تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۶۴۵۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش شدید برداشت گندم از مزارع خوزستان
گندم از اصلی‌ترین محصولات کشت شده در فصل پاییز در خوزستان است، برداشت این محصول از اواخر فروردین و یا اواسط اردیبهشت‌ماه در استان آغاز می‌شود، اما امسال برداشت این محصول کاهش چشم‌گیری داشته است.

کشت محصول گندم در سال‌جاری در خوزستان بسیار زیاد بوده به نحوی که در برخی از شهرهای خوزستان مانند شوش وضعیت به نحوی بود که کشاورزان برداشت بیش از سال‌های گذشته را پیش‌بینی می‌کردند، ولی عملا ثابت شد که این اتفاق نیافتاده است.

یک کشاورز شوشی می‌گوید: امسال از زمین زراعی کشت شده گندم خود تنها 50 درصد سال گذشته محصول برداشت کردم و دلیل این افت شدید را نیز متوجه نمی‌شوم.

عدنان نوری می‌افزاید: امسال 15 هکتار زمین را زیر کشت گندم بردم و گمان می‌کردم مانند سال گذشته 45 تا 48 تن گندم برداشت می‌کنم، ولی عملا کمتر از 30 تن گندم از مزارع کشت شده برداشت کردم و دلیل این کاهش چشم‌گیر برداشت هنوز برایم مشخص نشده است.

وی با اشاره به نحوه کشت محصولش اظهار می‌دارد: اصلا محصول گندم کشت شده به باران وابسته نبوده و در مواقع مورد نیاز به کشته‌های خود آب داده‌ام و افت شدید برداشت محصول باعث شده تا هزینه‌های جاری کارگر، آبیاری و ... نیز تامین نشوند و به این دلیل به دنبال دریافت وام برای پرداخت بدهی‌های خود هستم.

یک کمباین‌دار در این شهرستان می‌گوید: در برداشت محصول در شهرستان شوش اراضی وجود داشت که از 10 هکتار تنها دو تن محصول گندم برداشت کردیم و کشاورزان از این شرایط بسیار ناراحت بودند.



محمدرضا محمدی می‌افزاید: کشاورز همه سال را برای برداشت محصول تلاش می‌کند و این شرایط برای وی یعنی دست خالی رفتن به خانه و ایجاد مشکلات اساسی برای تامین معیشت یک ساله و پرداخت بدهی‌ها که خود معضلی بزرگ است.


* تنش آب و هوایی نقش زیادی ایفا کرده است


یکی از اصلی‌ترین شرایط برای تولید گندم وجود شرایط آب و هوایی مناسب در زمان دانه کردن و خوشه کردن گندم است، اگر در این زمان هوا بسیار سرد و یا بسیار گرم شود خوشه و دانه‌زنی گندم به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مشکلات زیادی برای محصول ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش در این زمینه می‌گوید: بخشی از مشکل بوجود آمده برای گندم سال‌جاری شهرستان شوش به آب و هوا ارتباط دارد و به این دلیل باید تلاش کرد تا مشکلات کشاورزان را به حداقل رساند.

عبدالرحیم رحیمی‌نیا می‌افزاید: بر اساس بررسی‌های انجام شده 35 درصد از مشکلات موجود در کاهش تناژ برداشت محصول گندم به آب و هوا ارتباط داشته که در نوع خود رقم بسیار قابل توجهی است.

وی می‌افزاید: در سال‌ جاری 81 هزار هکتار در شهرستان شوش زیر کشت محصول گندم رفته و بر اساس پیش‌بینی‌ها باید 300 هزار تن محصول گندم از مزارع برداشت می‌شد، ولی عملا تنها 200 هزار تن محصول برداشت شده و این محصول اصلا با عملکرد گندم در اراضی شهرستان شوش همخوانی ندارد.

رحیمی‌نیا می‌گوید: در سال‌ گذشته 20 روز هوای زیر صفر درجه در شهرستان شوش تجربه شده و این شرایط دمایی باعث می‌شود تا خوشه‌زنی در گندم به شدت کاهش یابد و شرایط به این روز درآید.

* کارشناسان سهم آب و هوا بسیار ناچیز می‌دانند

شرایط آب و هوایی در خوشه‌زنی محصول گندم تاثیر بسیار زیادی دارد، ولی سهم این مبحث در تولید گندم کمتر از این رقم است که اعلام شده است، یک کارشناس کشاورزی در این زمینه می‌گوید: سهم آب و هوا در خوشه‌زنی در گندم را بیش از 20 درصد نمی‌توان ارزیابی کرد.

محمدرضا سودانی می‌افزاید: در سال‌جاری یکی از مشکلات اساسی که برای کشاورزان بوجود آمده است استفاده از کود نامرغوب بود سموم تقلبی بوده، معضلی که بسیاری از کشاورزان از آن بی‌خبر هستند.

وی تاکید می‌کند: سهم این مقوله در کاهش تولید محصولات کشاورزی در خوزستان بسیار بیشتر از تنش آب و هوایی است، شاید بتوان این مبحث را بیش از 45 درصد نقش داد، زیرا محصول توان خوشه‌زنی نداشته و کاهش تولید بوجود آمده است.

مشکل به وجود آمده برای گندم در خوزستان از تنش آب و هوایی باشد تا کود نامرغوب و سموم تقلبی بلایی بر سر کشاورزان خوزستانی آمده که نمی‌توان از تبعات آن در خانواده‌های کشاورزان چشم‌پوشی کرد و معیشت این تلاش‌گران عرصه تولید در بخش کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه شده است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار