تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۴۹۹۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حل مشکلات تالاب هورالعظیم و آلودگی نفتی مخازن سدها
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان مهمترین خواسته استان را تامین حقابه تالاب هورالعظیم و حل مشکل فعالیت های نفت در این تالاب عنوان کرد.

  احمدرضا لاهیجان زاده شامگاه دوشنبه در شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، کارگروه آلودگی هوا و مدیریت پسماند که با حضور ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد درباره اولویت های زیست محیطی خوزستان گفت: تامین حق آبه تالاب هورالعظیم و حل مشکل فعالیت های نفتی در این تالاب اولین خواسته ماست.

وی تعیین تکلیف سد گتوند علیا، انجام مذاکرات بین المللی و فعال شدن پروژه مالچ پاشی در خوزستان، تعیین تکلیف پساب های کشاورزی به ویژه نیشکر، تعیین تکلیف فاضلاب های شهری و تخصیص دو درصد اعتبارات فروش نفت را مهمترین اولویت های زیست محیطی خوزستان دانست که باید در اولویت قرار گیرند.

لاهیجان زاده اظهار کرد: گزارش ها نشان می دهد که از سال 69 تا 90 به دلیل خشکی تالاب ها رطوبت هوای استان 50 درصد کاهش یافته و دمای خوزستان نیز در 20 سال گذشته 3 درجه سانتیگراد بالا رفته است.

وی با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینکه اهواز آلوده ترین شهر جهان است، افزود: در نیمه نخست امسال اهواز 32 روز بحرانی داشت. در سال های 81 تا 91 نیز سالانه حدود 70 روز بحرانی در این شهر اتفاق می افتاد.

این مقام مسئول 70 درصد منابع آلاینده اهواز را ناشی از فعالیت های صنایع عنوان کرد و گفت: 63 درصد از آلودگی هوای این شهر ناشی از فعالیت های صنعت نفت است. 25 درصد از آلودگی هوا نیز مربوط به حمل و نقل و کشاورزی (آتش زدن مزارع نیشکر) گزارش شده است.

توقف تصفیه خانه شرق

لاهیجان زاده اظهار کرد: با وجودی که شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون از سال 79 تشکیل شده اما بسیاری از مشکلات زیست محیطی استان هنوز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 9 ورودی فاضلاب اهواز به رودخانه قطع شده است افزود: پروژه تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز که توان پوشش 500 هزار نفر را دارد، با 80 درصد پیشرفت کاری به دلیل عدم تامین 50 میلیارد تومان اعتبار متوقف شده است.

وی ادامه داد: در فاضلاب شهرهای استان نیز شاهد تحول بودیم و تصفیه خانه فاضلاب شهرهای شوشتر و دزفول به بهره برداری رسیده و برای تعدادی از شهرها نیز اوراق مشارکت به فروش رفته است.

لاهیجان زاده تصریح کرد: 30 کیلومتر از اراضی مرزی به وسیله پساب های نیشکر پوشیده شده و طرح ساماندهی پساب های واحدهای پرورش ماهی نیز به دلیل تامین نشدن اعتبار اجرا نشده است.

وی اظهار کرد: از 50 بیمارستان استان هم اکنون 48 بیمارستان تصفیه خانه فاضلاب و 41 بیمارستان به سیستم اتوکلاو (بی خطر سازی پسماندهای عفونی) مجهز شده اند.

در انتظار فاجعه سد گتوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشکلات سد گتوند علیا گفت: این سد با گنجایش 4 میلیارد مترمکعب در حال حاضر خروجی معادل یک هزار و 200 مترمکعب بر ثانیه دارد.

وی افزود: در صورتی که برای سازند نمکی موجود در مخزن این سد تدبیری اندیشیده نشود در آینده با فاجعه روبه رو می شویم.

لاهیجان زاده تصریح کرد: شوری آب رودخانه کارون در فاصله سال 88 تا 92 از یک هزار میکروموس به 2 هزار میکروموس افزایش یافته است.

وی میادین نفتی را از دیگر مشکلات خوزستان عنوان کرد که آب، خاک و هوا را تحت الشعاع قرار داده است. به طور مثال در یک ماه گذشته شکستگی یکی از خطوط، آلودگی رودخانه مارون و انفجار خط لوله گاز نمونه حوادثی بود که به دلیل فرسودگی خطوط لوله نفت و گاز در استان اتفاق افتاده است.

این مقام مسئول نسبت به آلودگی نفتی مخازن سدها هشدار داد و تصریح کرد: برخی تاسیسات نفتی مشرف به سدهای دز، گتوند و کارون 3 در آینده می تواند مشکلات جدی بوجود می آورد زیرا آلودگی نفتی اجتناب ناپذیر است.

مخالفت سازمان بازرسی با بهشت آباد

لاهیجان زاده با اشاره به مطرح شدن طرح انتقال آب «بهشت آباد» برای انتقال آب رودخانه کارون به فلات مرکزی گفت: سازمان بازرسی در مکاتبات خود به صورت رسمی خواستار منتفی شدن این پروژه شده همچنین طرح با مخالفت مرکز پژوهش های مجلس و دفتر فنی سازمان مدیریت منابع روبه رو شده است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار