تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۸۸۳۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبشار قدیمی هفتکل در آستانه نابودی
برخی فعالان محیط زیست می‌گویند: آبشار قدیمی هفتکل در آستانه نابودی است لذا باید از فعالیت کارخانه سنگ شکن روستای شورباریک هفتکل، جلوگیری شود.

در روزهای اخیر فعالان محیط زیست هفتکل با انتشار ویدیو و تصاویر آبشار «ملار آهنی» در روستای «شورباریک» در ۱۵ کیلومتری شرق هفتکل در فضای مجازی نسبت به تخریب این آبشار اعتراض کرده و خواستار پیگیری آن شدند. شهرستان هفتکل در شرق خوزستان قرار دارد. آبشار ملار آهنی ناشی را یک معدن کوهی و کارخانه سنگ شکن آن تهدید می کند که در چند سال گذشته مورد اعتراض اهالی محل و فعالان محیط زیست قرار گرفته است.

علی مکوندی فعال محیط زیست در این باره گفت: آبشار ملارآهنی در انتهای رودخانه شورباریک قرار دارد که در کنار یک آسیاب تاریخی نیز واقع شده است، این آبشار به ارتفاع سه متر در گذشته استخری به عمق هشت متر، از گذشته های دور یکی از جاذبه های این منطقه بوده و تنها محل تفریح جوانان روستا بوده است.

وی مدعی شد: در سال ۸۸ بدون اینکه ارزیابی زیست محیطی لازم صورت گیرد، مجوز یک کارخانه سنگ شکن در حدود یکصد متری این آبشار صادر شد که تغییرات و تخریب ناشی از فعالیت این کارخانه از سال ۹۱ در آبشار به وقوع پیوست که موجب اعتراض اهالی شد.

مکوندی با اشاره به اعتراضات اهالی و فعالان محیط زیست به استقرار و فعالیت کارخانه سنگ شکن، اضافه کرد: پس از این اعتراض ها، کارخانه سنگ شکن به مدت یک ماه در سال ۹۳ تعطیل شد اما با رضایت اداره محیط زیست دوباره فعالیت خود را از سرگرفته است.

وی ادامه داد: فعالیت این کارخانه تاثیر مخربی بر آبشار داشته و آن را نابود کرده است؛ با توجه به اینکه حوضچه های رسوب گیر کارخانه غیراستاندارد است، استخر آبشار نیز که قبلا آبی زلال داشته، اکنون آلوده و گل آلود شده است.

به گفته وی روستای شورباریک به دلیل طبیعت بکر و زیبایی که دارد، باید محل توسعه گردشگری باشد و فعالیت صنعتی از جمله کارخانه سنگ شکن غیر از نابودی طبیعت این روستا نتیجه ای ندارد، این در حالیست که روستاییان تمایل دارند طبیعت و آبشاری که از زمان اجداد آنها وجود داشته، مورد استفاده نسل های آینده نیز قرار گیرد.

معدن ۱۰۰ هکتاری

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان هفتکل اظهار نظر درباره تخریب طبیعت و آبشار توسط این کارگاه سنگ شکن را مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست دانست و افزود: مجوز این کارگاه پس از استعلام از ادارات مرتبط صادر می شود که در این زمینه فرآیند قانونی طی شده و این کارگاه دارای مجوز بهره برداری و مجوز اولیه است.

سید نورالدین حجازی با بیان اینکه ۱۴ سال از آغاز به کار این کارگاه می گذرد، اضافه کرد: بر اساس پایش ها، این کارگاه اضافه برداشت نداشته و عوارض خود را به موقع پرداخت کرده است.

وی بیان کرد: در گذشته مجوز برداشت از معادن برای ۱۰۰ هکتار صادر می شد که این کارگاه سنگ شکن نیز در همین زمره است، این مساله باعث محدودیت در نظارت ها شده اما در چند سال اخیر مجوزها پنج هکتاری شده است.

حجازی ادامه داد: این کارگاه در حدود ۱۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده و جمع آوری آن نیز بسیار هزینه بر است.

همراهی محیط زیست

سید عادل مولا معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یک گروه بازرسی برای بررسی مساله تخریب آبشار به شهرستان هفتکل رفته اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هفتکل اما معتقد است: این کارگاه سنگ شکن اکنون از نظر زیست محیطی مشکلی ندارد و به آبشار آُسیبی وارد نمی کند.

مسلم بربریان با اشاره به اعتراض فعالان محیط زیست و اهالی منطقه به آلودگی ناشی از کارگاه سنگ شکن، افزود: در رعایت نکردن ضوابط زیست محیطی به این کارگاه اخطار داده و پرونده قضایی نیز اردیبهشت امسال تشکیل شد که در پی آن مالک کارگاه ملزم شد لایروبی حوضچه هایی که رسوب گرفته بود را انجام دهد

به گفته وی مجوز برداشت از معدن و راه اندازی سنگ شکن در سال ۸۸ صادر شده و در سال ۹۵ نیز تمدید شده است.

وی اضافه کرد: پس از ماسه شویی پساب خروجی کارگاه، به فاصله ۳۰۰ متر وارد رودخانه می شود و تخریبی در طبیعت اطراف صورت نمی گیرد.

بربریان با بیان اینکه ضوابط قانونی صدور پروانه رعایت شده، ادامه داد: محیط زیست با استقرار این کارگاه مشکلی ندارد اما درباره نحوه فعالیت رضایت ما مشروط بوده و در صورت تکرار آلودگی با آن برخورد می شود.

اعتراض اهالی ادامه دارد

عضو هیات امنای روستای شور باریک اما با انتقاد از آنچه که بی توجهی به اعتراضات اهالی این روستا بیان کرد گفت: به نیابت از اهالی روستا بابت تخریب آبشار این روستا به اداره محیط زیست شهرستان و سازمان حفاظت محیط زیست مکاتبه شده اما هیچکدام تاکنون پاسخگو نبوده اند.

منصور مکوندی مدعی شد: مجوز کارگاه سنگ شکن بدون مطالعات زیست محیطی و بدون توجه به این آبشار قدیمی صادر شده و پساب آن به رودخانه و آبشار تخلیه می شود که باعث شده این موهبت طبیعی تخریب شود.

وی با اشاره به فروش بخشی از زمین کشاورزی برای برداشت از این معدن، اضافه کرد: معدن در فاصله نزدیکی از روستا قرار دارد که ماشین آلات سنگینی که در این منطقه تردد می کند، گرد و خاک زیادی تولید کرده و بر محیط زیست روستا و خاک و چراگاه ها را تاثیر گذاشته است.

به گفته وی آبشار ملارآهنی تنها محل تفریح مردم است و در تابستان نیز گردشگران برای استفاده از طبیعت آبشار به این روستا سفر می کنند.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار