تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۹۰۲۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل هواشناسی خوزستان خبر داد
پیش‌بینی بارش‌های سنگین ۲۰۰ میلیمتری در خوزستان/ بارندگی ۱۲ ساعته در سه‌شنبه
 
پیش‌بینی بارش‌های سنگین ۲۰۰ میلیمتری در خوزستان/ بارندگی ۱۲ ساعته در سه‌شنبه

 مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی فعالیت سامانه بارشی با هسته‌های بارشی بالای ۲۰۰ میلیمتر خبر داد و گفت: احتمال بارش‌های سنگین در هر نقطه از استان خوزستان وجود دارد.

محمد سبزه‌زاری  با اشاره به جزئیات فعالیت سامانه بارشی قدرتمند اظهار کرد: این سامانه دارای هسته‌های بارشی بالای ۲۰۰ میلیمتر در ارتفاعات در مناطق شمالی و شرقی است. بیشترین زمان فعالیت این سامانه در مدت ۲۴ ساعت در روز سه‌شنبه است اما شدت بارش در مدت ۱۲ ساعت رخ می‌دهد.

وی افزود: تقریبا از ساعت ۴ صبح سه‌شنبه به مدت ۱۲ ساعت بیشترین میزان بارندگی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: رطوبت این سامانه از دریای مدیترانه، دریای سرخ، اقیانوس اطلس و اقیانوس هند تغذیه شده است و رطوبت بسیار خوبی دارد و این شرایط موجب شده است احتمال بارش‌های سنگین در هر نقطه از استان خوزستان وجود دارد.

وی با اشاره به صدور هشدار قرمز بارندگی برای سراسر استان خوزستان گفت: مطمئناً در ارتفاعات شمالی و شرقی بارش‌های بسیار خوب و سنگینی رخ می‌دهد. در دیگر نقاط نیز از جمله مرکز و بخش‌هایی از جنوب خوزستان، انتظار بارش‌های ۵۰ میلیمتر و بالاتر در بازه زمانی کم وجود دارد.

سبزه‌زاری گفت: این سامانه را نمی‌توان با سامانه‌ای که منجر به سیل سال ۹۸ شد مقایسه کرد. در سال ۹۸ دو سامانه قدرتمند و هر کدام با هسته بارشی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیمتر با فاصله سه روز داشتیم. از سوی دیگر بیشتر بارش‌ها در حوضه‌های بالادست و در محدوده سدها رخ داد و حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب آب از استان‌های مجاور وارد استان خوزستان شد اما این سامانه شاید بتواند ۳ تا ۵ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها کند و بیشتر، در استان خوزستان فعال است نه در حوضه‌های بالادست.

وی با اشاره به پیش‌بینی احتمال تداوم بارندگی‌ها در فروردین‌ماه در خوزستان افزود: با بارندگی این سامانه، کم‌آبی سد کرخه جبران نمی‌شود و شاید به نصف ظرفیت هم نرسد اما احتمال پر شدن سد دز وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بارش خوبی نیز نصیب سدهای حوضه رودخانه کارون خواهد شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار