تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۱۹۰۴۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا فرماندار دستور قطع برق و آب را داده است؟
مسئول تشنگی و گرما زدگی ساکنان حاشیه سد گتوند کیست؟ / تصاویر
اهالی که از سه ماه پیش با ساخت سایه بان در حیاط منازل خود سعی می کنند از گرما درون اتاق رهایی پیدا کنند با نشان دادن تمام خوراکی ها و داروهایشان در فضای آزاد و بدن عرق سوز و زخم شده شان سعی کردند بخشی از مشکلات خود را در نبود آب شرب کافی و نبود برق اعلام کنند. مردم ساکن باقی مانده در این روستاها که هنوز مبلغ املاک و مزارع خود را دریافت نکرده اند...
روستاهای آب ماهیک پس از آبگیری سد گتوند

خوزنیوز / مجتبی گهستونی : اخیرا به لالی و چند روستای آب ماهیک سفری داشتیم. در کناره دریاچه سد گتوند در محدوده شهرستان لالی تعدادی روستا قرار دارد که در آینده نزدیک با آبگیری تدریجی سد به زیر آب خواهند رفت. رنج بیش از حد و غیر قابل باور در چشمان مردم موج می زند. نبود برق، آب قابل شرب و امکانات بهداشتی آنها را کلافه کرده است.

به گزارش خوزنیوز، از اوایل سال جاری تاکنون اهالی روستاهای گلزاری، برافتو، گندم ریز، گارا، تنگ هلیل، سربیشه، مازه قلعه، رگ هلیل، چاک تاک، گل انبار، دو تو، زیرکوه و آب کلخنک که تا پیش از این از برق استفاده می کردند در گرمای طاقت فرسای خوزستان با قطعی برق مواجه شدند. در حال حاضر آب شرب خود را از دریاچه برداشت می کنند که از آلودگی فراوان برخوردار است.

روستاهای آب ماهیک پس از آبگیری سد گتوند

در نخستین دقایقی که با مردم تشنه و صورت سوخته مواجه شدیم نخستین کلام آنها اعتراض به عدم انتقال آب شرب سالم از طرف شرکت آب و فاضلاب روستایی بود که مردم اعتقاد داشتند فرماندار شهرستان مانع انتقال آب شده است.

اهالی که از سه ماه پیش با ساخت سایه بان در حیاط منازل خود سعی می کنند از گرما درون اتاق رهایی پیدا کنند با نشان دادن تمام خوراکی ها و داروهایشان در فضای آزاد و بدن عرق سوز و زخم شده شان سعی کردند بخشی از مشکلات خود را در نبود آب شرب کافی و نبود برق اعلام کنند. مردم ساکن باقی مانده در این روستاها که هنوز مبلغ املاک و مزارع خود را دریافت نکرده اند تا برای همیشه روستاهای اجدادی شان را ترک کنند از آینده خود در نتیجه نبود مکانی مناسب برای زیست و در نهایت محلی برای نگهداری و چراهگاه دام هایشان بیم دارند و دچار افسردگی و سرخوردگی شده اند.

روستاهای آب ماهیک پس از آبگیری سد گتوند

در گفت و گویی که با کیانی، فرماندار لالی انجام داده ام از وی پرسیدم آیا ایشان دستور داده اند که آب شرب برای مردم ساکن در آب ماهیک ارسال نشود که وی با رد شدید این اظهار نظر اهالی روستا، گفتار آنها را ناشی از عصبانیت و نگرانی از وضعیت پیش رویشان عنوان کرد و گفت: وقتی جمعیتی از روستائیان پشت سد و در محدوده دریاچه قرار می گیرند و امکاناتی که باید در دسترسشان باشد وجود ندارد و حق و حقوقشان پرداخت نشده و یا خود به دلیل اینکه معتقدند کفایت نمی کند و از دریافت آن خودداری می کنند طبیعتا در کلام آنها نگرانی موج می زند و اظهارنظرها احساسی می شود.

وی در واکنش به اظهار نظر روستائیان که اذعان داشتند فرمانداری مانع از رسیدن آب شرب به اهالی آب ماهیک شده است افزود: من هیچ گاه چنین دستوری نداده ام. اتفاقا من از شرکت آب و فاضلاب روستایی درخواست کردم که با تانکر آب به روستا ارسال کنند که طبق گفته مسئولین ظاهرا تا بخشی از مسیر هم طی شده اما به دلیل وجود پیچی خطرناک ماشین از ادامه مسیر منصرف شده است.

کیانی اظهار داشت: من  بخشدار را موظف کرده ام که دلیل آب نرساندن به روستا را از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی را پیگیری کند.

روستاهای آب ماهیک پس از آبگیری سد گتوند

وی بیان کرد: ما برای دفاع از حقوق اهالی پیگیری های فراوانی کرده ایم و بالغ بر 24 جلسه مختلف با حضور اهالی، نمایندگان مردم در روستاها، دادستان، اعضای شورای تامین تشکیل داده ایم. خود مردم راضی نبودند که در شهرکی که برایشان تدارک دیده شده است اسقرار پیدا کنند. چرا که ناراحت نبود مکانی برای نگهداری دام ها و نبود چراهگاه بودند.

کیانی با تاکید بر تامین تمام خواسته های به حق ساکنان دریاچه سد اظهار داشت: ما تاکنون به آب نیرو اصرار داشته ایم که برای فیصله این موضوع سعی کنند تمام خواسته های مردم را محقق کنند تا جایی که حق ریشه هم برای اهالی روستا قائل شدیم.

فرماندار لالی با تکذیب دساور قطع برق برای اهالی آب ماهیک گفت: ما هیچگاه چنین دستوری را صادر نکردیم. بلکه وقتی آب دریاچه بالا آمد پایه ها و سیم های برق به زیر آب رفت و مسئولین شرکت آب و نیرو برای جلوگیری از هرگونه برق گرفتگی ناشی از حضور در آب اقدام به برچیدن سیم های برق نمودند تا مسئولیتی متوجه آنان نشود.

همچنین سید شریف حسینی در گفت و گو با سید شریف حسینی عضو هیات رئیسه مجلس و از منتقدان سد گتوند، در پاسخ به پرسش های مکرر در خصوص عواقب اجتماعی سد گتوند و لزوم توجه به حقوق شهروندی گفت: درواقع نیامدن رئیس جمهور برای افتتاح سد گتوند تاکیدی بر مشکلات پیرامونی سد گتوند بود. من اعتقاد دارم هیچ کسی حق ندارد حقوق واقعی مردم را ضایع کند که با اجبار و با استفاده از سیستم های قرون وسطایی مردم را زجر بدهند و در این گرما برق را بر روی آنان قطع کنند.

وی تاکید کرد: دولت بر اساس صورت جلسات اولیه باید به نحو احسن و با ایجاد شرایط زیست و کار مناسب قبل از اینکه زمین و ملک هم وطنی را تصاحب کند اقدام به شهرک سازی برای آنان کند وگرنه یک روستایی با 8 میلیون و 10 میلیون تومان کجا می تواند زندگی کند.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۵
مجتبی از اهواز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
0
7
ممنون از زحمتی که برای انتقال اخبار مردم خوزستان می کشید امیدواریم دیگر کمتر شاهد بی توجهی مسئولان به مردم مظلوم این شهرستان باشیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
0
8
صحبت های آقای فرماندار را بخوانید خیلی خنده داره. مثلا اینکه برق قطع شده چون میخواستن از برق گرفتگی جلوگیری کنن. بابا الان سال 2012 هست و مردم هم فهمیده هستن. یا اینکه پیچ خطرناک بود آب نرسید. اگر پیچ خطرناک بود این وانت ها که تو عکس هستن با هلی کوپتر آمدن اینجا. اصلا همین آقای خبرنگار این راه رو پیاده رفته.
صادقانه بگوییم کسی مجبورمان کرده که اینکار را بکنیم.
هیچ فرقی بین آن کسی در که در این روستا زندگی می کنند با آن کسی که در شمال شهر تهران زندگی می کند نیست. اتفاقا در مکتب امام خمینی(ره) این کوخ نشینان عزیزتر و محق تر هستند.
خدا عاقبت ما را ختم بخیر کند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
ما خودمون در اهواز برقمون برا نیم ساعت قطع می شود 100 بار زنگ می زنیم اتفاقات برق که با هوا گرمه خفه شدیم و... حالا خدا به داد این بدبختها برسه که هم آب ندارن هم برق ندارن همه جاده ندارن هم ....
حسين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
0
4
سلام
چه فايده اين مسئولين به فكر اين مردمان بي گناه و پاكي نيستن كه چطوري دارن زندگي ميكنن آقاي فرماندار آقاي حجازي استاندار خودتون ميتونيد1 روز اينجا زندگي كنيد؟؟؟/
پاسخ ها
سعید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
بابا اینارو اینطور نبین. می تونن. استقامتشون بالاست.
هاشم حسینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
0
4
با درود های بسیار

با آن که شماری از "خواص" نبوغ حیرت آوری در نفهمیدن دارند، اما لازم است تأکید شود:
تنها راه برون رفت از مصیبت هایی این چنین، شایسته سالاری و سپردن امور به دست اهلش است...
و دیگر:
ای که دستت می رسد کاری بکن
پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار...
حمید از اهواز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
0
5
در تاریخ باید ثبت شود که این وضعیت در ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا از نظر منابع وذخایر طبیعی و منابع انسانی در خرداد 1391 اتفاق افتاده است اگر این از سومدیریت نیست پس چیست؟ راستی جریان 3000 میلیارد تومن چی شد؟؟؟؟
ناشناس
|
GEORGIA
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
0
4
گاهی ازانسان بودنمان؟؟؟!!!شرممان؟؟؟!!!می شود.سپاس از اطلاع رسانیتان.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
0
5
ثروتمندترین استان ایران = فقیرترین استان ایران
استانی که آب ، برق ، نفت ، غلات و .... ایران را تامین می کند خود نه آب، نه برق، و نه کمترین امکانات زندگی را دارد!
آیا این باعث تعجب نیست یا اینکه خود را به عادی بودن اوضاع می زنید مسئولان شایسته استان....!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
3
2
بالاخره این یک قانون نانوشته است که در زیر چرخه پیشرفت و توسعه عده ای هم باید له بشوند و حرکت قطار توسعه هم هیزم می خواهد. ولی واقعا مردم این منطقه مردم مظلومی هستند. فکرش را بکنید این اتفاق در جایی دیگر حتی در همین استان می افتاد چه عواقبی در پی داشت.
پاسخ ها
مریم
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
سر خم می سلامت، شکند اگر سبویی

این شهروندان درجه 3 و 4 چه اهمیتی دارند، سر مسئولین بلند پایه استان سلامت باشد. این پروژه یک پروژه ملی است و بگفته آقایون باید برقش صادر بشود به کشورهای خارجی. مردم بدبخت این منطقه هم باید بروند در حاشیه فلان شهر کپر نشین بشوند.
شیرین عقل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
0
1
مسئول این تشنگی و گرمازدگی من هستم بیایید من را بگیرید و اعدام کنید. من راضی هستم. مدتی است شبها خوابم نمی برد و عذاب وجدان گرفته ام. باور ندارید فیلمش را براتان می فرستم. نمی دانم چی شده هرچی میگم من مقصرم کسی باور نمی کنه و میگه دیوانه شدی. بابا یکی بیاد من را بگیره.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
0
3
راستی 3000 میلیارد چی شد
یاسر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
0
2
سلام
من یک شهر وند اهوازی هستم
خواهشمندم از من یا حرفام تصرور انحرافی نکنید
اینجا فقط یک گوشه از مشکلات مردم خوزستان رو نشان دادین
خرمشهر به قول امام دین خود را به اسلام ادا کرد ولی تا الان آب شرب نداره
اهواز با کارون خروشانش آب سالم قابل شرب نداره(اره یادم رفت با مواده افزودنی قابل شرب میشه)
از سوسنگرد و بستان که نگم از دهاتایی که هر روز باید منتظر تانکر آب باشن
و ممنوعیت کشت مزارع
میشه اجازه بگیرم اسم اینو بزارم تبعیض؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
حمید اهوازی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
دوست عزیز متاسفانه این مشکل در جای جای خوزستان مشاهده می شود از اروندکنار وروستاهایش تا باغملک وصیدون محروم و از بهبهان و روستاهای محرومش تا سوسنگرد و هویزه و اهالی هورالعظیم و از آبادان وخرمشهر تا لالی و مسجد سلبمان و شمالی ترین نقطه خوزستان چلو( چهل اب) از توابع اندیکا، مانده ایم که چرا با این ثروت و منابع انسانی متخصص این استان از محرومترین هاست! و آنچه به جایی نرسد فریاد است، و برچسب قومی وقبیله ای زدن و امنیتی کردن هر موضوعی که برایش دهانی باز شود!
:
:
:
آخرین اخبار