تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۹۷۰۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاهده آفت زنگ زرد گندم در مزارع شادگان و دارخوین
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آفت زنگ زرد گندم براساس پایش‌ها و بررسی‌های میدانی در مزارع دارخوین و شادگان مشاهده شده‌است.

محمد قاسمی نژاد افزود: عملیات مقابله با بیماری زنگ زرد گندم که می‌تواند سبب کاهش میزان برداشت گندم در واحد سطح شود با مشارکت کشاورزان به صورت کانون کوبی و سم پاشی شروع شده است.
وی با بیان اینکه این بیماری تحت کنترل است گفت:علایم این بیماری به صورت بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با رگ‌برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ بروز می‌کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه آفت زنگ زرد گندم درخوزستان در سال های گذشته نیز وجود داشته است افزود: شرایط آب و هوایی، ابرناکی، بارندگی، شبنم و درجه حرارت ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتیگراد ازعواملی است که باعث بروز بیماری زنگ زرد درغلات به خصوص گندم می‌شود.
وی با بیان اینکه درشرایط آلودگی شدید محصول به زنگ زرد و سایر بیماری‌ها خسارت ۵۰ تا ۹۰ درصدی به عملکرد گندم وارد می‌کند اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده و در شرایط آلودگی شدید شاهد کاهش ۷۳ درصدی محصول گندم نیز خواهیم بود.
قاسمی نژاد با بیان اینکه مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم برای کشاورز با توجه به افزایش برداشت محصول ، اقتصادی و به صرفه است به کشاورزان  توصیه کرد درصورت مشاهده بیماری زنگ زرد گندم ، با مشورت کارشناسان کشاورزی ، نسبت به انجام عملیات سمپاشی که هزینه ۲ میلیون ریالی برای هرهکتار دارد اقدام کنند تا برداشت گندم تا ۱.۵تن در واحدسطح افزایش یابد.
وی با اشاره به برودت هوا تا کاهش دما تا زیرصفر در برخی مناطق خوزستان به کشاورزان توصیه کار آبیاری مزارع را انجام داده و پس از آن آب را از مزارع خارج کنند ضمن آنکه از کودهای اسید آمینه با محوریت عنصر پتاس در این شرایط خاص استفاده کنند تا خسارت به مزارع به حداقل برسد.

امسال حدود ۸۰۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان زیرکشت محصولات پاییزی و بهاره قرار گرفته است. از این میزان سطح زیرکشت ۳۸۰هزار هکتار گندم دیم و ۱۶۲هزار هکتار گندم آبی در ۲۶شهرستان خوزستان زیر کشت رفته است و پیش بینی شده امسال حدود ۱.۸میلیون تن گندم در استان تولید که از این میزان ۱.۶میلیون تن آن به صورت تضمینی خریداری شود.
استان خوزستان با ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باغی و دامی و عمل آوری ۱۳۸نوع محصول از نظر کمیت و تنوع تولید ، مقام نخست را در کشور دارد.
ارزش سالانه کل تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۲۰۰هزار میلیارد ریال است.
گندم ، جو، برنج ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، نیشکر ، خرما ، کلزا ، کنجد ، صیفی ها ، سبزی و انواع مرکبات ارگانیک از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار