تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۶۸۰۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
698 بیمار تالاسمی درخوزستان شناسایی شدند
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص شیوع بیماری تالاسمی گفت: 698 بیمار مبتلا به تالاسمی درشهرستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شناسایی شدند.

دکتر پریچهر پاک سرشت اظهار داشت: میزان شیوع بیماری 25 نفر در 100 هزار می باشد.

وی با اشاره به اینکه برنامه کشوری پیشگیری از بروز بیماری بتا تالاسمی از سال 76 به صورت رسمی در تمام کشور آغاز شد تصریح کرد: از آنجایی که خوزستان جزو استان های ویژه از نظر بروز بیماری می‌باشد اما میزان بروز این بیماری به ویژه از سال 87 در استان رو به کاهش است.

پاک سرشت تصریح کرد: کاهش بروز بیماری به علت تاسیس آزمایشگاه ژنتیک در بیمارستان شفا در سال 88، و راه اندازی دو آزمایشگاه خصوصی در سال 90 در اهواز می‌باشد که دغدغه مردم را برای مسافرت به شهرهای دیگر را برای انجام آزمایش کاهش داد.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص اقدامات مناسب برای پیشگیری از بیماری تالاسمی گفت: انجام به موقع آزمایشات قبل از ازدواج برای شناسایی افراد مبتلا لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی اظهارداشت: بعد از شناسایی گروه‌های ناقل و مشکوک به ناقل، دختر و پسر در صورت تصمیم به ازدواج به سیستم مراقبت بهداشت معرفی می شوند.

پاک سرشت اضافه کرد: در فاصله بعد از عقد تا اولین بارداری، زوجین باید مرحله نخست آزمایش ژنتیک قبل از تولد را انجام دهند و در هفته 10 تا 12 بارداری نیز آزمایش ژنتیک روی جنین انجام می شود تا از تولد جنین بیمار پیشگیری به عمل آید.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: بیماری تالاسمی، یک بیماری کم خونی ژنتیکی است که از والدین ناقل به ارث می رسد و دارای دو نوع آلفا و بتا می باشد.

وی گفت: علائم این بیماری، شش تا 9 ماهگی بروز می‌کند و بیماران مبتلا وابسته به تزریق خون هستند.

پاک سرشت افزود: این بیماران در صورتی که به موقع خون دریافت نکنند دچار علائمی نظیر زردی چهره، بزرگ شدن استخوان‌های صورت و جمجمه و کبد و طحال می شوند.
:
:
:
آخرین اخبار