تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۴۵۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خواجوی عنوان کرد:
شکاف قیمتی عامل اصلی مشکلات توزیع آرد
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 کشور گفت: دلیل وجود مشکل در توزیع آرد، شکاف قیمتی بوده و تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است.

شهباز خواجوی با اعلام اینکه کمبودی در زمینه آرد نداریم، اظهار کرد: بعد از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها از دی ماه 89 و افزایش امکان دسترسی حوزه های مصرفی آرد و به دلیل نبود محدودیت برای دسترسی، نانوایان به هر میزانی که امکان داشت می توانستند آرد خریداری کنند که این وضعیت تا به امسال ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: جمع مصرف استان ها و استان خوزستان در آن مقطع زمانی که آزادی عمل کامل وجود داشت برای خریدار و فروشنده سرانه مصرف حدود هفت کیلو و نیم را نشان می داد چون تفاوت قیمت ایجاد شد ناگزیر می بایست کنترل هایی روی نحوه توزیع آرد صورت گیرد.

عدم تغییر نرخ آرد و نان عامل افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 کشور با بیان اینکه در آن مقطع زمانی فاصله زیادی بین خرید گندم و فروش آرد نبود، تصریح کرد: اما امسال دولت به خاطر تغییر نکردن نرخ آرد و نان، گندم را به قیمت 800 تومان خرید که این قیمت با هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی 900 تومان می شود.

خواجوی اضافه کرد: دولت گندم را به قیمت 465 تومان به فروش می رساند که 50 درصد قیمت واقعی آن است به همین خاطر اگر کنترل نباشد همین مقدار هم به دست مردم نمی رسد. بنابر این باید مجموعه ای از برنامه ریزی ها، هدف گذاری ها و نظارت ها روی توزیع آرد اتفاق افتد تا سوء استفاده ای صورت نگیرد.

وی عنوان کرد: آرد بر اساس یک سهمیه بندی در اختیار نانوا قرا می گیرد و سهمیه آرد کاهش پیدا نکرده است. در شهر ها آرد را به نانوا تحویل می دهند اما در حوزه های روستایی و عشایری آرد به صورت خام داده می شود چون روستاییان و عشایر  خودشان نان را تولید می کنند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4  ادامه داد: سازمان تعاون روستایی و اداره کل عشایر آرد را بر اساس سرانه ای که دولت تعریف کرده از مبدا تولید با هماهنگی شرکت غله و خدمات بازرگانی تحویل می گیرند و بین روستابیان و عشایر توزیع می کنند. بنابراین به لحاظ کمیت امروز نسبت به دیروز سهمیه آرد کاهش پیدا نکرده  است.

خواجوی افزود: به نانوایان به اندازه سهمیه روزانه آرد داده می شود و نانوایان حق ندارند در هر نوبت پخت بیش از سهمیه تعریف شده نان بپزند.

وی بیان کرد: الان به خاطر شرایطی که پیش آمده هر کس سهمیه بیشتری دریافت کند منفعت بیشتری می برد اما آرد به اندازه نیاز داده می شود. ضمن این که سهمیه بندی آرد تابع محاسبات دقیق است و از نظر میزان و کمیت هیچ اتفاق جدیدی در حوزه تامین به وجود نیامده است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار