیر نیرو، شایسته ‌گزینی و توجه به منابع انسانی در همه سطوح را جزو اولویت‌ های کاری خود برشمرد و اظهار کرد: در سیستم مدیریت جدید، برای مدیران یک محدودیت دو دوره‌ ای لحاظ می شود و معتقد هستیم تمامی ظرفیت‌ ها، خلاقیت‌ ها و نوآوری‌ ها باید به گونه ‌ای برنامه‌ ریزی شود که این چرخش مدیریتی وجود داشته باشد.    

اردکانیان تأکید کرد: سازمان آب و برق باید مرکز زایش و تولید منابع انسانی مورد نیاز صنعت آب و در بخش برق‌آبی‌ ها باشد.

وی، توجه جدی به ماهیت میان‌ بخشی بودن آب را مورد اشاره قرار داد و گفت: در برنامه‌ های این دوره مدیریت همزمان عرضه و تقاضای آب مورد توجه قرار گرفت که این به معنای به رسمیت بخشیدن میان بخشی بودن آب است؛ وقتی خوزستان جایگاه قابل توجهی در حوزه های آب و خاک کشور دارد باید به عنوان مدل و الگو قرار گیرد.   

وزیر نیرو تصریح کرد: مسأله صیانت از سرمایه‌گذاری ‌های انجام شده در بخش آب و برق استان، پایداری سدها، لایروبی رودخانه‌ها  و دیگر مسائل مرتبط با حوزه آب باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

اردکانیان با اشاره به خشکسالی های سال های گذشته و ترسالی امسال بیان کرد: ما در شرایط تغییر اقلیم قرار داشته و سال‌ های خشکی داریم که ترسالی‌ های وسیع در پی خواهد داشت. این اطمینان داده شده که کاری خارج از چهارچوب برنامه‌ های گفته شده به نمایندگان مردم صورت نمی ‌گیرد و تلاش خواهیم کرد  برنامه‌ ها به طور کامل اجرایی شوند.

وزیر نیرو از تشکیل کارگروه ساماندهی کارون خبر داد و افزود: این کارگروه ذیل شورای عالی آب برای ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ تشکیل می شود که تمامی مسائلی که در دغدغه مردم است، در آن دیده شد.

وی با بیان اینکه این مسائل محدود به انتقال و یا عدم آب نیست، اظهار کرد: اعتقاد کارشناسی و مدیریتی دارم نه انتقال آب از نقطه مبدأ به نقطه مقصد همه مسائل نقطه مقصد را در عرصه مدیریت منابع آب حل می‌ کند و نه عدم انتقال آن مسائل نقطه مبدأ را حل خواهد کرد؛ مسائل متعددی و متنوعی است که باید با پیوستگی یکدیگر، دیده شودند.

ادرکانیان در پایان تصریح کرد: بحث کنترل کیفیت منابع آب، استفاده بهینه و مصرف صحیح آب و بحث هایی که با اولویت بالا در خصوص آب شرب مجموعه ‌ای است که ساز و کار لازم آن برای بررسی دقیق علمی  فراهم شده و این اطمنان را می دهیم با مدیریت جدید در سازمان آب و برق استان و همکاری در سطح استان و حمایت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب و ستاد امور آب وزارت نیرو خواهیم داشت، این مسائل حل خواهد شد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار