تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۸۴۳۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان:
ایجاد شهرداری بافت های تاریخی در شهرهای استان ضروری است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تاکید بر نیاز به ایجاد و فعالیت شهرداری مناطق ویژه بافت های تاریخی در استان، گفت: متاسفانه چنین ساختاری در استان وجود ندارد به رغم اینکه برای تحقق آن تاکنون پیگیری های زیادی صورت گرفته است.

سید حکمت الله موسوی شهرداری‌ها را متولی تشکیل این ساختار عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس بخشنامه‌ها و ضوابط قانونی، در شهرهای دارای بافت‌های تاریخی باید شهرداری خاص برای آنها تشکیل شود.

وی با بیان اینکه در استان این موضوع چندین بار مورد پیگیری قرار گرفت، افزود: علاوه بر نشست‌های کارشناسی متعددی که برای ایجاد چنین شهرداری‌هایی تشکیل شد، مکاتبات زیادی با نهادهای مربوطه صورت گرفت و حتی در کارگروه‌های گردشگری مصوبات مربوط به شهرداری بافت‌های قدیم و تاریخی تصویب و ابلاغ شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بیان داشت: استان ما با داشتن آثار تاریخی ویژه ای چون چغازنبیل، قلعه شوش، آسیاب های شوشتر، پل ساسانی و آسیاب های دزفول از ظرفیت‌های ویژه ای در سطح جهانی برخوردار است.

موسوی با بیان اینکه شناسایی، تعیین حریم و محدوده و ضوابط مداخله در بافت‌های تاریخی استان خوزستان از سال ۹۰ آغاز شد، گفت: اسفندماه ۹۱ بافت‌های تاریخی در شهرهای دزفول، شوشتر، بهبهان، رامهرمز، اهواز و آبادان شناسایی و تصویب شدند.

ممنوعیت مداخله در آثار مربوط به دوره صنعتی شدن

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین به بخشی از بافت‌های ارزشمند شهری در سطح استان اشاره کرد و گفت: در اهواز بافت تاریخی مشخص است و بیشتر آن در مرکز شهر قرار دارند اما بخش دیگری از این بافت‌ها که جنبه ارزشمندی دارند مربوط مربوط به دوره اکتشاف نفت و تداعی کننده صنعتی شدن استان است.

به گفته وی سازه‌ها و بناهای مربوط به صنعت نفت در شهرهای اهواز، مسجدسلیمان و آبادان که مربوط به دوره معاصر هستند نیز از جمله این بافت‌ها محسوب می‌شوند.

موسوی همچنین منازل راه آهن و نیز منازل موجود در گیت بوستان اهواز را بخش دیگری از بافت ارزشمند و تاریخی برای میراث فرهنگی استان خواند و تاکید کرد: منازل راه آهن علاوه بر اینکه بافت تاریخی هستند به ثبت ملی رسیده‌اند و جایگاه ویژه ای در بین این بناها دارند.

حفظ و نگهداری از بناهای ارزشمند شهری جز وظایف کارکردی شهردارها

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: ممکن است این بناها قدمت چندانی نداشته باشند اما حفظ، مرمت، نگهداری و ساماندهی آنها به لحاظ ارزشی که دارند، الزامی است و این امر جز شرح وظایف کارکردی شهرداری‌ها است.

موسوی در پاسخ به این سوال که در صورت هرگونه مداخله از جمله تغییر کاربری و یا محیط ساختمان آیا با افراد خاطی برخورد متناسب لازم صورت می‌گیرد، گفت: بررسی و نظارت بر این بناها به صورت مداوم در حال انجام است و به هیچ عنوان اجازه چنین اقدامی به صاحبان این املاک داده نخواهد.

وی افزود: چنین تخلف‌هایی با پرداخت جریمه‌های نقدی از سوی مالکان برطرف نخواهد شد و مراجع قضائی با این تخلف‌ها با جدیت برخورد خواهند کرد.

طرح جامع ضمانت حفظ بافت‌های ارزشمند تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به ابلاغ طرح جامع کلانشهر اهواز در اردیبهشت ماه امسال، گفت: این اداره کل یکی از اعضای کمیسیون ماده ۵ به شمار می‌آید و با تکیه اختیارات قانونی موجود، هیچ‌گونه اجازه تخریب، تغییر کاربری و یا تغییر در این بناها را نخواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه در طرح جامع بافت‌های تاریخی تعیین و مشخص شده‌اند، گفت: بر همین اساس می‌توان گفت اینگونه اقدامات قطعاً تبعات قانونی برای افراد در پی خواهد داشت.

موسوی یادآور شد: این بناها که در حال حاضر به عنوان بافت معاصر با ارزش محسوب می‌شوند و بخش عمده‌ای از پرونده‌های ثبت ملی آنها تدوین شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان یادآور شد: معمولاً ابلاغی که برای یک اثر ثبتی صورت می‌گیرد برای محدوده‌های تاریخی نیز انجام می‌شود تا دستگاه‌های متولی شامل ثبت اسناد، دادگستری، شهرداری، میراث و … تمام تلاش خود را برای حفظ این آثار به کار بگیرند.

به گزارش ایرنا، بر اساس بند «ب» ماده ۱۶۶ قانون برنامه چهارم توسعه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موظف شده بود تا پایان موعد زمانی این قانون، محدوده بافت‌های تاریخی در همه‌ی شهرهای کشور را تعیین و برای مدیریت شهری یکپارچه به شهرداری‌ها اعلام کند.

در این بند آمده است: «در شهرهای دارای بافت تاریخی ارزشمند که حدود آن طبق ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب یکم اردیبهشت ۱۳۶۷، تشکیلات شهرداری‌ها مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد و به منظور انجام امور مربوط به حفاظت از بافت‌های تاریخی این‌گونه شهرها، ساز و کار مدیریتی مناسب در شهرداری‌های مذکور ایجاد می‌شود.»

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار