تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۸۴۴۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زلزله خروج گازهای آلوده در مسجدسلیمان را بیشتر نکرده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به پیش بینی حرکت گسل‌ها بر اثر وقوع زلزله مسجدسلیمان گفت: تحلیل گازهای خروجی در ۶ منطقه آلوده مسجدسلیمان، افزایش آلودگی را نشان نمی‌دهد.

 محمد جواد اشرفی در پنجمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران مسجدسلیمان با بیان اینکه ۶ منطقه در سال ۱۳۷۹ به عنوان مناطق آلوده مسجدسلیمان شناخته شده بودند، اظهار داشت: پس از وقوع زلزله، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با استفاده از دستگاه‌های پرتابل (قابل حمل) گازهای خروجی به شهرستان مسجدسلیمان را اندازه گیری و آنالیز کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به بافت قدیمی و شکستگی گسل‌های بوجود آمده و پیش بینی حرکت این گسل‌ها بر اثر وقوع زلزله احتمال داده می‌شد که اثر گازهای خروجی به سطح زمین بیشتر شود که خوشبختانه با آنالیز اندازه‌گیری گازهای خروجی توسط دستگاه‌های قابل حمل اندازه گیری سنجش آلودگی هوا، در ۶ منطقه آلوده مسجدسلیمان، با گذشته تفاوتی نداشت.

اشرفی همچنین خواستار مطالعات جدید درخصوص طرح جامع آلودگی هوا در مسجدسلیمان شد و گفت: این زمان فرصت مناسبی برای بازنگری در مناطق آلوده است که به عنوان مناطق فاقد شرایط زیستی معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به به محدودیت‌ها و ممانعت از ساخت و ساز در مناطق آلوده، پیشنهاد داد: این ۶ منطقه باید دوباره مطالعه و طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر مسجد سلیمان عملیاتی شود و بحث زیست پذیری دوباره در این مناطق مورد ارزیابی قرار گیرد.

اشرفی گفت: در سال ۷۹ تنها ۲ فاکتور گازهای هیدروژن فسفر و دی اکسید گوگرد که از حد مجاز و حد استاندارد فراتر بودند، در این مناطق اندازه‌گیری شده بود که بر همین اساس به عنوان مناطق آلوده شناخته می‌شدند.

۱۷ تیر ماه ساعت ۱۱:۳۰ زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ۱۹ کیلومتری شهرستان مسجدسلیمان (منطقه گلگیر) را لرزاند. پس از زلزله اولیه ۲۱ پس لرزه در مسجد سلیمان رخ داده است.

در زمین لرزه مسجدسلیمان تا کنون ۱۳۵ نفر مصدوم شده و یک نفر به دلیل سکته فوت کرده است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار