تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۷۰۵۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دفاع مقدس متعلق به همه ملت ایران است
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان با اشاره به این که خوزستان پایتخت دفاع مقدس است، گفت: این پایتخت بودن، شاخصه‌های متعددی دارد؛ از جمله مدیریت جهادی که در این دوران در استان صورت گرفت و دیگری حضور تمام مردم با گرایش‌های قومی و زبانی مختلف که حرکت عظیمی را در مقابل دشمن ایجاد کرد.

سردار محمد علیپور در نشست خبری که امروز چهارشنبه در اهواز برگزار شد، با اشاره به حضور رسانه‌ها در دوران دفاع مقدس، نقش آنان را بارز توصیف کرد و گفت: می‌توان گفت رسانه‌ها همپای رزمندگان در صحنه‌های نبرد حضور داشتند و صحنه‌های جالبی را از آن دوران ماندگار کردند. نقش بارز و تأثیرگذار رسانه‌ها می‌تواند جامعه را نسبت به تداوم موضوع دفاع مقدس آماده کند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس متعلق به همه ملت ایران است، اظهار کرد: اولین کسانی که توانستند در مقابله با تهاجم رژیم بعثی مقاومت کنند، مردم مرزنشین کشورمان بودند؛ مردمی که از اقشار و اصناف مختلف در میدان‌های جنگ حضور پیدا کردند و توطئه‌ای را که برای نابودی انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده بود خنثی کردند.

علیپور جنگ تحمیلی را پازلی از توطئه جهانی به رهبری آمریکا برای نابودی انقلاب اسلامی دانست و گفت: جنگ تحمیلی با آغاز شدن انقلاب اسلامی و از بین رفتن استکبار جهانی در منطقه به ویژه آمریکا شکل گرفت. این موضوع را با چند دلیل می‌توان تبیین کرد. یکی از منافع آمریکا در منطقه مدیریت انرژی و نفت بود که از مدیریت‌های مسلط در منطقه به حساب می‌آمد و با پیروزی انقلاب آمریکا از آن محروم شد. همچنین بحث ژاندارمی منطقه به وسیله ایران برای آمریکا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فراهم بود که این منفعت نیز با پیروزی انقلاب اسلامی از میان رفت. اگر امروز آمریکا به افغانستان و عراق لشکرکشی می‌کند و تلفات نیروی انسانی و سخت‌افزاری این اقدامات را خود بر عهده می‌گیرد، پیش از این، چنین نبود و این مأموریت بر عهده ایران بود.

دبیر ستاد هفته دفاع مقدس خوزستان افزود: یکی دیگر از منافع آمریکا بازار کار چندین هزار نفر نیروی آمریکایی و اروپایی بود در ایران بود که در مدیریت‌های میانی به بالای کشور مشغول به کار بودند و با پیروزی انقلاب اسلامی از کشور خارج شدند.

وی گفت: برگشت به این منافع جزء اولویت‌های آمریکا بود که اقدامات متعددی را برای رسیدن به آن انجام دادند؛ اما همه این اقدامات با رهبری دینی امام راحل، مدیریت جهادی ایشان و همچنین همراهی ملت ایران به ویژه قشر جوان بی‌اثر شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه این توطئه‌ها همچنان با حدت و شدت در جریان است، اظهار کرد: امروز استکبار جهانی موضوعی به نام داعش را برای برخورد با انقلاب اسلامی به وجود آورد و پس از مدتی برای رهایی داعشی که توسط انقلاب اسلامی در محاصره تمام عیار قرار گرفته است راهکار ارائه می‌دهد و برنامه طراحی می‌کند.

علیپور با اشاره به شکست توطئه‌های استکبار در عراق و سوریه، تمام اقدامات استکبار جهانی به رهبری آمریکا در منطقه را در راستای مبارزه با انقلاب اسلامی دانست و گفت: با اینکه 35 سال از انقلاب اسلامی گذشته است اما فرهنگ انقلاب اسلامی، توانسته است به کشورهای مختلف جهان راه یابد؛ چرا که انقلاب اسلامی، الگو و فرهنگ ناب مدیریت جهادی است که دنیا تشنه این مدیریت است.

وی با بیان اینکه پایه و اساس مدیریت جهادی در دوران دفاع مقدس بود، عنوان کرد: دوران دفاع مقدس تمام زمینه‌های رشد ایران اسلامی را در مباحث پزشکی، مهندسی، پیشرفت‌های علمی و تحولات صنعتی پی‌ریزی کرد. این عزت‌مندی و افتخار با روزهایی که کشورمان ذلیل‌ترین کشور دنیا و جزیره امنی برای استکبار جهانی بود قابل مقایسه است.

دبیر ستاد هفته دفاع مقدس خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش خوزستان در دوران دفاع مقدس گفت: ما در خوزستان توانستیم حملات اولیه حزب بعث عراق را سرکوب کنیم. تمام شهرهای استان در مراحل اولیه جنگ درگیر شدند و مرکز استان مرکز فرماندهی جنگ شد.

علیپور با بیان اینکه نقش خوزستان در این دوره نقشی بی‌بدیل است، اظهار کرد: می‌توانیم امروز خوزستان را به عنوان پایتخت دفاع مقدس معرفی کنیم که این پایتخت بودن، شاخصه‌های متعددی دارد؛ از جمله مدیریت جهادی که در این دوران در استان صورت گرفت و دیگری حضور تمام مردم با گرایش‌های قومی و زبانی مختلف بود که حرکت عظیمی را در مقابل دشمن ایجاد کرد. خلاصه حضور خوزستان در دفاع مقدس در جملات امام راحل تبلور پیدا کرده است که فرمودند: «خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد».

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه باید بتوانیم این موضوع را برای نسل‌های ‌آینده تبیین و شاخصه‌های آن را روشن سازیم، اظهار کرد: اگر این جمله را به عنوان مسیر خود قرار دهیم می‌توانیم در این راستا حرکت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان گفت: شش کمیته در مجموعه استان شکل گرفت که شامل کمیته نیروهای مسلح، کمیته فرهنگی و هنری، ایثارگران، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، کمیته بانوان و کمیته پشتیبانی و فناوری است. مجموعه‌ برنامه‌های استان و هفته دفاع مقدس مجموعاً 500 برنامه است که در سراسر استان برگزار می‌شود.

دبیر ستاد هفته دفاع مقدس خوزستان در خصوص کمیته بانوان گفت: برای نخستین بار است که چنین کمیته‌ای در ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس شکل می‌گیرد. حضور زنان در دوران دفاع مقدس در چهار بخش میدان نبرد، پشتیبانی، تهییج رزمندگان و پشتیبانی عمومی از جنگ نقشی بی‌بدیل است که باید برای نسل‌های آینده بازگو شود.

وی با اشاره به برنامه‌های شاخص ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در استان گفت: رژه نیروهای مسلح، برپایی نمایشگاه‌های دستاوردهای هفته دفاع مقدس، تجلیل از پیشکسوتان، نواختن زنگ ایثار و مقاومت همزمان با بازگشایی مدارس، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری تئاتر مقاومت، جشنواره پایتخت پنجره‌ها، مسابقات کتابخوانی، رونمایی از سه عنوان کتاب دفاع مقدس، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، برگزاری نمایشگاه علم و فناوری، ‌ارائه خدمات رایگان پزشکی به نقاط محروم، تجلیل از زنان ایثارگر، برگزاری مراسمات انس با قرآن و بصیرت‌افزایی، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان،‌ برگزاری صبحگاه مشترک، برگزاری همایش دفاع مقدس با محوریت زنان در دانشگاه شهید چمران و رونمایی از فیلم شهید سهام خیام از جمله برنامه‌های شاخص استان در این هفته خواهد بود.

علیپور در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص راه‌اندازی موزه دفاع مقدس در اهواز اظهار کرد: جلسات متعددی با آیت‌الله سید محمدعلی موسوی‌جزایری نماینده ولی‌فقیه در استان، عبدالحسن مقتدایی استاندار تشکیل شده است که با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند و دید کارشناسانه‌ای به موضوع دارند. در صورتی که پیگیری‌های مربوط به مسأله تعیین زمین برای راه‌اندازی موزه به نتیجه برسد، اخبار مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار