تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۲۰۱۳۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آتش در مراتع حفاظت شده "منگشت" / برخورد قانونی با آتش‌زنندگان کاه و کلش
  رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در مراتع منطقه حفاظت شده منگشت، از برخورد قانونی با افرادی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش و بقایای محصولات کشاورزی و سوزاندن مراتع می‌کنند، خبر داد.

احمد امیری با اشاره به ترویج فرهنگ غلط آتش‌زدن بقایای محصولات کشاورزی و علوفه مراتع توسط کشاورزان و بومیان مناطق مختلف شهرستان ایذه اظهار کرد: در پی اعلام آتش‌سوزی روز گذشته (۷ خردادماه) در منطقه طلا در ارتفاعات بالادست روستای برآفتاب سادات حسینی، محیط‌بانان منطقه به همراه ماموران اداره منابع طبیعی و اهالی منطقه پس از دو ساعت کوهپیمایی به محل حادثه رسیدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وی افزود: این نفرات با استفاده از شاخ و برگ درختان و وسایل ابتدایی آتش‌نشانی از قبیل آتش‌کوب، اقدام به مهار شعله‌های آتش کردند که در نهایت تلاش‌های آنها به بار نشست و شعله‌ها به سردی گرایید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه با بیان اینکه مساحت تقریبی آتش‌سوزی حدود ۴ هکتار و دارای پوشش جنگلی درخت بلوط و گیاهان مرتعی بوده است، اضافه کرد: علت وقوع آتش‌سوزی احتمالا سهل‌انگاری در ایجاد آتش و خاموش نکردن کامل آن توسط چوپانان و احیانا گردشگران و بهره بردان محلی بوده است.

امیری تاکید کرد: از اهالی محلی، دامداران، چوپانان، گردشگران، کوهنوردان و سایر بهره‌برداران از مناطق طبیعی درخواست می‌شود که از روشن کردن آتش در محیط‌های باز خودداری کنند و در صورت نیاز پس از استفاده، حتما آن را با استفاده از آب خاموش و اطراف و روی آن را سنگ چین کنند.

وی از مردم، جوامع محلی و طبیعت گردان درخواست کرد تا از رهاسازی اشیای شیشه‌ای، بطری‌های آب معدنی در طبیعت خودداری کنند زیرا به دلیل انعکاس نور، باعث ایجاد آتش‌سوزی می‌شوند.

امیری با اشاره به بارش‌های مناسب و فراوان زمستانه در سطح منطقه و رشد زیاد پوشش گیاهی تصریح کرد: با توجه به این بارندگی‌ها، امسال شاهد رویش پوشش گیاهی مناسب در مراتع هستیم. با فرا رسیدن فصل گرما و خشک شدن آن، خطر آتش‌سوزی کلیه مناطق را تهدید می‌کند که این شرایط، مستلزم حفاظت هرچه بیشتر از این مناطق طبیعی است.

وی افزود: مطابق ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی آتش زدن هر نوع کاه و کلش و بقایای محصولات کشاورزی و همچنین هر نوع آلودگی محیط زیست ممنوع بوده و تهدید علیه بهداشت و سلامتی شهروندان محسوب شده و متخلفان از قوانین مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار