تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۲۹۰۷۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهره مندی ۵۳۰ کودک اُتیسم از خدمات مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی در خوزستان

 مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره به فعالیت  ۱۳ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم تحت نظارت بهزیستی خوزستان گفت: ۵۳۰ کودک از خدمات آموزشی و توانبخشی این مراکز بهره مند می‌شوند.

مهران کریمیان   بیان کرد: مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم در ۱۲ شهرستان شامل ۲ مرکز در اهواز و ماهشهر، شوشتر، اندیمشک، دزفول، آبادان، مسجد سلیمان، امیدیه، باوی، شوش، بهبهان و خرمشهر هرکدام یک مرکز فعال است و از این تعداد نیز ۱۱ مرکز به عنوان پایگاه غربالگری اختلال طیف اتیسم فعالیت می‌کنند.

وی افزود: پرسـنل تخصصـی این مراکز بعد از دریافت آموزش‌های حضوری و کارگاهی از کفایت لازم برای اجرای برنامه تشخیص و مداخلات مرکزو خانواده محور افراد دارای اختلال اُتیسم برخوردار می‌شوند.

کریمیان ادامه داد: تاکنون تعداد ۲ هزارو ۱۶ نفر در کمیسیون‌های پزشکی بهزیستی سطح استان تشخیص NDD (اختلالات عصبی رشدی) داده شدند و اکنون دارای پرونده در بهزیستی هستند که شامل اختلالات طیف اُتیسم و اختلالات یادگیری می‌باشند.

وی گفت: تیم توانبخشـی این مراکز شامل روان شناس بالینی، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر و مربی آموزشی است و مطابق پروتکل آموزشی توانبخشی بسته خدمتی به کودکان و خانواده آن‌ها ارائه می‌شود.

مدیر کل بهزیستی خوزستان ادامه داد: کودکانی که دراین مراکز تحت برنامه‌های آموزشی و توانبخشی قرار می‌گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شرایط به مهد و مدارس عادی، استثنایی، مراکز توانبخشی حرفه ای و کارگاه تولیدی و حمایتی می‌روند.

وی افزود: سامانه https://autism.behzisti.net در راسـتای اجرای برنامه غربالگری، تشـخیص و مـداخله در این اختلال در سازمـان بهزیستی کشور، طراحی شـده است که امکان اجرای آنلاین آزمون غربـالگری توسـط خـانواده‌ها در سراسـر کشور را برای دریافت خدمات تشخیصی و بهره مندی از خدمات تخصصـی در مراکز فراهم می کند.

کریمیان با اشاره به موارد ثبت شده در سامانه غربالگری اختلال طیف اُتیسم خوزستان گفت: آزمون غربال هیوا ۲۴۶ نفر، موارد مشکوک به اُتیسم ۲۰۵ و درآزمون تشخیصی گارس ۱۷۱ کودک مورد تشخیص گرفتند که با ارجاع به کمیسیون‌های پزشکی و توانبخشی سازمان تشخیص نهایی اُتیسم را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به منظور بهره مندی تمامی کودکان اُتیسم از خدمات مراکز روزانه و توانبخشی به ویژه خانواده‌های ساکن در روستاها، اقدام به تامین کمک هزینه ایاب و ذهاب آنان‌ها کرده است.

مدیر کل بهزیستی خوزستان با بیان این که تشخیص این اختلالات درسنین اولیه زندگی اهمیت دارد گفت: علایم این اختلال از ۱۸ ماهگی بروز پیدا می کند لذا اگر هر چقدر زودتر بتوان این اختلالات را در یک کودک تشخیص داد زودتر هم می‌شود از برنامه‌های درمانی تشخیص این اختلالات استفاده کرد.

  اُتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص‌های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.

شعار سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۳ اُتیسم و رسالت اجتماعی همگان است، دوم آوریل مصادف با ۱۴ فروردین روز جهانی آگاه سازی اُتیسم است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار