تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۳۴۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهواز؛ چندفرهنگی و نگرش قومی
ظاهراً همه چیز براساس اصول دموکراتیک پیش می رود اما آنچه غایب است شعورمداری و آگاهی مندی حاکم بریک فضای دموکراتیک است. خبرگان بسیار وکاربلدان بی شمارازگردونه حذف می شوند تنها به صرف این که عضو طایفه ای بزرگ نیستند. یک بررسی آماری در حوزه ی انتخابات اهواز وشهرهای دیگراستان نشان خواهد دادکه مردم در خوزستان تا چه اندازه قومی رای داده اند
مهدی مرادی / خوزنیوز: چند فرهنگی (Multiculturality) یکی از ویژگی های جوامع ِمترقی ست.شهرهای بزرگ آمیزه ای از هویت ها وفرهنگ های متفاوت اند واین تکثر و گونه گونی گاه به حرکت خلاق می انجامد،حرکتی به سوی شکوفایی و خود باوری ورضایت ازبودن درمجاورت ِیکدیگر. گاه اما  در این میان چندان جدل ،تعارض و اختلاف به وجود می آید که هر گروه در پی منافع  خود کورکورانه از گفت و گو با گروه های دیگر سرباز می زند و ازنگاه به مناظر دیگرچشم می پوشد.چنین گروهی خواستار آن است که دیگر گروه ها رادر خود هضم وادغام کند. به جای آن که همه ی هویت ها درهویتی رنگین استحاله بیابند یک فرهنگ غالب می کوشد فرهنگ های دیگر را به تسلیم دربرابر خود مجاب کند.
خوزستان از دیرباز به واسطه ی ظهور نفت تلاقی گاه برخورد فرهنگ های مختلف بوده است. نفت با خود فرودگاه و راه آهن وبندرگاه آورد وسیل جویندگان کار را به خوزستان سرازیرکرد.اهواز به عنوان مرکز استان یکی از شهرهایی ست که طیفی ازاقوام را درسپهرخود جای داده است.در اهواز اقوام ِعرب، بختیاری، شوشتری، بهبهانی، دزفولی، اصفهانی، ...سال هاست درکنارهم زندگی می کنند. حتی اقلیت های مذهبی اعم اززرتشتی ،مسیحی،صابئین و...نیزازدیرباززیستن درهمسایگی هم راتجربه کرده اند. سوال این جاست که سهم هریک ازاین اقوام در اداره ی اهوازتا چه اندازه بوده است؟آیا توزیع قدرت در اهواز عادلانه صورت پذیرفته؟ آیا صرف ِمتعلق بودن به هریک از این هویت های فرهنگی سهم خواهی راتوجیه می کند؟ تجربه ی سه دوره ی اخیرشورای شهر نشان داد که هرگاه قومی یکسره برسرکارآیند وهمه ی صندلی ها را تصاحب کنند نتیجه چندان مطلوب نخواهد بود.
چنین است که نه تنها در اهواز بلکه در شهرهای دیگر استان نیزبا ظهورچهره هایی در عرصه ی مدیریت مواجهیم که برآمده از رای آگاهانه ی شهروندان نیستند بلکه پیرو تایید فلان "شیخ" و بهمان "خان" انتخاب شده اند. چنین آرایی نه از سرعقلانیت ونه حتی " باری به هرجهت " که برای خوش آیند بزرگان "قبیله" وسران "ایل" گردآوری می شوند.
بازی یکسره باخت ِنگرش قومی لطمه های جبران ناپذیری به پیکره ی شهروارد آورده وبه اعتقاد نگارنده می تواند به عنوان مهمترین عنصردر آسیب شناسی مدیریت در خوزستان شناخته و مطرح شود. این گفتمان حتی در انتخابات مهمی مانندمجلس شورای اسلامی با جدیت بسیار دنبال می شود وهرگروه نژادی که اعضای بیش تری داشته باشد شانس بیشتری برای تصاحب جایگاه های مدیریتی خواهد داشت.
ظاهراً همه چیز براساس اصول دموکراتیک پیش می رود اما آنچه غایب است شعورمداری و آگاهی مندی حاکم بریک فضای دموکراتیک است. خبرگان بسیار وکاربلدان بی شمارازگردونه حذف می شوند تنها به صرف این که  عضو طایفه ای بزرگ نیستند. یک بررسی آماری در حوزه ی انتخابات اهواز وشهرهای دیگراستان نشان خواهد دادکه مردم در خوزستان  تا چه اندازه قومی رای داده اند.(این محور را به عنوان یک پژوهش می توان دنبال کرد). غم انگیز آن که چنین فضایی به انفعال هویت های غیرمسلط بینجامد و آن ها عرصه ی رقابت را باپیش فرض شکست ترک کنند. حافظه ی جمعی می گوید چنین انتخاب هایی عزل و نصب های غیرعلمی وبررسی نشده ی بسیار در پی داشته است. نماینده ای که بانگرش قومی انتخاب شده درشعاع اختیارخود دست به تغییرات می زند واز رییس اداره ی ارشاد این شهر گرفته تا مدیر آموزش و پرورش آن شهر مهره جابه جا می کند . دراین میان آن چه مغفول واقع می شود تخصص است و آنچه نادیده انگاشته می شود تجربه.
اپیدمی ِتغییر بی رویه ی مدیران در اهوازوظهور مدیران خلق الساعه برآیند عوامل بسیاری است که یکی از این عوامل چنان که از آن سخن رفت نگرش قومی دربستری ازهویت های گوناگون است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
محمد شجاعی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
0
2
واقعا صحبت درستی است. مردم اهواز مشکلشان همین است. شما لازم نیست راه دوری بروید. حداقل در همین دو دوره اخیر انتخاب شورای به مدارک تحصیلی و تخصص اعضای شورا دقت کنید. اگر یک متخصص شهرسازی، عمران، مدیریت و یا هیچ رشته نیمه مرتبط هم پیدا نمی کنید. بخاطر همین هم وضعمان این است.
اون موقع در اصفهان مثلا چند استاندار سابق ، معاون و زیر و .... عضو شورا هستند. یا شهردارشان در دوره اصلاحات و اصولگرایان ثابت ماند. به هرحال خودتان را خسته نکنید این شمکل رفع شدنی نیست
سید امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
2
3
مطئنم شما خودتان هم قومی رای می دهید.
سعیدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
0
2
راه حل این است که فیلتر قوی بگذارند. مثلا این اتفاقی در مورد نمایندگان مجلس افتاد و مدرک تحصیلی حداقل فوق لیسانس و پنج سال شد خیلی خوب است. باید در مورد شورا هم همین طور باشد. در این صورت اگر هم مردم قومی رای بدهند آسیب کمتر می شود.
رضانوری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
0
1
نویسنده به درستی روی مسایل مهمی انگشت نهاده است.
رضا بایمانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
2
3
سلام.بهتره سایت قبل از درج چنین مطالبی به عواقب توهین به یک قوم خاص مثل بختیاری فکر کنه.متشکرم
محمد منصورزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
0
0
جانا سخن از زبان ما می گویی
کسی مخالف اقوام نیست. اصلا همین قومیت ها و آداب و سنن آنها و بودن آنها در کنار هم می تواند به عنوان یک مزیت مطرح باشد. مگر ما تنها شهر یا کشوری هستیم که این مسئله را دارند. نه همه جا و یا حداقل نمونه های زیادی هستند. اما ما کخ مسلمان هستیم باید از مسئله گذر کنیم. باید تخصص تعهد تقوا و... را مد نظر بگیریم. نه مثلا فلان فامیل یا هم طایفه ای که به شخصه حاضر نیستیم 100 هزار تومان دستش بدهیم رای مان را صرف فامیل بودن به او بدهیم. اکثر این افرادی که به این شکل رای می دهند خودشان بعدا پشیمان می شوند چون کسی که تخصص ندارد ملعبه دیگران می شود و اصلا کاری برای خودش بتواند انجام دهد هنر کرده. مسئله این نیست که عرق کسی را نداشته باشیم. نه اگر دو نفر با شرایط یکسان یا با تفاوت غیر قابل چشم پوشی بود به هم قوم و قبیله ات رای بده نه اینکه یکی هیچ تخصصی ندارد و بزرگترین مجموعه ای را که اداره کرده خانواده اش بوده رای بدهیم و مثلا متخصص شهرسازی، عمران ، مدیریت و یا ... 150 رای بیاورد. اینگونه است که نخبه ها که آبروی شان را از سر جوی که نیاورده اند. میرن دنبال پول درآوردن خودشان و به کار شخصی و زن بچه خودشان می رسند. اصلا سری را که درد نمی کند دستمال نمی بندند.
در کل از نویسنده مطلب که با قلم شیوایشان این مطلب را نگاشته اند تشکر می کنم.
خوزستان و معضل قومیت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
0
1
خوزستان و معضل قومیت
http://alef.ir/vdcg7t97.ak9xn4prra.html?82458
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
1
0
تاحالا که اتفاق بدی نیفتاده اینقدرقضایا راپیچیده نکنیدهمه اقوام خوزستانی باکمال احترام درکنارهمدیگر زندگی میکنند این حرفها رابگذاریدکنار وبه موازین دموکراسی احترام بگذارید
پیشتازان جوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
0
انتخاب بدون قومگرایی یعنی انتخاب اصلح
ساسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
1
0
انتخاب بدون قومگرایی-وحدت اقوام-مهندس حمیدرضا مردانی
:
:
:
آخرین اخبار