تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۲۰۰۹۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطر هجوم دوباره ملخ صحرایی به مزارع خوزستان وجود دارد
 رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خطر هجوم دوباره گله‌های ملخ صحرایی به مزارع ، باغ‌ها و بیشه‌زارهای خوزستان در خرداد آینده وجود دارد از این رو باید کشاورزان آمادگی لازم را برای مقابله با این آفت داشته باشند.

کیخسرو چنگلوایی با  اشاره به ورود گله‌های ملخ صحرایی به کشورهای عراق و عربستان سعودی بیان کرد:پرونده ملخ صحرایی در خوزستان بسته نشده و احتمال ورود این آفت از این کشورها به استان وجود دارد.
وی گفت: اقدام‌های پایشی، رصد و کنترل آفت ملخ باید حداقل تا پایان خرداد امسال ادامه داشته باشد تا خیال کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی راحت باشد.
به گفته چنگلوایی نخستین گله‌های ملخ صحرایی با ۲ دسته ۲۰۰ میلیونی اسفند سال ۱۳۹۸ از آبادان و اروندکنار گزارش شد که بخشی از آن به سمت عراق رفت و دسته دیگر در بخش هایی از خوزستان پراکنده شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به مشاهده و ریزش گله‌هایی از ملخ صحرایی در هندیجان، بهبهان، اهواز و خرمشهر در فروردین امسال افزود: اگر عملیات هوشمندانه کشاورزان و دستگاه‌های اجرایی برای مبارزه با این آفت نبود خسارات بسیار سنگینی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد می‌شد ولی این خسارات‌ها به صفر رسید.
وی گفت: با خرید و تهیه انواع سموم، آماده‌سازی تجهیزات سمپاشی و باندهای فرودگاه و همکاری فرمانداران ، شاهد مبارزه قاطع، ضربتی ، سریع و هوشمند با ملخ صحرایی در اسفند گذشته و فروردین امسال بودیم.
چنگلوایی با بیان اینکه ضرر و زیان آفت ملخ صحرایی برای کشاورزی خوزستان در ردیف کرونا و سیل است از کشاورزان ، دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران خواست در صورت هجوم احتمالی این آفت ، آمادگی لازم برای مقابله با آن را داشته باشند.  
تابستان سال ۱۳۹۸ مناطقی از خوزستان درگیر آفت ملخ بود که خسارات زیادی به کشاورزان و باغداران وارد کرد.
این آفت برای نخستین بار در دهه‌های اخیر در بهمن ۱۳۹۷ در شهرستان ساحلی هندیجان مشاهده شد و پس از آن کار رصد ، پایش و مبارزه با این آفت آغاز شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار