تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۴۴۵۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشنگی نخلستان‌ها و کوچ کشاورزان خوزستانی
قصه تلخ خشکسالی، گرد و غبار و شوری آب چند سالی ا‌ست که نخلستان‌های خوزستان را به نابودی کشانده است.

استان خوزستان از دیرباز با برخورداری از رودخانه‌های بزرگ و پرآبی چون کارون مهد کشاورزی در کشور بوده است و کشاورزان بسیاری را پرورش داده است.

بسیاری از مردم پیش از جنگ تحمیلی در این مرز و دیار مشغول کار کشاورزی بودند و نخیلات مستعد و باروری این استان را نسبت به سایر استان‌ها متمایز و پررونق‌تر کرده بود.

با آغاز جنگ تحمیلی و مهاجرت تعداد زیادی از خوزستانی‌ها به سایر نقاط کشورمان، کسب و کار کشاورزی در این منطقه رو به افول نهاد و البته نخلستان‌های بی‌شماری در آتش سوختند و نیست و نابود شدند.

گرد و غبار و خشکسالی نیز در چند سال اخیر به عوامل اشاره شده افزوده شد و بخش کشاورزی استان خوزستان را به‌ویژه در شهرهای جنوبی استان خشکانده است.

بر اساس این دو عامل موثر بر تولید و کیفیت محصول خرما در استان نیز به نخلستان‌های شهرهای آبادان و خرمشهر خسارات سنگینی وارد شده است و به جرات می‌توان گفت امروزه خشکسالی و گرد و غبار به شدت تولید و صادرات خرمای استان را  تهدید می‌کنند.

و علاوه بر این‌ها شوری آب نیز باعث شده که پاجوش‌های نخیلات خرمای کشت شده از بین بروند.

 

*بستن انهار نخیلات را خشکانده است

یکی از نخلداران اروندکناری در همین راستا در این منطقه اظهار کرد: بستن انهار بسیاری از نخیلات ما را خشکانده است زیرا با مشکل شدید بی‌آبی مواجه هستیم.

م.آلبوغبیش تصریح کرد: تمام زندگی و معیشت ما نخلداران از فروش خرما و سایر محصولات به دست آمده از نخل‌هایمان است و اگر برای آبیاری مزارع‌مان با چنین مشکلات بی‌آبی و کمبود آب مواجه باشیم باید چه کنیم؟!

وی ادامه داد: از مسئولان شهری و استانی عاجزانه می‌خواهیم در این خصوص، کشاورزان به‌ویژه نخلداران را حمایت کنند زیرا در غیر این‌صورت دیگر کسب و کاری برای درآمدزایی نخواهیم داشت.

دیگر نخل‌دار اروندکنار خاطرنشان کرد: تاکنون بسیاری از نخیلات خرما به طور کامل از بین رفته و خسارات زیادی به نخلداران آبادانی و خرمشهری وارد آورده است.


 
* شوری آب دیگر معضل

احمد.ر اضافه کرد: همچنین آب رودها که شوری آن از حد طبیعی بالاتر رفته، باعث بی‌کیفیتی محصول استراتژیک خرما شده است.

وی تصریح کرد:‌ بحث خشکسالی در این چند سال اخیر از مباحث مهم و روز کشورمان است که بسیاری را به خصوص در زمینه اقتصادی دچار مشکل ساخته است که در اولویت آنها می‌تواند بخش کشاورزی باشد.

این کشاورز آبادانی عنوان کرد: در این راستا تدابیر بسیاری از سوی مسئولان و کارشناسان ارائه شده است اما متاسفانه روند خشکسالی آسیب‌های زیادی را در بخش کشاورزی به همراه خود آورده است.

دیگر کشاورز شادگانی افزود: باید سهمیه آب به اراضی دارای کشت‌های مستمر همچون نخیلات که قابلیت کشت مجدد ندارند، اختصاص یابد.

ک.تمیمی گفت: کاهش درآمد کشاورزان و ادامه روند خشکسالی و نرساندن آب به نخلستان‌های خوزستان باعث انتقال مردم این منطقه به دیگر استان و یا شهرها شده است.

وی در پایان عنوان کرد: از مسئولان انتظار داریم مشکلات نخلداران و خشکسالی نخلستان‌های آنان را بیش از پیش دریابند.


 
*وزارت نیرو و جهاد کشاورزی بی‌توجهند


محمد سعید انصاری اظهار کرد: کشاورزان خوزستانی به چند دلیل با مشکل آبیاری اراضی کشاورزی به‌ویژه در نخلستان‌ها روبه‌رو هستند و دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: نخستین دلیل این مشکلات مربوط به بستن آب کارون از سدهای بالا دست است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان امر به جای اینکه آب را دشت حاصلخیز خوزستان سرازیر کنند، آن را قطع کرده‌اند و همین امر مشکلات زیادی را برای بخش کشاورزی استان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ‌کس آن چنان که باید و شاید مشکلات آب کشاورزی استان را پیگیری نکرده است.

انصاری با بیان این با مشکل کمبود و نبود آب کشاورزی در اراضی کشاورزی به‌ویژه نخیلات استان، مشکلات کشاورزان چندین برابر شده است، افزود: کوچ بسیاری از کشاورزان خوزستانی از استان نیز به دلیل همین مشکلات است.

وی با اشاره به دومین دلیل مشکل آبیاری اراضی کشاورزی به‌ویژه نخیلات استان اظهار کرد: عدم توزیع صحیح و بهینه آب کشاورزی دیگر مشکل این بخش در خوزستان است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد:‌ وزارت نیرو باید آب مورد نیاز را تامین و وزارت جهاد کشاورزی آن را به درستی بین اراضی کشاورزی توزیع کند تا مشکلات این‌چنینی بخش کشاورزی استان را دچار آسیب نکند.

وی همچنین اضافه کرد: متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم مشکلات کشاورزان به اوج رسید و امیدواریم با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید و وزاری جدید نیرو و جهاد کشاورزی این مشکلات حذف شده و یا به حداقل برسند.

انصاری تصریح کرد: مطمئنا تعالی بخش کشاورزی به مراتب توسعه اقتصادی و تحقق پیشرفت سایر بخش‌ها را به همراه خواهد داشت که با توجه به ظرفیت‌های بالای استان باید مسئولان به این امر توجه بیشتری کنند.

* زمانی که کارون پر آب بود ...

زمانی کارون جزو پر آب‌ترین رودخانه‌های کشور بود اما امروز ...

یادمان نرود نخیلات خوزستان از سرمایه‌های ملی‌ کشور هستند و ادامه این روند آبیاری، در سال‌های آینده ضرر بسیاری به نخیلات استان وارد می‌سازد.

امید است با توجه مضاعف مسئولان استانی و ملی به بخش کشاورزی استان و رفع مشکلات آبیاری به‌ویژه در نخلستان‌ها، بیش از پیش شاهد حمایت از کسب و کار نخلداران و رونق مضاعف در این زمینه بود و هم اینکه در خصوص توسعه تولید و صادرات خرما و فرآورده‌های آن بتوان ارتقا و تعالی بیشتری را شاهد بود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار