تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۸۶۳۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
145 روز پس از سیل خوزستان؛کشاورزان چشم انتظار پرداخت خسارت
بنا بر گفته استاندار، تاکنون در مجموع رسیدگی به مناطق سیل‌زده خوب بوده اما در بخش کشاورزی روند رسیدگی به پرونده‌های خسارات به‌کندی پیش می‌رود.
145 روز پس از سیل خوزستان؛کشاورزان چشم انتظار پرداخت خسارت

 بارش‌های فراوان در بالادست خوزستان و پس از آن طغیان رودخانه‌ها در خوزستان سبب جاری شدن سیل بی سابقه‌ای در این استان شد. سیل فروردین ۹۸ به ۲۱ شهرستان خوزستان آسیب وارد کرد تا قطب کشاورزی کشور خسارت بی سابقه‌ای را تجربه کند.

بر اساس برآوردهای انجام شده، سیلاب بر ۲۲۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان تاثیر گذاشت که از این میزان ۱۷۰ هزار هکتار به صورت صد درصدی خسارت دیده و زیر آب رفتند و حدود ۵۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی محصول شده‌اند.

عبدالجبار موسوی، یکی از کشاورزان خوزستانی است که سیل ۱۵ هکتار از اراضی‌اش را تخریب کرده است؛ او‌ از روند کند پرداخت خسارت‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید: سیل کشت پاییزه ما را از بین برد و با زحمت زیاد توانستیم زمین را برای کشت تابستانه آماده کنیم اما در این مدت به بذر فروش، کود فروش و... بدهکار شدیم و چشم به راه پرداخت خسارت هستیم تا بتوانیم بدهی‌هایمان را پرداخت کنیم‌.

 

وی می‌افزاید: کشاورز، مولد است و نباید  بگذاریم دستش برای لقمه نانی دراز شود، از این وضعیت تکراری خسارت به زمین‌هایمان در تابستان به خاطر خشکسالی و در زمستان به خاطر سیل خسته شدیم و امیدواریم خسارتمان را پرداخت کنند تا بتوانیم به زندگی عادی خود بازگردیم.

این کشاورز خوزستانی بیان می‌کند: به ما وعده داده بودند که نهایتاً دوماه بعد از تشکیل پرونده خسارتمان را بدهند ولی تاکنون چشم به راه پرداخت خسارت‌ هستیم.

پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان نیز در تشریح آخرین وضعیت پرداخت خسارات سیل‌زدگان در بخش کشاورزی اظهار می‌کند: ۲۶ هزار پرونده در همه شهرستان‌های خوزستان تشکیل شده درباره خسارت‌های سیل تشکیل شده که تاکنون فقط ۱۹ هزار پرونده تاییدیه کمیته تخصصی بررسی خسارت سیل در وزارت جهاد کشاورزی را دریافت کرده‌اند.

کیخسرو چنگلوایی با بیان این که اعتبارات متمرکزی در اختیار اداره کل جهاد کشاورزی خوزستان نیست، می‌گوید: این اعتبارات در اختیار استانداری یا کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها قرار گرفته است.

 

وی بیان می‌کند: تاکنون 1.6 درصد از پرونده‌های تشکیل شده درباره خسارت سیل رد شده‌اند که نشان دهنده دقت و کیفیت خوب کار دستگاه‌های اجرایی در بررسی و برآورد خسارت‌ها است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان می‌افزاید: البته پرداخت خسارت‌ها آغاز شده و تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده است.

پرداخت خسارت به ۱۷۷ کشاورز اهل کارون تایید شد

فرماندار شهرستان کارون با بیان اینکه یک هزارو ۵۶۵ پرونده خسارت سیل اخیر به زمین‌های کشاورزی این شهرستان تشکیل شده است، اظهار می‌کند: تاکنون تنها ۱۷۷ پرونده توسط پژوهشکده فضایی معادل ۶۶ میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات بدون عوض از سوی پژوهشکده فضایی به این کشاورزان تایید شده است.

معصومه خنفری با اشاره به اینکه تمامی پرونده‌های تشکیل شده از زمین‌های کشاورزی خسارت دیده از سیل اخیر در این شهرستان در سامانه سجاد ثبت شده است، می‌گوید: روند پیگیری پرداخت خسارت به کشاورزان درحال انجام است و تمامی پرونده‌های تشکیل شده از خسارت سیل به زمین‌های کشاورزی شهرستان کارون برای تایید نهایی به پژوهشکده فضایی ارسال شده است.

 

وی با بیان اینکه ۳۵ هزار هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان بر اثر سیل اخیر دچار خسارت شدند، عنوان می‌کند: تاکنون ۴۸۴ پرونده از این تعداد پرونده در کارگروه استانی پیگیری خسارت سیل در بخش کشاورزی مطرح شده است. 

فرماندار شهرستان کارون با اشاره به اینکه شهرستان کارون نخستین شهرستانی است که در خوزستان کار ثبت پرونده‌های خسارت زمین‌های کشاورزی بر اثر سیل را به پایان رسانده است، ادامه می‌دهد: تشکیل پرونده، تصویب در کارگروه ارزیابی خسارت، ثبت در سامانه سجاد و ارسال به پژوهشکده فضایی به پایان رسیده است.

انتقاد استاندار از کند بودن پرداخت خسارت‌ها در بخش کشاورزی

این‌ها البته فقط روی خوش ماجرا است و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان از کند بودن پرداخت خسارت‌های بخش کشاورزی انتقاد کرده است.

بنا بر گفته استاندار، تاکنون در مجموع رسیدگی به مناطق سیل‌زده خوب بوده اما در بخش کشاورزی روند رسیدگی به پرونده‌های خسارات به‌کندی پیش می‌رود.

شریعتی درباره علت کندی پرداخت خسارت‌ها در این بخش می‌گوید: مشکل در پژوهشگاه فضایی و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها بوده زیرا قرار است این مشکلات به دولت و ستاد بازسازی انعکاس داده شود تا به روند رسیدگی به پرداخت خسارات سرعت بخشیده شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار